martes, 28 de septiembre de 2010

La gaita asturiana n'Asturies de Santiyana



La gaita asturiana ye l'instrumentu musical nacional más representativu d'Asturies. Tamién por ello igualmente lo ye d'Asturies de Santiyana, especialmente de la so parte más occidental, formada polos valles del Nansa, Saja, Valdáliga y el llebaniegu valle del Deva. Dende hai dalgunos años amás vienen entamándose interesantes concursos de gaita asturiana como los de Pozu F.ondu en Sanander y notros conceyos. Dientro de la historia de la gaita asutriana n'Asturies de santiyana quizabes seya'l gaiteru Tonino Granda el más famosu y representativu de toos ellos. Antón Gándara naz nel añu 1891, nel pueblín de Casamaria (Valle de F.errerias). Durante la so mocedá trabayó de ganaderu, albañil y como carpinteru, hasta que nel añu 1915 merca la so primer gaita nún de los bares del pueblu. la so carrerac omo gaiteru entámala a los 24 años, nun dexando en tou momentu de tocar en tol tiempu llibre. A fuerza de tocar y tocar, consiguió deprender el manexu d'esti instrumentu y de manera autodidacta ellaboró un repertoriu amañosu y suficiente, pa empezar a tocar como gaiteru profesional nos pueblos de la redolada, cercanos al suyu, comenzando a dase a conocer por esti oficiu. Casó con Milagros Villar, vecina tamién de Casamaría, y llueu marcharon vivir a Merodiu. Alló tuvieron varios fíos, dalgunu d'ellos, de nome Pepe y Tonín, tamién acompañaben al padre col tambor, peles fiestes y pueblos que-yos solicitaben. Na década de los años 40, Tonino trasladóse cola familia al Valle de Polaciones, continuando cola xera de gaiteru profesional, nesi y notros valles asturianos limítrofes. Llegando a tocar en varies ocasiones nes fiestas de Cervera de Pisuerga (Palencia). Tonino Gandara “el gaiteru de Casamaria”, morrió en 1962. Nun dexando de tocar la gaita, ellí onde-y lo pidieren, hasta l'últimu de los díes de la so vida.


Asturies de Santiyana y especialmente La Llébana ye una tierra gaitera rica en tradiciones, ente elles destaca sobremanera la tradición de los gaiteros de la música tradicional asturiana de gaita y tambor. Dende los gaiteros más antiguos del sieglu XIX de los que se tien noticia como'l míticu gaiteru Tonino Gándara, el gaiteru Casamaría, Domingo Félix, Ángel Gonzalez de Roza, Florencio Prado, Macario de Valdepráu, Francisco Torre, ente otros hasta los más modernos del sieglu XX como Santiago Conde, Pedro de Valdáliga, Carpio de Peñarrubia, Carpio de La Hermida, Marcelino de Camaleñu, José González de Rionansa, Romualdo de Cillórigu, Suárez de Cabanzón, Francisco García "El Ciegu", Toñín Gándara, Vicente de Caloca, Manuel el Chalaneru, Santiago de San Andrés, Roger Guerra, Toñín y Ramón Sierra, Paco de San Pedro, Cantora, Vicente de Caloca. La Llébana tamién ye una tierra de tonadas. Nos últimos años vienen destacando sobremanera los cantantes de tonada Sergio Argüero de Torlavega y el so hermanu, Aurelio Ruiz y Julián Revuelta, el Malvís de Tanos.


Otru de los gaiteros históricos d'Asturies ye ensin dulda Domingu Félix, nomáu ”Mingu el Portugués” debío al orixe de so apdre. Él naciera en 1904 nel pueblu llebaniegu d'Ojedu (Valle de Cillórigu). Foi aiteru profesional, actuando cola gaita assturiana dende principios del sieglu vente hasta los años 1950 del mesmu sieglu. Foi un famosu gaiteru llebaniegu, que yera tou un virtuosu del instrumentu, llegandose a dicir d'él, que sobrepasaba tocando en calidá al importante gaiteru Manolo Rivas. Acompañóse al tambor primero por un hermanu suyu, y ya posteriormente pol so fíu José María, tocando en gran númberu de fiestes de tola Llébana. Moriió nel año 1956 en Riañu (Lleón), a los 52 años d'edá, nun accidente llaboral, mentantu facía llabores de canteru.
Florenciu Prado foi otru gaiteru profesional bien conocíu. Nació en Valméu (Valle de Cerecea-Llébana) nos años 1920. Florencio Prado ye unu de los grandes gaiteros llebaniegos, siendo recordáu pol so virtuosismu, buen gustu y llimpieza a la hora de tocar. Fue acompañáu siempre al tambor por algunu de los sos hermanos, por toles fiestes y romerias de Llébana. Intercalaba la gaita col clarinete, instrumentu que tamién tocaba, amás del laud, emigrando hai unos años pal País Bascu.


Francisco González, conocíu como “Paco el de San Pedru”, natural del Val de San Vicente foi otru escelente gaiteru profesional. Nació a principios del sieglu vente, y pronto despertó nél el gustu pola gaita, viendo tocar a “Cantora”, gaiteru del so mesmu pueblu. A los 28 años ya yera un afamáu gaiteru y yera contratáu en fiestes y bailles, como los de Pimiangu (Ribedeva), llugar onde conoció a la muyer Sofía González, casandose y estableciendo la residencia nesta localidá, intercalando la so profesión principal de gaiteru, cola de ganaderu y ferreru. Foi acompañáu al tambor por Manuel Rodolfo Cabezas “Ofo”, natural de Pimiangu. Siguió tocando la gaita de forma habitual, hasta poco antes de fallecer.


Francisco Torre García nació en Villanueva de Labarces (Valdáliga). Foi un gaiteru aficionáu de principios del sieglu vente. Padre del tamién gaiteru Leoncio Torre. Nació nel añu 1899, comenzando en so mocedá a fabricar flautes de cañes y punteros de madera de xabú, que tocaba a manera de dulzaina. Cuando tenía 23 años llegó a fabricase una gaita entera de madera de xabú. Llegó a gozar de buena fama como instrumentista, siendo solicitáu por vecinos y xente del pueblu y los alrededores, p'amenizar fiestes y romeries. Posteriormente compró una gaita en Villaviciosa, gallega de tipu “tumbal”o “roucadora”, afinada en Sí bemol. Dél tenemos referencies como gaiteru nun artículu del año 1971 de la REVISTA DE FOLKLORE, nel que consta que'l so repertoriu como gaiteru taba formáu por xotes y melodíes tradicionales d'Asturies de Santiyana. Consiguió inculcar el gustu de la gaita al so fíu Leoncio Torre.


José María Díaz tenía el nomatu de ”El Pollu”. yera un gaiteru aficionáu nacíu en Bustriguáu (Valdáliga). Alcontramos referencies a esti gaiteru nun artículu de la REVISTA DE FOLKLORE , fablando que sobre l'añu 1971, esti gaiteru yera conocíu por ser un buen instrumentista y ser reclamáu polos vecinos y xente de los pueblos de la redolada pa animar fiestes y romeríes. Dél tamién se diz nesti artículu, qu'empezó fabricando flautes de caña y posteriormente punteros de madera de llimonal y xabú, que tocaba a modu de dulzaina.


José Pérrez, “Cantora, El gaiteru de San Pedru”. Foi un gaiteru progesional nacíu en San Pedru de las Baheras, nel conceyu de Val de San Vicente. Esti gaiteru, foi na adolescencia tamboriteru de Julián López “Candolías”. Con él como maestru, deprendió a tocar la gaita; esto ocurría a mediaos del sieglu vente. Dende mui mozu fízose gaiteru profesional, llegando a tocar durante 50 años, per toda Asturies de Santiyana y Llébana. Morrió enforcáu na cárcel de Potes n'estrañes circunstacies, siendo todavía gaiteru n'activu y con una reputación como músicu estupenda. Un fíu de “Cantora”, Rafael, foi tamién, aparte d'acompañante al tambor, un gaiteru mui conocíu, exerciendo l'oficiu dende principios del sieglu vente, hasta los años 30, cuando emigró pa México.
José Serna, ”Gaiteru y tamboriteru de Piasca”.Naz en 1924, en Piasca (Cabezón de Llébana). Principalmente acompañó al gaiteru Macario “El Pastor de Tudes”. Tamién formó pareya con Tonino Gandara ” El gaiteru de Casamaría”, cuando esti vivía nel valle de Polaciones, y col gaiteru Roger María Guerra de Tama (Cillorigu de Llébana). Tamién tocaba la gaita si lo pidíen nalgún pueblu de Llébana, siendo acompañáu al tambor pol so hermanu Moises Serna, esistiendo fotos onde acompaña cola gaita al “Chaval de Cabuerniga”.


José Suárez Bárcena. ”Suárez, el gaiteru de Cabanzón”. Gaiteru profesional nacíu en Cabanzón (Valle de F.errerias). Esti importante gaiteru nació nos primeros años del sieglu vente. Adquirió la so primer gaita na adolescencia, tando en San Vicente de la Barquera onde la cambió por un perru de caza. Col oyíu y los deos entrenaos de tocar con una flaura de cañavera, rapidamente deprendió'l manexu d'esti instrumentu, entamando depués d'un periodu de deprendizaxe a tocar xunto al so sobrín de doce años, José Sordo, per tolos pueblos del entornu, tamboriteru esti, que lu acompañaría el restu la vida. La gaita foi el sustentu de la so esposa y de los ocho fíos; la fonte d'ingresos económicos de Suárez provenía basicamente del so oficiu de gaiteru, y en muncha menor midida del so trabayu con un pequenu númberu de tiestes de ganáu de propiedá suyo y la xestión como alministrador d'unes finques que la familia Gómez Acebo tenía en Cabanzón. Xunto col so tamboriteru percorrieron numberoses fiestes y bailles de toda Asturies de Santiyana. Destacó como constructor de payueles, poniendo a puntu les gaites de los gaiteros inespertos. Él mesmu construyía los fuelles de les gaites col pelleyu de los cabritos que mataba por encargu pa los vecinos. Morrió nel añu 1981, nun dexando de tocar hasta diez años antes de morrer.


Macariu Villanueva, “El pastor de Tudes” foi otru de los grandes gaiteros asturianos profesionales. Nació en Los Cos, nel Valle de Valdepráu en Llébana.. Combinó tola so vida l'oficiu de pastor, cuidando ganáu ovinu de los vecinos de Tudes, col de tocar la gaita en toles fiestes llebaniegues. Deprendió de guahe a tocar una flauta de picu, fecha del guesu de l'ala d'un utre y depués na adolescencia, deprendió el manexu la gaita nel puertu mientres llendaba'l ganáu. Morrió na década de los años 1960 del sieglu vente, nel hospital de Sanander. Hai referencies escrites sobre él tocando la gaita en fiestes llebaniegues del añu 1914, publicaes en “La voz de Liébana”.


Moisés Serna ye tamboriteru. Naz el 25 de payares de 1934, en Aceñaba-Piasca (Cabezón de Llébana). Fíu de panderetera y hermanu de tamboriteru y gaiteru, comenzó a tocar el tambor con 6 años, acompañando al gaiteru Macariu Villanueva, hasta los 10 años solo tocaba con él, pero a partir d'esta fecha, comenzó a acompañar a otros gaiteros llebaniegos, hasta qu'apareció Florencio Prado y solo lu acompañaba a él. Cola muerte del padre, Moisés y xunto cola madre marchen a vivir a Torlavega. Allí abandona el tambor durante dos décadas y dedicase a trabayar como encofrador. A mediaos de los años 70, vuelve a tocar el tambor, conociendo al gaiteru Santigo Conde, que nesos momentos reside en Sanander. Lleguen los años 80,y participa en el I Festival de Cóbreces, onde apaecen gaiteros como García-Oliva, Lolo el del Monte, José Luis “el de Mazcuerras”, y Jose Angel Velasco, fíu esti últimu de Fernando Velasco Zabala, gaiteru y constructor de gaitas, de Puente San Miguel, que tocó en toles fiestes que lu llamaben acompañado pol so fíu. A mediaos de la década de los 1990, forma parte del grupu MACARIO, xunto con Roberto Diego, Nacho García y Miguel Cobo. Tocando en gran cantidá de fiestes de toa Asturias de Santiyana. Posteriormente entraron nel grupu el gaiteru Sergio Sordo y la panderetera Lorena. Anguañu tá xubiláu, pero sigue lligáu a la música tocando en dalguna boda xunto a Sergio Sordo. Forma parte del xuráu del concursu de folclor asturianu POZU F.ONDU de Sanander, nel separtáu de tambor y gaita. Amás collabora con grupos como Atlántica, Coro ronda Altamira. Grabó un discu col gaiteru Sergio Sordo. Dél dizse que ye'l meyor tamboriteru d'Asturias de Santiyana. Y si lo dicen los de la so mesma profesión, por algo será. Historia viva del tambor, de la gaita y del folclor d'Asturias de Santiyana.


Otru vieyu gaiteru ye Santiago Conde, de Piñeres (Valle de Peñarrubia). Gaiteru semiprofesional que naz nel añu 1926 y hereda el gustu pola gaita del padre Andrés Conde. Siendo ya adultu trasladase a vivir a Sanander, onde trabaya nuna carpintería suya. Nesta época ye cuando conoz al tamboriteru Moisés Serna. Aparez mencionáu como “un gaiteru de reconocios méritos “nun artículu del año 1982 de la REVISTA DE FOLKLORE, actuando tamién nos años 80 nuna exhibición de folclor, cellebrada en Torlavega y organizada por café “El Dromedario”. Nel añu 2008 organizóse-y un memorial, coincidiendo col primer certamen de gaita del Valle de Peñarrubia.


Santiago Miguel Corral nació un 18 de payares de 1932, en San Andrés (Cabezón de Llébana). A los 12 años comienza a aprender a tocar la gaita xunto a un maestru gaiteru, empezando en 1945 a actuar en fiestes de Llébana, cobrando 150 pesetes que repartía col so tamboriteru. Tamién tocó durante 30 años el curdión, amenizando con él tamién muches fiestes, retomando la gaita en la década de los años 1970. Retiróse nel añu 2005, pero sigue tocando pa los amigos en bares. Ye artesanu constructor de gaitas, las cuales fabrica n'Ojedu onde reside actualmente. Actuó en festivales como'l Sauga Folk, de Colindres, o el de Castañeda. Participando na grabación de dos CD’s colectivos de dichos festivales. Ye unu de los pocos gaiteros “antiguos”, que queden vivos. Símbolu vivu de la gaita en Llébana y en toa Asturias de Santiyana.



Pieslla por fin el selmanariu antiasturianu "A Nosa Terra"



Una bona noticia pa los defensores de la integridá territorial de les Asturies ye'l reciente pieslle del selmanariu antiasturianu "A Nosa Terra". La quiebra del selmanariu galleguista materializóse nun reciente ERE col despidu de los sos 28 trabayadores. Los xestores del selmanariu culparon del pieslle a la Xunta gallega por reduci-yos les suvenciones por mor de la so llinia editorial nacionalista gallega radical. Lo cierto ye que la Xunta de Galicia concedió suvenciones por 971.753 euros sólo pa periódicos y revistes editaos dafechu en gallegu qu'esti añu amenorgaron un 60%. El Bloque Nacionalista Gallegu culpó por ello al goviernu gallegu del pieslle pero lo cierto ye que'l sindicatu nacionalista gallegu CIG responsabilizó a les direcciones del selmanariu del fracasu del mesmu y de la so pergrave situación económica yá que nun supieron xestionar bien la empresa, siendo ello una muerte anunciada. "A Nosa Terra" yeren unes fueyes galleguistes editaes por Manuel Murguía en 1907 y dende 1981 yera tamién la tiesta que daba nome a un periódicu selmanal en gallegu con sé en Vigu. Salía los xueves con una tirada de 10.000 exemplares y unos 3.000 suscriptores. Esti selmanariu, d'ideoloxía nacionalista espansionista, solía publicar noticies de Les Asturies como si pertenecieren territorialmente a Galicia. Agora yá nun podrar siguir col so autoengañu nin despreciar a la nuesa tierra de Les Asturies, yá que'l númberu de mercadores baxaba tolos años y el selmanariu ultragalleguista por fin desapaez.



domingo, 26 de septiembre de 2010

Un simposium analizará los ámbitos territoriales de la nación asturiana




Un simposium que se cellebrará en Xixón analizará dende un puntu de vista históricu, políticu y cultural los ámbitos territoriales de la nación asturiana y de l'asturianidá. L’asturianidá ye un conceptu qu’entama hai 1100 años y que punxo de moda’l rei Fruela II cola so famosa donación de la Cáxa de les Ágates al Obispu d’Uviéu que lleva grabada la Cruz de la Victoria. El reinu de Fruela II dende la so proclamación nel añu 910 como rei d’Asturies algamaba los territorios que diben dende’l ríu Eo hasta Guipúzcua (palabra que significa frontera) incluyendo los confines del obispáu de Valpuesta, el segundu obispáu del Reinu d’Asturies depués del de la Corte d’Uviéu. Al otru llau del cursu del ríu Eo governaba’l so hermanu, el príncipe García. Por esti motivu, la llende ente Galicia y Asturie siempre foi y ye, el cursu enteru del ríu Eo, hasta Pedrafitelas, que debe’l so nome a la forma llatina de nomar una de les sos riberes: la Ripa de Ove, esto ye, la Ribera d’Ovetus, amás estos conceyos yá pertenecíen a la diócesis d’Uviéu dende la so creación, na época del rei Alfonso II hasta 1954 cuando dexaron de pertenecer al mesmu eclesiásticamente. Inda la xente recuerda cuando la Virxe de Cuadonga visitó esti arciprestazgu asturianu de Burón nel 1951 como parte de la provincia eclesiástica asturiana.
Asturies, pañaba nel 910 la so forma y definición actual, diferenciada per primer vez de Galicia pel ríu Eo y estremada de Lleón poles vertientes d’agues al norte. Asturies tornaba asina al so territoriu más primixeniu, al territoriu del reinu d’Alfonsu I. Nel sieglu XI, la espansión del reinu de Pamplona fai qu’Asturies pierda terrén pel oriente yá qu’ésti reinu algamó hasta la llende del ríu Miera, quitándo-y a Asturies les tierres de Sopuerta, Carranza, Bizcaya y Tresmiera, esto ye, Les Asturies más orientales. Nel sieglu XII, les ambiciones d’otru reinu poderosu, esta vez Castiella, quíta-y a Asturies y al so obispáu, con gran polémica entós, les tierres astrurianes que van del ríu Deva al ríu Miera, esto ye la Asturies de Santiyana, que del obispáu d’Uviéu pasa a depender por una sentencia del obispáu castiellanu de Burgos, salvo la parrroquia y conventu de Santa María de Yermu nel conceyu de Cartes que sigue perteneciendo a Uviéu.Pero non por ello, los territorios históricos d’Asturies dexaron de ser talos, siguieron siendo Asturies y conservando munchos rasgos de la so asturianidá, non sólo pola so histórica pertenencia a Asturies sinón por caltener los rasgos que definen esa asturianidá. Unu d’ellos ye la llingua romance asturiana, pero hai otros munchos más.
Los conceyos de Fonsagrada (Burón), Navia de Suarna, Negueira, Conforto y Ribeira de Piquín dexaron de pertenecer alministrativamente a la provincia d’Asturies d’Uviéu pero non por ello eses tierres dexaron de ser asturianes. Lo mesmo pasó colos conceyos de Sayambre, Valdeón o Tresvisu.
Asturies ye la lexítima propietaria del territoriu d’estos municipios yá qu’estes usurpaciones y anexiones de territoriu asturianu nun cuntaron cola aprobación de la Xunta Xeneral del Principáu sinón más bien cola so total oposición nel añu 1834. Asturies de Santiyana ye una provincia dende 1630, creada por Felipe II nel territoriu de l’antigua merindá del mesmu nome. Por ello Asturies ye un país de dos provincies: Asturia d’Uviéu y Asturia de Santiyana, que xuntes formen Les Asturies o Principáu de les Asturies. Por eso Asturies ye un nome plural, porque históricamente són dos tierres o provincies ximielgues: Uviéu y Santiyana.

La gaita asturiana n'Asturies de Santiyana

La gaita asturiana ye l'instrumentu musical nacional más representativu d'Asturies. Tamién por ello igualmente lo ye d'Asturies de Santiyana, especialmente de la so parte más occidental, formada polos valles del Nansa, Saja, Valdáliga y el llebaniegu valle del Deva. Dende hai dalgunos años amás vienen entamándose interesantes concursos de gaita asturiana como los de Pozu F.ondu en Sanander y notros conceyos. Dientro de la historia de la gaita asutriana n'Asturies de santiyana quizabes seya'l gaiteru Tonino Granda el más famosu y representativu de toos ellos. Antón Gándara naz nel añu 1891, nel pueblín de Casamaria (Valle de F.errerias). Durante la so mocedá trabayó de ganaderu, albañil y como carpinteru, hasta que nel añu 1915 merca la so primer gaita nún de los bares del pueblu. la so carrerac omo gaiteru entámala a los 24 años, nun dexando en tou momentu de tocar en tol tiempu llibre. A fuerza de tocar y tocar, consiguió deprender el manexu d'esti instrumentu y de manera autodidacta ellaboró un repertoriu amañosu y suficiente, pa empezar a tocar como gaiteru profesional nos pueblos de la redolada, cercanos al suyu, comenzando a dase a conocer por esti oficiu. Casó con Milagros Villar, vecina tamién de Casamaría, y llueu marcharon vivir a Merodiu. Alló tuvieron varios fíos, dalgunu d'ellos, de nome Pepe y Tonín, tamién acompañaben al padre col tambor, peles fiestes y pueblos que-yos solicitaben. Na década de los años 40, Tonino trasladóse cola familia al Valle de Polaciones, continuando cola xera de gaiteru profesional, nesi y notros valles asturianos limítrofes. Llegando a tocar en varies ocasiones nes fiestas de Cervera de Pisuerga (Palencia). Tonino Gandara “el gaiteru de Casamaria”, morrió en 1962. Nun dexando de tocar la gaita, ellí onde-y lo pidieren, hasta l'últimu de los díes de la so vida.

Asturies de Santiyana y especialmente La Llébana ye una tierra gaitera rica en tradiciones, ente elles destaca sobremanera la tradición de los gaiteros de la música tradicional asturiana de gaita y tambor. Dende los gaiteros más antiguos del sieglu XIX de los que se tien noticia como'l míticu gaiteru Tonino Gándara, el gaiteru Casamaría, Domingo Félix, Ángel Gonzalez de Roza, Florencio Prado, Macario de Valdepráu, Francisco Torre, ente otros hasta los más modernos del sieglu XX como Santiago Conde, Pedro de Valdáliga, Carpio de Peñarrubia, Carpio de La Hermida, Marcelino de Camaleñu, José González de Rionansa, Romualdo de Cillórigu, Suárez de Cabanzón, Francisco García "El Ciegu", Toñín Gándara, Vicente de Caloca, Manuel el Chalaneru, Santiago de San Andrés, Roger Guerra, Toñín y Ramón Sierra, Paco de San Pedro, Cantora, Vicente de Caloca. La Llébana tamién ye una tierra de tonadas. Nos últimos años vienen destacando sobremanera los cantantes de tonada Sergio Argüero de Torlavega y el so hermanu, Aurelio Ruiz y Julián Revuelta, el Malvís de Tanos.

Otru de los gaiteros históricos d'Asturies ye ensin dulda Domingu Félix, nomáu ”Mingu el Portugués” debío al orixe de so apdre. Él naciera en 1904 nel pueblu llebaniegu d'Ojedu (Valle de Cillórigu). Foi aiteru profesional, actuando cola gaita assturiana dende principios del sieglu vente hasta los años 1950 del mesmu sieglu. Foi un famosu gaiteru llebaniegu, que yera tou un virtuosu del instrumentu, llegandose a dicir d'él, que sobrepasaba tocando en calidá al importante gaiteru Manolo Rivas. Acompañóse al tambor primero por un hermanu suyu, y ya posteriormente pol so fíu José María, tocando en gran númberu de fiestes de tola Llébana. Moriió nel año 1956 en Riañu (Lleón), a los 52 años d'edá, nun accidente llaboral, mentantu facía llabores de canteru.

Florenciu Prado foi otru gaiteru profesional bien conocíu. Nació en Valméu (Valle de Cerecea-Llébana) nos años 1920. Florencio Prado ye unu de los grandes gaiteros llebaniegos, siendo recordáu pol so virtuosismu, buen gustu y llimpieza a la hora de tocar. Fue acompañáu siempre al tambor por algunu de los sos hermanos, por toles fiestes y romerias de Llébana. Intercalaba la gaita col clarinete, instrumentu que tamién tocaba, amás del laud, emigrando hai unos años pal País Bascu.

Francisco González, conocíu como “Paco el de San Pedru”, natural del Val de San Vicente foi otru escelente gaiteru profesional. Nació a principios del sieglu vente, y pronto despertó nél el gustu pola gaita, viendo tocar a “Cantora”, gaiteru del so mesmu pueblu. A los 28 años ya yera un afamáu gaiteru y yera contratáu en fiestes y bailles, como los de Pimiangu (Ribedeva), llugar onde conoció a la muyer Sofía González, casandose y estableciendo la residencia nesta localidá, intercalando la so profesión principal de gaiteru, cola de ganaderu y ferreru. Foi acompañáu al tambor por Manuel Rodolfo Cabezas “Ofo”, natural de Pimiangu. Siguió tocando la gaita de forma habitual, hasta poco antes de fallecer.
Francisco Torre García nació en Villanueva de Labarces (Valdáliga). Foi un gaiteru aficionáu de principios del sieglu vente. Padre del tamién gaiteru Leoncio Torre. Nació nel añu 1899, comenzando en so mocedá a fabricar flautes de cañes y punteros de madera de xabú, que tocaba a manera de dulzaina. Cuando tenía 23 años llegó a fabricase una gaita entera de madera de xabú. Llegó a gozar de buena fama como instrumentista, siendo solicitáu por vecinos y xente del pueblu y los alrededores, p'amenizar fiestes y romeries. Posteriormente compró una gaita en Villaviciosa, gallega de tipu “tumbal”o “roucadora”, afinada en Sí bemol. Dél tenemos referencies como gaiteru nun artículu del año 1971 de la REVISTA DE FOLKLORE, nel que consta que'l so repertoriu como gaiteru taba formáu por xotes y melodíes tradicionales d'Asturies de Santiyana. Consiguió inculcar el gustu de la gaita al so fíu Leoncio Torre.
José María Díaz tenía el nomatu de ”El Pollu”. yera un gaiteru aficionáu nacíu en Bustriguáu (Valdáliga). Alcontramos referencies a esti gaiteru nun artículu de la REVISTA DE FOLKLORE , fablando que sobre l'añu 1971, esti gaiteru yera conocíu por ser un buen instrumentista y ser reclamáu polos vecinos y xente de los pueblos de la redolada pa animar fiestes y romeríes. Dél tamién se diz nesti artículu, qu'empezó fabricando flautes de caña y posteriormente punteros de madera de llimonal y xabú, que tocaba a modu de dulzaina.
José Pérrez, “Cantora, El gaiteru de San Pedru”. Foi un gaiteru progesional nacíu en San Pedru de las Baheras, nel conceyu de Val de San Vicente. Esti gaiteru, foi na adolescencia tamboriteru de Julián López “Candolías”. Con él como maestru, deprendió a tocar la gaita; esto ocurría a mediaos del sieglu vente. Dende mui mozu fízose gaiteru profesional, llegando a tocar durante 50 años, per toda Asturies de Santiyana y Llébana. Morrió enforcáu na cárcel de Potes n'estrañes circunstacies, siendo todavía gaiteru n'activu y con una reputación como músicu estupenda. Un fíu de “Cantora”, Rafael, foi tamién, aparte d'acompañante al tambor, un gaiteru mui conocíu, exerciendo l'oficiu dende principios del sieglu vente, hasta los años 30, cuando emigró pa México.
José Serna, ”Gaiteru y tamboriteru de Piasca”.Naz en 1924, en Piasca (Cabezón de Llébana). Principalmente acompañó al gaiteru Macario “El Pastor de Tudes”. Tamién formó pareya con Tonino Gandara ” El gaiteru de Casamaría”, cuando esti vivía nel valle de Polaciones, y col gaiteru Roger María Guerra de Tama (Cillorigu de Llébana). Tamién tocaba la gaita si lo pidíen nalgún pueblu de Llébana, siendo acompañáu al tambor pol so hermanu Moises Serna, esistiendo fotos onde acompaña cola gaita al “Chaval de Cabuerniga”.
José Suárez Bárcena. ”Suárez, el gaiteru de Cabanzón”. Gaiteru profesional nacíu en Cabanzón (Valle de F.errerias). Esti importante gaiteru nació nos primeros años del sieglu vente. Adquirió la so primer gaita na adolescencia, tando en San Vicente de la Barquera onde la cambió por un perru de caza. Col oyíu y los deos entrenaos de tocar con una flaura de cañavera, rapidamente deprendió'l manexu d'esti instrumentu, entamando depués d'un periodu de deprendizaxe a tocar xunto al so sobrín de doce años, José Sordo, per tolos pueblos del entornu, tamboriteru esti, que lu acompañaría el restu la vida. La gaita foi el sustentu de la so esposa y de los ocho fíos; la fonte d'ingresos económicos de Suárez provenía basicamente del so oficiu de gaiteru, y en muncha menor midida del so trabayu con un pequenu númberu de tiestes de ganáu de propiedá suyo y la xestión como alministrador d'unes finques que la familia Gómez Acebo tenía en Cabanzón. Xunto col so tamboriteru percorrieron numberoses fiestes y bailles de toda Asturies de Santiyana. Destacó como constructor de payueles, poniendo a puntu les gaites de los gaiteros inespertos. Él mesmu construyía los fuelles de les gaites col pelleyu de los cabritos que mataba por encargu pa los vecinos. Morrió nel añu 1981, nun dexando de tocar hasta diez años antes de morrer.
MACARIO VILLANUEVA. “El pastor de Tudes” :Los Cos ( Valle de Valdepráu-LLÉBANA). Gaiteru profesional. Finales siglo XIX-años 60 del siglo XX. Combinó toda su vida el oficio de pastor, cuidando el ganado ovino de los vecinos de Tudes, con el de tocar la gaita en todas las fiestas llebaniegas. Aprendió de niño a tocar una flauta de pico, hecha del hueso del ala de un buitre y depués en su adolescencia, aprendió el manejo de la gaita en el puerto mientras cuidaba el ganado. Murió en la década de los años 60 del siglo XX, en el Hospital Marqués de Valdecilla de Santander. Hay referencias escritas sobre él tocando la gaita en fiestas llebaniegas en el año 1914, publicadas en “La voz de Liébana”.- MANOLO ESCALANTE “El ciegu”:San Vicente del Monte (Valdáliga). Gaiteru semiprofesional. Principios del siglo XX-años 90 del mismo siglo.- MANUEL BORBOLLA :Prío (Val de San Vicente). Gaiteru amateur. Principios del siglo XX-años 60 del mismo siglo.- MARCELINO PRELLEZO :Lon (Valle de Camaleñu-LLÉBANA). Gaiteru profesional. mediados del siglo XX. Nació en el año 1925. Fue acompañado al tambor por su hermano Felipe Prellezo.- MAXIMILIANO ECHEVARRÍA:El Turujal ( Valdáliga). Gaiteru semiprofesional. Primeras décadas del siglo XX.- MOISÉS SERNA. (TAMBORITERO) :Nace el 25 de Noviembre de 1934, en Aceñaba-Piasca (Cabezón de Llébana-LLÉBANA). Hijo de panderetera y hermano de tamboriteru y gaiteru, comenzó a tocar el tambor con 6 años,acompañando al gaitero Macario Villanueva, hasta los 10 años solo tocaba con él, pero a partir de esta fecha, comenzó a acompañar a otros gaiteros llebaniegos, hasta que apareció Florencio Prado y solo le acompañaba a él. Con la muerte de su padre, Moisés y su madre se trasladan a vivir Torlavega. Allí abandona el tambor durante dos décadas y se dedica a trabajar como encofrador. A mediados de los años 70, vuelve a tocar el tambor, conociendo al gaiteru Santigo Conde, que en esos momentos reside en Santander. Llegan los años 80,y participa en el I Festival de Cóbreces, donde aparecen gaiteros como García-Oliva, Lolo el del Monte, José Luis “el de Mazcuerras”, y Jose Angel Velasco,hijo este último de Fernando Velasco Zabala, gaiteru y constructor de gaitas, de Puente San Miguel, que tocó en todas las fiestas que se le llamaba acompañado por su hijo. A mediados de la década de los 90, forma parte del grupo MACARIO, junto con Roberto Diego, Nacho García y Miguel Cobo. Tocando en gran cantidad de fiestas de toda Asturias de Santiyana. Posteriormente entraron en el grupo el gaitero Sergio Sordo y la panderetera Lorena. En la actualidad está jubilado, pero sigue ligado a la música tocando en alguna boda junto a Sergio Sordo. Forma parte del jurado del concurso POZU F.ONDU, en su apartado de tambor y gaita. Además ha colaborado con grupos como Atlántica, Coro ronda Altamira. Grabó un disco junto al gaiteru Sergio Sordo. De él se dice que es el mejor tamboriteru de Asturias de Santiyana y mejor persona . Y si lo dicen los de su misma profesión, por algo será. Historia viva del tambor, de la gaita y del folclore de Asturias de Santiyana.- PAULINO ORBANEJA :La Fuente ( Valle de Llamasón). Gaiteru amateur. Principios del siglo XX-mediados del mismo siglo.- PEDRO “EL VAQUERU” :San Vicente del Monte ( Valdáliga). Gaiteru amateur. Finales del siglo XIX-mediados del siglo XX.- RAFAEL PÉREZ :Val de San Vicente. Gaiteru profesional. Finales siglo XIX-mediados siglo XX.- RAMÓN SIERRA :Luey (Val de San Vicente).- “RAPÍA” :Bustrigáu (Valdáliga). Gaiteru profesional. Finales del siglo XIX-mediados del siglo XX.- ROGER MARIA GUERRA :Tama (Cillorigu de Llébana-LLÉBANA). Gaiteru profesional desde los años 20, hasta los años 80 del siglo XX. Nació en 1929. Actuó en multitud de fiestas de toda Llébana, siendo acompañado al tambor por José Serna, “Tamboriteru de Piasca”..- ROMUALDO COTERA :Pendes (Valle de Cillorigu-LLÉBANA). Sabemos de su existencia a finales del siglo XIX.- SAMUEL ALLENDE. (TAMBORITERO) :Abanillas (Val de San Vicente). nació en el año 1912 y acompañó al gaiteru Francisco González, “Paco”, de San Pedro de Baheras.- SANTIAGO CONDE :Piñeres (Valle de Peñarrubia). Gaiteru semiprofesional. Principios del siglo XX-años 90 del mismo siglo. Nace en el año 1926 y hereda el gusto por la gaita, de su padre Andrés Conde. Siendo ya adulto se traslada a vivir a Santander, donde trabaja en una carpintería de su propiedad. En esta época es cuando conoce al tamboriteru Moisés Serna. Aparece mencionado como “un gaitero de reconocidos méritos “en un artículo del año 1982 de la REVISTA DE FOLKLORE, actuando también en los años 80 en una exhibición de folclore, celebrada en Torlavega y organizada por café “El Dromedario”. En el año 2008 se le ha organizado un memorial, coincidiendo con el primer certamen de gaita del Valle de Peñarrubia.- SANTIAGO MIGUEL CORRAL :Nació el 18 de Noviembre de 1932, en San Andrés (Cabezón de Llébana). A los 12 años comienza a aprender a tocar la gaita junto a un maestro gaiteru, empezando en 1945 a actuar en fiestas de Llébana, cobrando 150 pesetas que repartía con su tamboriteru. También tocó durante 30 años el acordeón, amenizando con él también muchas fiestas, retomando la gaita en la década de los años 70. Se retiró en el año 2005, pero sigue tocando para los amigos en bares. Es artesano constructor de gaitas, las cuales fabrica en Ojedo donde reside actualmente. Actuó en festivales como el Sauga Folk, de Colindres, o el de Castañeda. Participando en la grabación de dos CD’s colectivos de dichos festivales. Es uno de los pocos gaiteros “antiguos”, que quedan vivos. Símbolo vivo de la gaita en Llébana y en toda Asturias de Santiyana.- TINO SIERRA :Luey (Val de San Vicente).- TOÑÍN SIERRA (TAMBORITERU) :Luey (Val de San Vicente).Tamboriteru que acompañaba a sus hermanos, los gaiteros Ramón y Tino Sierra. Otra huella viva de la gaita santiyanesa, que recibe todavía alegremente en su domicilio a quien quiera tocar con él.- TIU JUAN DE LA GAITA :Abanillas (Val de San Vicente). Sabemos de su existencia desde mediados del siglo XIX-hasta principios del siglo XX.- TOÑÍN GANDARA :Merodiu. Gaiteru amateur. Principios del siglo XX-casi hasta la actualidad. Gaiteru de sangre asturiana. Hijo del gaiteru Antonio Gandara “El gaiteru de Casamaria” y de Milagros Villar también de Casamaría (Valle de F.errerías).- VICENTE “GAITERO DE CALOCA” :Caloca (LLÉBANA). Gaiteru amateur. Vivió a mediaos del sieglu venti.

sábado, 25 de septiembre de 2010

La gaita asturiana n'Asturies de Santiyana

La gaita asturiana ye l'instrumentu musical nacional más representativu d'Asturies. Tamién por ello igualmente lo ye d'Asturies de Santiyana, especialmente de la so parte más occidental, formada polos valles del Nansa, Saja, Valdáliga y el llebaniegu valle del Deva. Dende hai dalgunos años amás vienen entamándose interesantes concursos de gaita asturiana como los de Pozu F.ondu en Sanander y notros conceyos. Dientro de la historia de la gaita asutriana n'Asturies de santiyana quizabes seya'l gaiteru Tonino Granda el más famosu y representativu de toos ellos. Antón Gándara naz nel añu 1891, nel pueblín de Casamaria (Valle de F.errerias). Durante la so mocedá trabayó de ganaderu, albañil y como carpinteru, hasta que nel añu 1915 merca la so primer gaita nún de los bares del pueblu. la so carrerac omo gaiteru entámala a los 24 años, nun dexando en tou momentu de tocar en tol tiempu llibre. A fuerza de tocar y tocar, consiguió deprender el manexu d'esti instrumentu y de manera autodidacta ellaboró un repertoriu amañosu y suficiente, pa empezar a tocar como gaiteru profesional nos pueblos de la redolada, cercanos al suyu, comenzando a dase a conocer por esti oficiu. Casó con Milagros Villar, vecina tamién de Casamaría, y llueu marcharon vivir a Merodiu. Alló tuvieron varios fíos, dalgunu d'ellos, de nome Pepe y Tonín, tamién acompañaben al padre col tambor, peles fiestes y pueblos que-yos solicitaben. Na década de los años 40, Tonino trasladóse cola familia al Valle de Polaciones, continuando cola xera de gaiteru profesional, nesi y notros valles asturianos limítrofes. Llegando a tocar en varies ocasiones nes fiestas de Cervera de Pisuerga (Palencia). Tonino Gandara “el gaiteru de Casamaria”, morrió en 1962. Nun dexando de tocar la gaita, ellí onde-y lo pidieren, hasta l'últimu de los díes de la so vida.

Asturies de Santiyana y especialmente La Llébana ye una tierra gaitera rica en tradiciones, ente elles destaca sobremanera la tradición de los gaiteros de la música tradicional asturiana de gaita y tambor. Dende los gaiteros más antiguos del sieglu XIX de los que se tien noticia como'l míticu gaiteru Tonino Gándara, el gaiteru Casamaría, Domingo Félix, Ángel Gonzalez de Roza, Florencio Prado, Macario de Valdepráu, Francisco Torre, ente otros hasta los más modernos del sieglu XX como Santiago Conde, Pedro de Valdáliga, Carpio de Peñarrubia, Carpio de La Hermida, Marcelino de Camaleñu, José González de Rionansa, Romualdo de Cillórigu, Suárez de Cabanzón, Francisco García "El Ciegu", Toñín Gándara, Vicente de Caloca, Manuel el Chalaneru, Santiago de San Andrés, Roger Guerra, Toñín y Ramón Sierra, Paco de San Pedro, Cantora, Vicente de Caloca. La Llébana tamién ye una tierra de tonadas. Nos últimos años vienen destacando sobremanera los cantantes de tonada Sergio Argüero de Torlavega y el so hermanu, Aurelio Ruiz y Julián Revuelta, el Malvís de Tanos.

Otru de los gaiteros históricos d'Asturies ye ensin dulda Domingu Félix, nomáu ”Mingu el Portugués” debío al orixe de so apdre. Él naciera en 1904 nel pueblu llebaniegu d'Ojedu (Valle de Cillórigu). Foi aiteru profesional, actuando cola gaita assturiana dende principios del sieglu vente hasta los años 1950 del mesmu sieglu. Foi un famosu gaiteru llebaniegu, que yera tou un virtuosu del instrumentu, llegandose a dicir d'él, que sobrepasaba tocando en calidá al importante gaiteru Manolo Rivas. Acompañóse al tambor primero por un hermanu suyu, y ya posteriormente pol so fíu José María, tocando en gran númberu de fiestes de tola Llébana. Moriió nel año 1956 en Riañu (Lleón), a los 52 años d'edá, nun accidente llaboral, mentantu facía llabores de canteru.
Florenciu Prado foi otru gaiteru profesional bien conocíu. Nació en Valméu (Valle de Cerecea-Llébana) nos años 1920. Florencio Prado ye unu de los grandes gaiteros llebaniegos, siendo recordáu pol so virtuosismu, buen gustu y llimpieza a la hora de tocar. Fue acompañáu siempre al tambor por algunu de los sos hermanos, por toles fiestes y romerias de Llébana. Intercalaba la gaita col clarinete, instrumentu que tamién tocaba, amás del laud, emigrando hai unos años pal País Bascu.
- FRANCISCO GARCÍA. “EL CIEGU” :Bear (Valle de Valdáliga). Gaiteru semiprofesional. Finales siglo XIX-principios del siglo XX.- FRANCISCO GONZÁLEZ “Paco el de San Pedro” :San Pedro de las Baheras (Val de San Vicente). Gaiteru profesional. Principos siglo XX-finales siglo XX. Nació a principios del siglo XX, y pronto despertó en él, el gusto por la gaita, viendo tocar a “CANTORA”, gaiteru de su mismo pueblo. A los 28 años ya era un afamado gaiteru y era contratado en fiestas y bailes, como por ejemplo en los bailes de Pimiangu (Ribadedeva), lugar donde conoció a su mujer Sofía González, casandose y estableciendo su residencia en dicha localidad, intercalando su profesión principal de gaiteru, con la de ganadero y ferreru. Fue acompañado al tambor por Manuel Rodolfo Cabezas “OFO”, natural de Pimiangu. Siguió tocando la gaita de forma habitual, hasta poco antes de fallecer.- FRANCISCO TORRE GARCIA :Villanueva de Labarces (Valdáliga). Gaiteru amateur. Finales siglo XIX-mediados, finales siglo XX. Padre del también gaiteru Leoncio Torre. Nació en el año 1899, Comenzando en su juventud a fabricar flautas de cañas y punteros de madera de sáuco, que tocaba a manera de dulzaina. Cuando tenía 23 años llegó a fabricarse una gaita entera de madera de sáuco. Llegó a gozar de buena fama como instrumentista, siendo solicitado por vecinos y gentes de su pueblo y los alrededores, para amenizar fiestas y romerias. Posteriormente compró una gaita en Villaviciosa “Asturias”, gallega de tipo “tumbal”o “roucadora”, afinada en SI BEMOL. De él tenemos referencias como gaiteru en un artículo del año 1971 de la REVISTA DE FOLKLORE, en el que consta que su repertorio como gaiteru estaba formado por jotas y melodías tradicionales de Asturias de Santiyana. Consiguió inculcar el gusto de la gaita a su hijo Leoncio Torre.- GERARDO ANIEVA :Redo (Valle de Camaleñu-LLÉBANA). Gaiteru profesional. Años 20del siglo XX- años 70 del mismo siglo.- ITO SÁNCHEZ :Muñorroderu (Val de San Vicente). Gaiteru que estuvo activo durante buena parte del siglo XX.- JACINTO ALONSO “EL CIEGU” :Valdepráu ( Valle de Pesagueru-LLÉBANA). Gaiteru profesional. Finales siglo XIX- años 60 del siglo XX.- JERÓNIMO GONZÁLEZ ABAD :Cabariezu (Cabezón de Llébana-LLÉBANA). Gaiteru profesional. Comenzó su actividad en los años 40 del siglo XX, tocando, aproximadamente durante 20 años.- JESÚS ALONSO :San Vicente del Monte (Valdáliga). Gaiteru semiprofesional. Finales siglo XIX-mediados siglo XX.- JOSÉ GONZALEZ COSSIO:Cosio (Riunansa). nació en el año 1915. Gaiteru amateur. S.XX.- JOSE MARÍA DÍAZ.”EL POLLU” :Bustriguáu (Valdáliga). Gaiteru amateur. Finales del siglo XIX-años 70 del siglo XX. Encontramos referencias a este gaiteru en un artículo de la REVISTA DE FOLKLORE , hablando que sobre el año 1971, este gaiteru era conocido por ser un buen instrumentista y ser reclamado por sus vecinos y gentes de los pueblos de alrededor para animar fiestas y romerías. De él también se dice en dicho artículo, que empezó fabricando flautas de caña y posteriormente punteros de madera de limonero y saúco, que tocaba a modo de dulzaina.- JOSÉ PÉREZ. “CANTORA, El gaiteru de San Pedro” :San Pedro de las Baheras (Val de San Vicente). Gaiteru profesional. Mediado siglo XIX-mediados siglo XX. Este gaiteru, fue en su adolescencia tamboriteru de Julián López, “Candolías”. Con él como maestro, aprendió a tocar la gaita; esto ocurría a mediados del siglo XX. Desde muy joven se hizo gaiteru profesional, llegando a tocar durante 50 años, por toda Asturias de Santiyana y Llébana. Murió ahorcado en la cárcel de Potes en extrañas circunstacias, siendo todavía gaiteru en activo y con una reputación como músico estupenda. Un hijo de “Cantora”, Rafael, fue, aparte de su acompañante al tambor, gaiteru muy conocido, ejerciendo su oficio desde principios del siglo XX, hasta los años 30,momento en que emigró a México.
JOSÉ PÉREZ. “CANTORA, El gaiteru de San Pedro” :San Pedro de las Baheras (Val de San Vicente). Gaiteru profesional. Mediado siglo XIX-mediados siglo XX. Este gaiteru, fue en su adolescencia tamboriteru de Julián López, “Candolías”. Con él como maestro, aprendió a tocar la gaita; esto ocurría a mediados del siglo XX. Desde muy joven se hizo gaiteru profesional, llegando a tocar durante 50 años, por toda Asturias de Santiyana y Llébana. Murió ahorcado en la cárcel de Potes en extrañas circunstacias, siendo todavía gaiteru en activo y con una reputación como músico estupenda. Un hijo de “Cantora”, Rafael, fue, aparte de su acompañante al tambor, gaiteru muy conocido, ejerciendo su oficio desde principios del siglo XX, hasta los años 30,momento en que emigró a México.- JOSÉ SERNA. ” Gaiteru y tamboriteru de Piasca” (TAMBORITERO) :Nace en 1924, en Piasca (Cabezón de Llébana-LLÉBANA). Principalmente acompañó al gaiteru Macario “El Pastor de Tudes”. También formó pareja con Tonino Gandara ” El gaiteru de Casamaría”, cuando este vivía en el valle de Polaciones, y con el gaiteru Roger maría Guerra de Tama (Cillorigu de Llébana). También tocaba la gaita si así era solicitado en algún pueblo de Llébana, siendo acompañado al tambor por su hermano Moises Serna. Existiendo fotos en las que acompaña con la gaita al “Chaval de Cabuerniga”.- JOSÉ SORDO. “Tamboriteru de Cabanzón”(TAMBORITERO) :Cabanzón (F.errerias). Nació en el año 1924. En el año 1936, cuando contaba solo con 12 años, comenzó a tocar el tambor, junto a su tio José Suárez Bárcena “Suárez, el gaiteru de Cabanzón”, al cual acompañó el resto de su vida. Además de tocar junto a su tio, también acompañó a gaiteros como Tonín Gandara y el asturianu Ignacio Noriega.- JOSÉ SUAREZ BÁRCENA. ” SUAREZ, el gaiteru de Cabanzón” :Cabanzón (Valle de F.errerias). Gaiteru profesional. Principios siglo XX-años 80 del mismo siglo. Este importante gaiteru nació en los primeros años del siglo XX. Adquirió su primera gaita, en la adolescencia, estando en San Vicente de la Barquera donde la cambió por un perro de caza. Con el oido y los dedos entrenados de tocar con una flaura de cañavera, rapidamente aprendió el manejo de este instrumento, comenzando después de un periodo de aprendizaje a tocar junto a su sobrino de 12 años, José Sordo, por todos los pueblos del entorno, tamboritero este, que le acompañaría el resto de su vida. La gaita fue el sustento de su esposa y de sus ocho hijos; la fuente de ingresos económicos de Suárez provenía basicamente de su oficio de gaiteru, y en mucho menor medida de su trabajo con un pequeño número de cabezas de ganado de su propiedad y la gestión como administrador de unas fincas que la familia Gómez Acebo poseía en Cabanzón. Junto con su tamboriteru recorrieron numerosas fiestas y bailes de toda Asturias de Santiyana. Destacó como constructor de pajuelas, poniendo a punto las gaitas de los gaiteros inexpertos. El mismo construía los fuelles de sus gaitas con la piel de los cabritos que mataba por encargo a sus vecinos. Murió en el año 1981, no dejando de tocar hasta 10 años antes de su fallecimiento.- JUAN CALOCA :Laparte (Valle de Pesagueru). Gaiteru profesional. Finales del siglo XIX-primera mitad siglo XX.- JULIAN TORRE :Labarces (Valdáliga). Gaiteru semiprofesional. Principios del siglo XX-finales del siglo XX.- LUIS MANUEL CUEVAS :Aniezu (Valle de Valdepráu-LLÉBANA). Gaiteru aficionado.- LUIS MANZANAL :Colio (Valle de Cillorigu-LLÉBANA). Gaiteru aficionado. siglo XX.- MACARIO VILLANUEVA. “El pastor de Tudes” :Los Cos ( Valle de Valdepráu-LLÉBANA). Gaiteru profesional. Finales siglo XIX-años 60 del siglo XX. Combinó toda su vida el oficio de pastor, cuidando el ganado ovino de los vecinos de Tudes, con el de tocar la gaita en todas las fiestas llebaniegas. Aprendió de niño a tocar una flauta de pico, hecha del hueso del ala de un buitre y depués en su adolescencia, aprendió el manejo de la gaita en el puerto mientras cuidaba el ganado. Murió en la década de los años 60 del siglo XX, en el Hospital Marqués de Valdecilla de Santander. Hay referencias escritas sobre él tocando la gaita en fiestas llebaniegas en el año 1914, publicadas en “La voz de Liébana”.- MANOLO ESCALANTE “El ciegu”:San Vicente del Monte (Valdáliga). Gaiteru semiprofesional. Principios del siglo XX-años 90 del mismo siglo.- MANUEL BORBOLLA :Prío (Val de San Vicente). Gaiteru amateur. Principios del siglo XX-años 60 del mismo siglo.- MARCELINO PRELLEZO :Lon (Valle de Camaleñu-LLÉBANA). Gaiteru profesional. mediados del siglo XX. Nació en el año 1925. Fue acompañado al tambor por su hermano Felipe Prellezo.- MAXIMILIANO ECHEVARRÍA:El Turujal ( Valdáliga). Gaiteru semiprofesional. Primeras décadas del siglo XX.- MOISÉS SERNA. (TAMBORITERO) :Nace el 25 de Noviembre de 1934, en Aceñaba-Piasca (Cabezón de Llébana-LLÉBANA). Hijo de panderetera y hermano de tamboriteru y gaiteru, comenzó a tocar el tambor con 6 años,acompañando al gaitero Macario Villanueva, hasta los 10 años solo tocaba con él, pero a partir de esta fecha, comenzó a acompañar a otros gaiteros llebaniegos, hasta que apareció Florencio Prado y solo le acompañaba a él. Con la muerte de su padre, Moisés y su madre se trasladan a vivir Torlavega. Allí abandona el tambor durante dos décadas y se dedica a trabajar como encofrador. A mediados de los años 70, vuelve a tocar el tambor, conociendo al gaiteru Santigo Conde, que en esos momentos reside en Santander. Llegan los años 80,y participa en el I Festival de Cóbreces, donde aparecen gaiteros como García-Oliva, Lolo el del Monte, José Luis “el de Mazcuerras”, y Jose Angel Velasco,hijo este último de Fernando Velasco Zabala, gaiteru y constructor de gaitas, de Puente San Miguel, que tocó en todas las fiestas que se le llamaba acompañado por su hijo. A mediados de la década de los 90, forma parte del grupo MACARIO, junto con Roberto Diego, Nacho García y Miguel Cobo. Tocando en gran cantidad de fiestas de toda Asturias de Santiyana. Posteriormente entraron en el grupo el gaitero Sergio Sordo y la panderetera Lorena. En la actualidad está jubilado, pero sigue ligado a la música tocando en alguna boda junto a Sergio Sordo. Forma parte del jurado del concurso POZU F.ONDU, en su apartado de tambor y gaita. Además ha colaborado con grupos como Atlántica, Coro ronda Altamira. Grabó un disco junto al gaiteru Sergio Sordo. De él se dice que es el mejor tamboriteru de Asturias de Santiyana y mejor persona . Y si lo dicen los de su misma profesión, por algo será. Historia viva del tambor, de la gaita y del folclore de Asturias de Santiyana.- PAULINO ORBANEJA :La Fuente ( Valle de Llamasón). Gaiteru amateur. Principios del siglo XX-mediados del mismo siglo.- PEDRO “EL VAQUERU” :San Vicente del Monte ( Valdáliga). Gaiteru amateur. Finales del siglo XIX-mediados del siglo XX.- RAFAEL PÉREZ :Val de San Vicente. Gaiteru profesional. Finales siglo XIX-mediados siglo XX.- RAMÓN SIERRA :Luey (Val de San Vicente).- “RAPÍA” :Bustrigáu (Valdáliga). Gaiteru profesional. Finales del siglo XIX-mediados del siglo XX.- ROGER MARIA GUERRA :Tama (Cillorigu de Llébana-LLÉBANA). Gaiteru profesional desde los años 20, hasta los años 80 del siglo XX. Nació en 1929. Actuó en multitud de fiestas de toda Llébana, siendo acompañado al tambor por José Serna, “Tamboriteru de Piasca”..- ROMUALDO COTERA :Pendes (Valle de Cillorigu-LLÉBANA). Sabemos de su existencia a finales del siglo XIX.- SAMUEL ALLENDE. (TAMBORITERO) :Abanillas (Val de San Vicente). nació en el año 1912 y acompañó al gaiteru Francisco González, “Paco”, de San Pedro de Baheras.- SANTIAGO CONDE :Piñeres (Valle de Peñarrubia). Gaiteru semiprofesional. Principios del siglo XX-años 90 del mismo siglo. Nace en el año 1926 y hereda el gusto por la gaita, de su padre Andrés Conde. Siendo ya adulto se traslada a vivir a Santander, donde trabaja en una carpintería de su propiedad. En esta época es cuando conoce al tamboriteru Moisés Serna. Aparece mencionado como “un gaitero de reconocidos méritos “en un artículo del año 1982 de la REVISTA DE FOLKLORE, actuando también en los años 80 en una exhibición de folclore, celebrada en Torlavega y organizada por café “El Dromedario”. En el año 2008 se le ha organizado un memorial, coincidiendo con el primer certamen de gaita del Valle de Peñarrubia.- SANTIAGO MIGUEL CORRAL :Nació el 18 de Noviembre de 1932, en San Andrés (Cabezón de Llébana). A los 12 años comienza a aprender a tocar la gaita junto a un maestro gaiteru, empezando en 1945 a actuar en fiestas de Llébana, cobrando 150 pesetas que repartía con su tamboriteru. También tocó durante 30 años el acordeón, amenizando con él también muchas fiestas, retomando la gaita en la década de los años 70. Se retiró en el año 2005, pero sigue tocando para los amigos en bares. Es artesano constructor de gaitas, las cuales fabrica en Ojedo donde reside actualmente. Actuó en festivales como el Sauga Folk, de Colindres, o el de Castañeda. Participando en la grabación de dos CD’s colectivos de dichos festivales. Es uno de los pocos gaiteros “antiguos”, que quedan vivos. Símbolo vivo de la gaita en Llébana y en toda Asturias de Santiyana.- TINO SIERRA :Luey (Val de San Vicente).- TOÑÍN SIERRA (TAMBORITERU) :Luey (Val de San Vicente).Tamboriteru que acompañaba a sus hermanos, los gaiteros Ramón y Tino Sierra. Otra huella viva de la gaita santiyanesa, que recibe todavía alegremente en su domicilio a quien quiera tocar con él.- TIU JUAN DE LA GAITA :Abanillas (Val de San Vicente). Sabemos de su existencia desde mediados del siglo XIX-hasta principios del siglo XX.- TOÑÍN GANDARA :Merodiu. Gaiteru amateur. Principios del siglo XX-casi hasta la actualidad. Gaiteru de sangre asturiana. Hijo del gaiteru Antonio Gandara “El gaiteru de Casamaria” y de Milagros Villar también de Casamaría (Valle de F.errerías).- VICENTE “GAITERO DE CALOCA” :Caloca (LLÉBANA). Gaiteru amateur. Vivió a mediaos del sieglu venti.

viernes, 24 de septiembre de 2010

La gaita asturiana n'Asturies de Santiyana


La gaita asturiana ye l'instrumentu musical nacional más representativu d'Asturies. Tamién por ello igualmente lo ye d'Asturies de Santiyana, especialmente de la so parte más occidental, formada polos valles del Nansa, Saja, Valdáliga y el llebaniegu valle del Deva. Dende hai dalgunos años amás vienen entamándose interesantes concursos de gaita asturiana como los de Pozu F.ondu en Sanander y notros conceyos. Dientro de la historia de la gaita asutriana n'Asturies de santiyana quizabes seya'l gaiteru Tonino Granda el más famosu y representativu de toos ellos. Antón Gándara naz nel añu 1891, nel pueblín de Casamaria (Valle de F.errerias). Durante la so mocedá trabayó de ganaderu, albañil y como carpinteru, hasta que nel añu 1915 merca la so primer gaita nún de los bares del pueblu. la so carrerac omo gaiteru entámala a los 24 años, nun dexando en tou momentu de tocar en tol tiempu llibre. A fuerza de tocar y tocar, consiguió deprender el manexu d'esti instrumentu y de manera autodidacta ellaboró un repertoriu amañosu y suficiente, pa empezar a tocar como gaiteru profesional nos pueblos de la redolada, cercanos al suyu, comenzando a dase a conocer por esti oficiu. Casó con Milagros Villar, vecina tamién de Casamaría, y llueu marcharon vivir a Merodiu. Alló tuvieron varios fíos, dalgunu d'ellos, de nome Pepe y Tonín, tamién acompañaben al padre col tambor, peles fiestes y pueblos que-yos solicitaben. Na década de los años 40, Tonino trasladóse cola familia al Valle de Polaciones, continuando cola xera de gaiteru profesional, nesi y notros valles asturianos limítrofes. Llegando a tocar en varies ocasiones nes fiestas de Cervera de Pisuerga (Palencia). Tonino Gandara “el gaiteru de Casamaria”, morrió en 1962. Nun dexando de tocar la gaita, ellí onde-y lo pidieren, hasta l'últimu de los díes de la so vida.
Asturies de Santiyana y especialmente La Llébana ye una tierra gaitera rica en tradiciones, ente elles destaca sobremanera la tradición de los gaiteros de la música tradicional asturiana de gaita y tambor. Dende los gaiteros más antiguos del sieglu XIX de los que se tien noticia como'l míticu gaiteru Tonino Gándara, el gaiteru Casamaría, Domingo Félix, Ángel Gonzalez de Roza, Florencio Prado, Macario de Valdepráu, Francisco Torre, ente otros hasta los más modernos del sieglu XX como Santiago Conde, Pedro de Valdáliga, Carpio de Peñarrubia, Carpio de La Hermida, Marcelino de Camaleñu, José González de Rionansa, Romualdo de Cillórigu, Suárez de Cabanzón, Francisco García "El Ciegu", Toñín Gándara, Vicente de Caloca, Manuel el Chalaneru, Santiago de San Andrés, Roger Guerra, Toñín y Ramón Sierra, Paco de San Pedro, Cantora, Vicente de Caloca. La Llébana tamién ye una tierra de tonadas. Nos últimos años vienen destacando sobremanera los cantantes de tonada Sergio Argüero de Torlavega y el so hermanu, Aurelio Ruiz y Julián Revuelta, el Malvís de Tanos.

Ente la llarga llista de gaiteros d'Asturies de Santiyana podemos mentar a los siguientes:

- ANDRÉS CONDE :
Piñeres (Valle de Peñarrubia). Gaiteru semiprofesional. Finales del siglo XIX-mediados del siglo XX.Padre del gaitero Santigo Conde.
- ANGEL GONZÁLEZ :
Roza (Valle de Peñarrubia). Gaiteru semiprofesional. Finales del siglo XIX- primeras décadas del siglo XX.
- ANGEL ORTEGA :
Camijanes (F.errerías). Nacio en el año 1916. Gaiteru profesional durante el S.XX.
- ANTONIO QUIJANO :
San Vicente del Monte (Valdáliga). Gaiteru amateur. Principios S.XX-mediados S.XX.
- ANTONIO SANCHEZ :
San Vicente del Monte (Valdáliga). Gaiteru amateur. Principios S.XX-Actualidad.
- CARPIO ALONSO :
San Vicente del Monte (Valdáliga). Gaiteru semiprofesional. Finales S.XIX- mediados del XX.
- CARPIO RIOS :
La Hermida (Valle de Peñarrubia). Gaiteru semiprofesional. Finales del siglo XIX- primeras décadas del siglo XX.
- DOMINGO FÉLIX .”Mingu el Portugués” :Ojedo (Valle de Cillórigu-LLÉBANA). Gaiteru profesional. Actuó desde principios del S.XX-años 50 del mismo siglo. Famoso gaiteru llebaniego, nacido en el año 1904, que debía su apado a la nacionalidad de su progenitor. Era un virtuoso del instrumento, llegandose a decir de él, que sobrepasaba tocando en calidad al importante gaiteru asturianu Manolo Rivas. Fue acompañado al tambor primero por un hermano suyo, y ya posteriormente por su hijo josé María, tocando en gran número de fiestas de toda Llébana. Murió en el año 1956 en Riaño (León), a los 52 años de edad, en un accidente laboral, mientras desempeñaba su oficio de cantero.

- EMILIANO DE PEDRO :
Cabañes (Valle de Cillorigu-LLÉBANA). Gaiteru profesional durante buena parte del S.XX.
- FELIPE GARCÍA . “Gaiteru de Pembes “(Camaleño) :
Pembes (Valle de Camaleñu-LLÉBANA). Gaiteru profesional. Desde los años 20 a los 70 del siglo XX.
- FELIPE PRELLEZO (TAMBORITERU) :
Lon (Camaleñu-LLÉBANA). Nació en el año 1928 y acompañó a su hermano el gaiteru Marcelino Prellezo.
- FERNANDO VELASCO ZABALA :
Puente San Miguel. Gaiteru y constructor de gaitas, de quien tenemos noticias por un artículo de la REVISTA DE FOLCLORE, del año 1982, en el cual se dice, que toca en todas las fiestas en las que es llamado, junto a su hijo el también gaiteru Jose Angel Velasco.
- FLORENCIO PRADO :
Valmeo (Valle de Cerecea-LLÉBANA). Gaiteru profesional. Años 20 del siglo XX. Florencio Prado es uno de los grandes gaiteros lebaniegos, siendo recordado por su virtuosismo, buen gusto y limpieza a la hora de tocar. Fue acompañado siempre al tambor por alguno de sus hermanos, por todas las fiestas y romerias de Llébana. Intercalaba la gaita con el clarinete, instrumento que también tocaba, además del laud. Emigró hace unos años al País Vasco.
- FRANCISCO GARCÍA. “EL CIEGU” :
Bear (Valle de Valdáliga). Gaiteru semiprofesional. Finales siglo XIX-principios del siglo XX.
- FRANCISCO GONZÁLEZ “Paco el de San Pedro” :
San Pedro de las Baheras (Val de San Vicente). Gaiteru profesional. Principos siglo XX-finales siglo XX. Nació a principios del siglo XX, y pronto despertó en él, el gusto por la gaita, viendo tocar a “CANTORA”, gaiteru de su mismo pueblo. A los 28 años ya era un afamado gaiteru y era contratado en fiestas y bailes, como por ejemplo en los bailes de Pimiangu (Ribadedeva), lugar donde conoció a su mujer Sofía González, casandose y estableciendo su residencia en dicha localidad, intercalando su profesión principal de gaiteru, con la de ganadero y ferreru. Fue acompañado al tambor por Manuel Rodolfo Cabezas “OFO”, natural de Pimiangu. Siguió tocando la gaita de forma habitual, hasta poco antes de fallecer.

- FRANCISCO TORRE GARCIA :
Villanueva de Labarces (Valdáliga). Gaiteru amateur. Finales siglo XIX-mediados, finales siglo XX. Padre del también gaiteru Leoncio Torre. Nació en el año 1899, Comenzando en su juventud a fabricar flautas de cañas y punteros de madera de sáuco, que tocaba a manera de dulzaina. Cuando tenía 23 años llegó a fabricarse una gaita entera de madera de sáuco. Llegó a gozar de buena fama como instrumentista, siendo solicitado por vecinos y gentes de su pueblo y los alrededores, para amenizar fiestas y romerias. Posteriormente compró una gaita en Villaviciosa “Asturias”, gallega de tipo “tumbal”o “roucadora”, afinada en SI BEMOL. De él tenemos referencias como gaiteru en un artículo del año 1971 de la REVISTA DE FOLKLORE, en el que consta que su repertorio como gaiteru estaba formado por jotas y melodías tradicionales de Asturias de Santiyana. Consiguió inculcar el gusto de la gaita a su hijo Leoncio Torre.
- GERARDO ANIEVA :
Redo (Valle de Camaleñu-LLÉBANA). Gaiteru profesional. Años 20del siglo XX- años 70 del mismo siglo.
- ITO SÁNCHEZ :
Muñorroderu (Val de San Vicente). Gaiteru que estuvo activo durante buena parte del siglo XX.
- JACINTO ALONSO “EL CIEGU” :
Valdepráu ( Valle de Pesagueru-LLÉBANA). Gaiteru profesional. Finales siglo XIX- años 60 del siglo XX.
- JERÓNIMO GONZÁLEZ ABAD :
Cabariezu (Cabezón de Llébana-LLÉBANA). Gaiteru profesional. Comenzó su actividad en los años 40 del siglo XX, tocando, aproximadamente durante 20 años.
- JESÚS ALONSO :
San Vicente del Monte (Valdáliga). Gaiteru semiprofesional. Finales siglo XIX-mediados siglo XX.
- JOSÉ GONZALEZ COSSIO:
Cosio (Riunansa). nació en el año 1915. Gaiteru amateur. S.XX.

- JOSE MARÍA DÍAZ.”EL POLLU” :Bustriguáu (Valdáliga). Gaiteru amateur. Finales del siglo XIX-años 70 del siglo XX. Encontramos referencias a este gaiteru en un artículo de la REVISTA DE FOLKLORE , hablando que sobre el año 1971, este gaiteru era conocido por ser un buen instrumentista y ser reclamado por sus vecinos y gentes de los pueblos de alrededor para animar fiestas y romerías. De él también se dice en dicho artículo, que empezó fabricando flautas de caña y posteriormente punteros de madera de limonero y saúco, que tocaba a modo de dulzaina.
- JOSÉ PÉREZ. “CANTORA, El gaiteru de San Pedro” :
San Pedro de las Baheras (Val de San Vicente). Gaiteru profesional. Mediado siglo XIX-mediados siglo XX. Este gaiteru, fue en su adolescencia tamboriteru de Julián López, “Candolías”. Con él como maestro, aprendió a tocar la gaita; esto ocurría a mediados del siglo XX. Desde muy joven se hizo gaiteru profesional, llegando a tocar durante 50 años, por toda Asturias de Santiyana y Llébana. Murió ahorcado en la cárcel de Potes en extrañas circunstacias, siendo todavía gaiteru en activo y con una reputación como músico estupenda. Un hijo de “Cantora”, Rafael, fue, aparte de su acompañante al tambor, gaiteru muy conocido, ejerciendo su oficio desde principios del siglo XX, hasta los años 30,momento en que emigró a México.

JOSÉ PÉREZ. “CANTORA, El gaiteru de San Pedro” :San Pedro de las Baheras (Val de San Vicente). Gaiteru profesional. Mediado siglo XIX-mediados siglo XX. Este gaiteru, fue en su adolescencia tamboriteru de Julián López, “Candolías”. Con él como maestro, aprendió a tocar la gaita; esto ocurría a mediados del siglo XX. Desde muy joven se hizo gaiteru profesional, llegando a tocar durante 50 años, por toda Asturias de Santiyana y Llébana. Murió ahorcado en la cárcel de Potes en extrañas circunstacias, siendo todavía gaiteru en activo y con una reputación como músico estupenda. Un hijo de “Cantora”, Rafael, fue, aparte de su acompañante al tambor, gaiteru muy conocido, ejerciendo su oficio desde principios del siglo XX, hasta los años 30,momento en que emigró a México.

- JOSÉ SERNA. ” Gaiteru y tamboriteru de Piasca” (TAMBORITERO) :Nace en 1924, en Piasca (Cabezón de Llébana-LLÉBANA). Principalmente acompañó al gaiteru Macario “El Pastor de Tudes”. También formó pareja con Tonino Gandara ” El gaiteru de Casamaría”, cuando este vivía en el valle de Polaciones, y con el gaiteru Roger maría Guerra de Tama (Cillorigu de Llébana). También tocaba la gaita si así era solicitado en algún pueblo de Llébana, siendo acompañado al tambor por su hermano Moises Serna. Existiendo fotos en las que acompaña con la gaita al “Chaval de Cabuerniga”.
- JOSÉ SORDO. “Tamboriteru de Cabanzón”(TAMBORITERO) :Cabanzón (F.errerias). Nació en el año 1924. En el año 1936, cuando contaba solo con 12 años, comenzó a tocar el tambor, junto a su tio José Suárez Bárcena “Suárez, el gaiteru de Cabanzón”, al cual acompañó el resto de su vida. Además de tocar junto a su tio, también acompañó a gaiteros como Tonín Gandara y el asturianu Ignacio Noriega.

- JOSÉ SUAREZ BÁRCENA. ” SUAREZ, el gaiteru de Cabanzón” :Cabanzón (Valle de F.errerias). Gaiteru profesional. Principios siglo XX-años 80 del mismo siglo. Este importante gaiteru nació en los primeros años del siglo XX. Adquirió su primera gaita, en la adolescencia, estando en San Vicente de la Barquera donde la cambió por un perro de caza. Con el oido y los dedos entrenados de tocar con una flaura de cañavera, rapidamente aprendió el manejo de este instrumento, comenzando después de un periodo de aprendizaje a tocar junto a su sobrino de 12 años, José Sordo, por todos los pueblos del entorno, tamboritero este, que le acompañaría el resto de su vida. La gaita fue el sustento de su esposa y de sus ocho hijos; la fuente de ingresos económicos de Suárez provenía basicamente de su oficio de gaiteru, y en mucho menor medida de su trabajo con un pequeño número de cabezas de ganado de su propiedad y la gestión como administrador de unas fincas que la familia Gómez Acebo poseía en Cabanzón. Junto con su tamboriteru recorrieron numerosas fiestas y bailes de toda Asturias de Santiyana. Destacó como constructor de pajuelas, poniendo a punto las gaitas de los gaiteros inexpertos. El mismo construía los fuelles de sus gaitas con la piel de los cabritos que mataba por encargo a sus vecinos. Murió en el año 1981, no dejando de tocar hasta 10 años antes de su fallecimiento.
- JUAN CALOCA :
Laparte (Valle de Pesagueru). Gaiteru profesional. Finales del siglo XIX-primera mitad siglo XX.

- JULIAN TORRE :
Labarces (Valdáliga). Gaiteru semiprofesional. Principios del siglo XX-finales del siglo XX.


- LUIS MANUEL CUEVAS :
Aniezu (Valle de Valdepráu-LLÉBANA). Gaiteru aficionado.
- LUIS MANZANAL :
Colio (Valle de Cillorigu-LLÉBANA). Gaiteru aficionado. siglo XX.

- MACARIO VILLANUEVA. “El pastor de Tudes” :
Los Cos ( Valle de Valdepráu-LLÉBANA). Gaiteru profesional. Finales siglo XIX-años 60 del siglo XX. Combinó toda su vida el oficio de pastor, cuidando el ganado ovino de los vecinos de Tudes, con el de tocar la gaita en todas las fiestas llebaniegas. Aprendió de niño a tocar una flauta de pico, hecha del hueso del ala de un buitre y depués en su adolescencia, aprendió el manejo de la gaita en el puerto mientras cuidaba el ganado. Murió en la década de los años 60 del siglo XX, en el Hospital Marqués de Valdecilla de Santander. Hay referencias escritas sobre él tocando la gaita en fiestas llebaniegas en el año 1914, publicadas en “La voz de Liébana”.
- MANOLO ESCALANTE “El ciegu”:
San Vicente del Monte (Valdáliga). Gaiteru semiprofesional. Principios del siglo XX-años 90 del mismo siglo.
- MANUEL BORBOLLA :
Prío (Val de San Vicente). Gaiteru amateur. Principios del siglo XX-años 60 del mismo siglo.

- MARCELINO PRELLEZO :
Lon (Valle de Camaleñu-LLÉBANA). Gaiteru profesional. mediados del siglo XX. Nació en el año 1925. Fue acompañado al tambor por su hermano Felipe Prellezo.
- MAXIMILIANO ECHEVARRÍA:
El Turujal ( Valdáliga). Gaiteru semiprofesional. Primeras décadas del siglo XX.
- MOISÉS SERNA. (TAMBORITERO) :
Nace el 25 de Noviembre de 1934, en Aceñaba-Piasca (Cabezón de Llébana-LLÉBANA). Hijo de panderetera y hermano de tamboriteru y gaiteru, comenzó a tocar el tambor con 6 años,acompañando al gaitero Macario Villanueva, hasta los 10 años solo tocaba con él, pero a partir de esta fecha, comenzó a acompañar a otros gaiteros llebaniegos, hasta que apareció Florencio Prado y solo le acompañaba a él. Con la muerte de su padre, Moisés y su madre se trasladan a vivir Torlavega. Allí abandona el tambor durante dos décadas y se dedica a trabajar como encofrador. A mediados de los años 70, vuelve a tocar el tambor, conociendo al gaiteru Santigo Conde, que en esos momentos reside en Santander. Llegan los años 80,y participa en el I Festival de Cóbreces, donde aparecen gaiteros como García-Oliva, Lolo el del Monte, José Luis “el de Mazcuerras”, y Jose Angel Velasco,hijo este último de Fernando Velasco Zabala, gaiteru y constructor de gaitas, de Puente San Miguel, que tocó en todas las fiestas que se le llamaba acompañado por su hijo. A mediados de la década de los 90, forma parte del grupo MACARIO, junto con Roberto Diego, Nacho García y Miguel Cobo. Tocando en gran cantidad de fiestas de toda Asturias de Santiyana. Posteriormente entraron en el grupo el gaitero Sergio Sordo y la panderetera Lorena. En la actualidad está jubilado, pero sigue ligado a la música tocando en alguna boda junto a Sergio Sordo. Forma parte del jurado del concurso POZU F.ONDU, en su apartado de tambor y gaita. Además ha colaborado con grupos como Atlántica, Coro ronda Altamira. Grabó un disco junto al gaiteru Sergio Sordo. De él se dice que es el mejor tamboriteru de Asturias de Santiyana y mejor persona . Y si lo dicen los de su misma profesión, por algo será. Historia viva del tambor, de la gaita y del folclore de Asturias de Santiyana.

- PAULINO ORBANEJA :
La Fuente ( Valle de Llamasón). Gaiteru amateur. Principios del siglo XX-mediados del mismo siglo.
- PEDRO “EL VAQUERU” :
San Vicente del Monte ( Valdáliga). Gaiteru amateur. Finales del siglo XIX-mediados del siglo XX.
- RAFAEL PÉREZ :
Val de San Vicente. Gaiteru profesional. Finales siglo XIX-mediados siglo XX.
- RAMÓN SIERRA :
Luey (Val de San Vicente).


- “RAPÍA” :
Bustrigáu (Valdáliga). Gaiteru profesional. Finales del siglo XIX-mediados del siglo XX.
- ROGER MARIA GUERRA :
Tama (Cillorigu de Llébana-LLÉBANA). Gaiteru profesional desde los años 20, hasta los años 80 del siglo XX. Nació en 1929. Actuó en multitud de fiestas de toda Llébana, siendo acompañado al tambor por José Serna, “Tamboriteru de Piasca”.
.
- ROMUALDO COTERA :
Pendes (Valle de Cillorigu-LLÉBANA). Sabemos de su existencia a finales del siglo XIX.

- SAMUEL ALLENDE. (TAMBORITERO) :
Abanillas (Val de San Vicente). nació en el año 1912 y acompañó al gaiteru Francisco González, “Paco”, de San Pedro de Baheras.

- SANTIAGO CONDE :
Piñeres (Valle de Peñarrubia). Gaiteru semiprofesional. Principios del siglo XX-años 90 del mismo siglo. Nace en el año 1926 y hereda el gusto por la gaita, de su padre Andrés Conde. Siendo ya adulto se traslada a vivir a Santander, donde trabaja en una carpintería de su propiedad. En esta época es cuando conoce al tamboriteru Moisés Serna. Aparece mencionado como “un gaitero de reconocidos méritos “en un artículo del año 1982 de la REVISTA DE FOLKLORE, actuando también en los años 80 en una exhibición de folclore, celebrada en Torlavega y organizada por café “El Dromedario”. En el año 2008 se le ha organizado un memorial, coincidiendo con el primer certamen de gaita del Valle de Peñarrubia.


- SANTIAGO MIGUEL CORRAL :
Nació el 18 de Noviembre de 1932, en San Andrés (Cabezón de Llébana). A los 12 años comienza a aprender a tocar la gaita junto a un maestro gaiteru, empezando en 1945 a actuar en fiestas de Llébana, cobrando 150 pesetas que repartía con su tamboriteru. También tocó durante 30 años el acordeón, amenizando con él también muchas fiestas, retomando la gaita en la década de los años 70. Se retiró en el año 2005, pero sigue tocando para los amigos en bares. Es artesano constructor de gaitas, las cuales fabrica en Ojedo donde reside actualmente. Actuó en festivales como el Sauga Folk, de Colindres, o el de Castañeda. Participando en la grabación de dos CD’s colectivos de dichos festivales. Es uno de los pocos gaiteros “antiguos”, que quedan vivos. Símbolo vivo de la gaita en Llébana y en toda Asturias de Santiyana.

- TINO SIERRA :
Luey (Val de San Vicente).
- TOÑÍN SIERRA (TAMBORITERU) :
Luey (Val de San Vicente).Tamboriteru que acompañaba a sus hermanos, los gaiteros Ramón y Tino Sierra. Otra huella viva de la gaita santiyanesa, que recibe todavía alegremente en su domicilio a quien quiera tocar con él.
- TIU JUAN DE LA GAITA :
Abanillas (Val de San Vicente). Sabemos de su existencia desde mediados del siglo XIX-hasta principios del siglo XX.
- TOÑÍN GANDARA :
Merodiu. Gaiteru amateur. Principios del siglo XX-casi hasta la actualidad. Gaiteru de sangre asturiana. Hijo del gaiteru Antonio Gandara “El gaiteru de Casamaria” y de Milagros Villar también de Casamaría (Valle de F.errerías).
- VICENTE “GAITERO DE CALOCA” :
Caloca (LLÉBANA). Gaiteru amateur. Vivió a mediaos del sieglu venti.

miércoles, 22 de septiembre de 2010

Los Países Asturianos preparen un documental sobre Llancia




Los Países Asturianos lluchen otra vegada xuntos pa conseguir salvar el yacimientu históricu de l'antigua ciudá ástur de Llancia. Nesta ocasión la idea ye facer un documental qu'esplique la importancia de la ciudá astur de Llancia y los peligros de la so destrucción anguañu por mor de la construcción de l'autopista Lleón-Valladolí. Los itneresaos en collaborar nesti documental pueden ponese en contactu cola plataforma pa salvar Llancia nel email salvarlancia@gmail.com

jueves, 16 de septiembre de 2010

Centenariu del arquitectu asturianu Miguel de la Guardia

Juan Miguel de la Guardia y Ceínos foi el padre del urbanismu y de l’arquitectura ovetense de finales del sieglu XIX y per toa Asturies dexó amuesa de la so elegante arquitectura clasicista tanto n’edificios públicos como privaos.Miguel de la Guardia nació en Hontaneda (Asturias de Santiyana) en 1859 y morrió n’Uviéu el 17 de setiembre de 1910. Estudió arquitectura en Madrid de la qu’exercía, por oposición aprobada en 1876, una plaza d’oficial de tercera nel Cuerpu de Topógrafos en Madrid. En terminando los estudios, el 1 de setiembre de 1881, concedióse-y el títulu d’arquitectu el 5 de mayu de 1882. En xunetu de 1882 algamó por unanimidá el concursu convocáu la plaza d’arquitectu municipal de la ciudá d’Uviéu en 1882, durante’l mandatu del alcalde José Longoria Carbajal, ocupando esti cargu dende’l 13 de setiembre de 1882 hasta la so muerte en 1910. La plaza quedara vacante por fallecimientu del anterior arquitectu municipal, don Patricio de Belumburu. Xunto a Javier Aguirre, arquitectu de la diputación d’Asturies y a Nicolás García Rivero, pertenecen a la xeneración artística de 1881, caracterizada por un elegante clasicismu eclécticu que dio toa una seña d’identidá propia non sólo a al capital asturiana sinón a tol país asturianu. Exerció esta profesión na ciudá d’Uviéu durante tola so carrera profesional, per trenta años, espardiendo’l so llabor creativu tamién a otres localidaes asturianes.El so primer proyectu pa la capital asturiana foi el del mercáu cubiertu d’El Progresu na cai de Pelayu nel que trabayó namás tomar posesión del so cargu como arquitectu municipal y que presentó a la Corporación en 1883 inaugurándose en 1887. Tamién dirixó les obres d’esta magnífica obra en fierru. Esti mercáu, que se conocía popularmente como La Placina, quedó inauguráu en 1887. Un añu depués, en 1888 diseña’l templu de la música del Paséu del Bombé nel Campu San Francisco y en 1889 la casa que lleva’l númberu 12 de la cai del Rosal. En 1896 entama los trabayos de la elegante ilesia de Les Saleses, que se consagró ya inauguró en 1903 y al empar trabayó na reconstrucción de la ilesia del Cristu de les Cadenes, n’estilu neogóticu, terminando les obres nel 1900, ilesia que se destruyó na Guerra Civil. En 1905 diseña’l Teatru Celso de la cai Xovellanos, un local pioneru na exhibición cinematográfica n’Uviéu, clasicista pero con dalgunos elementos modernistes, qu’amás disponía tamién d’un restorán. Otros proyectos de Miguel de la Guardia nun llegaron a realizase, como’l Teatru-Circu de 1902 y una pasarela que xuntaría penríba del acueductu de los Pilares.Al empar que facía obres municipales, Miguel de la guardia tamién trabayó realizando encargos pa particulares. La ciudá d’Uviéu vivía naquellos años d’entesieglos, como toa Asturies, nuna etapa de bayura económica y desarrollu industrial y bancariu debío en parte a los grandes capitales que retornaron de Cuba. Na ciudá d’Uviéu había muncha xente con dineru y sobre too propietarios con mui buen gustu artísticu qu’encargaben obres y edificios non sólo confortables sinón tamién que fueren estéticamente mui elegantes. Los propietarios contribuyeron asina al orniamientu de la ciudá contruyendo fachades, palacios y edificios guapos y vistosos. Asina ye cómo se ficieron les cases del Pasaxe y adyacentes formando la primer manzana de la cai Uría en 1894 con un elegante arcu trunfal que daba entrada a la galería interior y onde s’alcontraba l’elegante café modernista del Pasaje. Otros edificios suyos són: la Casa de Polo, derribada nos años 1980, la Casa del marqués de Casa-Tremañes tamién na cai Uría esquina a Portugalete, del añu 1895 refecha nos años 1980, la casa númberu 12 de la cai Fruela (1889), la primer casa de la cai del Rosal con Fruela (1899). Diseñó en 1901 el suntuosu palaciu del Deán Payarinos na Corrada del Opispu, actualmente Conservatoriu de Música, un proyectu edificáu pal deán de la catedral don Benigno Rodríguez Pajares que foi tou un personaxe na ciudá d’Uviéu y otru suntuosu palaciu na cai Torenu, construyíu pa don Anselmo González del Valle, con marquesines de fierru y cristal y un gran hibernaderu, too ello encerráu nuna maxestuosa verxa, ún de los más suntuosos palacios ovetenses que se derribó nel añu 1978. Tamién realizó llueu otros edificios de les cais Gil de Jaz (1901) y Torenu, (1902), esbarrumbaos na segunda metá del sieglu XX consecuencia de la especulación inmobiliaria.El palaciu de Villa Madalena ye un diseñu de Miguel de la Guardia construyíu en 1902 por encargu de Victoriano Campomanes, un bayurosu comerciante d’ultramarinos de la cai Uría d’Uviéu, no qu’entós yeren les afueres de la ciudá nel Paséu de la Siella del Rei, na surtida hacia Grao. Un industrial de Mieres compró la finca hacia 1915 que llueu d’arruinase quedó embargáu el palaciu adquiriéndolu l’industrial Alfredo Figaredo Herrero casáu con María Argüelles, la so cabera propietaria y güéspede. Nos años 1940 Villa Madalena tuvo reformada polos arquitectos Somolinos. Ye un exemplu magníficu de l’arquitectura burguesa uvieína d’entesieglos que foi tan abundante hasta hai poco cuando la mayoría de los palacios burgueses capitalinos cayeron esbarrumbaos pola piqueta baxo les garres de la especulación inmobiliaria. Bon exemplu de l’arquitectura ecléctica academicista, destaca nél un bon equilibriu formal y el correctu emplegu del llinguaxe eclécticu nos elementos que lu ornien, con una gran escalera d’influencia inglesa y refinaos cuartos interiores de claru estilu francés. Los xardinos de Villa Madalena, abriéronse al públicu en 1999 llueu de la espropiación municipal col derribu de la muria que los separtaba de les cais llendantes. Los xardinos tán presidíos pola escultura d’un pífanu d’inspiración romana y por un románticu cenador con columnes que sobresal al paséu principal de la entrada.Obra suya ye’l magníficu edificiu del Hotel Covadonga, rematáu con una elegante cúpula, que foi llueu sede del Bancu Asturianu na Plaza Porlier que se construyó en 1903 y que a pesar de quemase durante la revolución de 1934 conservó íntegra la so guapa fachada. Llueu vendría otru famosu proyectu suyu: la Casa de Conde, na plaza la Escandalera, un diseñu de Miguel de la Guardia de 1904 mui representativu del so estilu clásicu y harmoniosu, con dos cúpules laterales que dieron a la plaza un nuevu aspectu cosmopolita y européu. El proyectu pa la Casa de Conde taba destináu a viviendes d’altu nivel, amás de cuntar con baxos comerciales y cafés. Otru edificiu suyu que se conserva ye’l de la cai Ramón y Cajal que fai recantu con Porlier que ye de 1908.En 1909 terminó de construyir el palaciu del marqués d’Aledo, na plaza San Miguel, una de les sos últimes obres diseñaes, palaciu tristemente esbarrumbáu nos años 1980.Fuera d’Uviéu realizó tamién diseños arquitectónicos singulares como’l mercáu de fierru de Villaviciosa y el mercáu cubiertu de Mieres, construyíu ente 1904 y 1906. La Villa Tarsila de Lluarca (1894), que-y sirvió de modelu depués pa desarrollar la idea del palaciu d’Aledo n’Uviéu. La Casa Muñiz, na cai la Cámara d’Avilés ya tamiñén otra obra inconfundible suya como les renomaes y artístiques Villa Carmen, en Villar y el maxestuosu El Capitoliu, de Grao. Tamién ye diseñu suyu el Casinu de Castropol, edificáu en 1911 frente al parque.Asturies ye asina, un gran muséu de l’arquitectura del xenial Miguel de la Guardia, a pesar de la destrucción cometida pola piqueta especulativa durante tantos años pasaos y presentes.

lunes, 13 de septiembre de 2010

Salvemos Llancia. Puxa los Países Asturianos.




El yacimientu arqueolóxicu ástur de Llancia ta en peligru por mor de les obres d'una nueva autopista LLeón-Valladolí. Por ello Asturies y los Países Asturianos entamaron una campaña de mobilización y sensibilización social pa evitar qu'una autopista nueva estroze la vieya ciudá de Llancia, antigua metrópolis de los antiguos asturianos. Pa ello hai entamada una cuenta en facebook: salvemos la ciudá de Llancia. Llancia foi la cimera ciudá de los Ástures pre-romanos, y depués de la so conquista por Roma, una ciudá del Conventus Asturincensis, nel que se la encuadró.La vieya Lancia allúgase nuna meseta allanada, nomada El Castru averada a la xunión de los ríos Porma y Esla, na provincia de Lleón, y a tan sólu 17 km de la capital provincial. El xacimientu ocupa una estaya aprosimada de 44 hectárees, de las que sólu escaváronse una mínima parte de la so estensión.




Grupu de feisbuk:


jueves, 9 de septiembre de 2010

Actos nel Día de la Nación Asturiana


Nel Día de la Nación Asturiana 2010 dueron dellos los actos xunitarios a los que'asistieron cientos de persones pa facer d'esti 8 setiembre un Día de la Nación Asturiana polos derechos del Pueblu Asturianu y pol futuru d'Asturies. Ma ciudá de Xixón, la "Plataforma Xunitaria 8 Setiembre" convocó una concentración a les 12:30 hores na Plaza de los Xardinos del Nauticu. N'Uviéu, la plataforma ciudadana "Democracia p'Asturies" convocó'l manifestamientu del Día de la Nación Asturiana. Los dos actos xunitarios axuntaron abonda xente nes dos ciudaes más importantes del país reivindicando y refugando los actos oficales del Principáu de les Asturies.


El primer actu del día foi'l convocáu col lema "Pol futuru d'Asturies" en Xixón, que sofitaron Bloque por Asturies, UNA y Andecha Astur, les formaciones locales d'UICA, Asturianistes por Nava, Más Corvera y S.XXI de Muros del Nalón, los sindicatos CSI y SUATEA y los coleutivos Fai! y Entemecer. L'actu entamó a la 1 de la tarde col gaiteru Llorián García y la presentación del actu a cargu del actor Toño Caamaño, delles intervenciones y l'actuación de Mari Lluz Cristobal Caunedo que dieron pasu llueu a la llectura del manifiestu consensuáu y al pieslle del actu.
N'Uviéu, a la una y media, entamó'l manifestamientu del Día de la Nación Asturiana col lema "Democracia p'Asturies" que percorrió les principales cais de la capital asturiana, dende la Estación del Norte hasta delantre de Presidencia del Goviernu del Principáu de les Asturies y que sofitó'l partíu Andecha Astur, el sindicatu Corriente Sindical d'Izquierda y la organización xuvenil independentista "Darréu". Al final de la marcha, una vocera de la plataforma ciudadana "Democracia p'Asturies" presentó l'actu políticu dando pasu a les intervenciones del representante del sindicatu CSI y del cabezaleru d'Andecha Astur Mario Arbesú. L'actu finó cola interpretación polos gaiteros de La flor del agua.


Pel so llau, el PAS refugó participar tanto na concentración de Xixón como na manifestación d'Uviéu alegando discrepancies na forma "despolitizada" d'organizar los eventos y asina fizo un actu partidista en Candás xunto con URAS, partíu asturianu col que firmó una coalición electoral. Los actos de PAS-URAS tendrán llugar nuna plaza céntrica de Candás y depués fairán una xinta de xermandía pa militantes y simpatizantes. N'años anteriores la coalición PAS-URAS solía facer un actu abiertu a tolos ciudadanos, un homenaxe a los padres fundadores, los reis d'Asturies, ante'l Panteón Real de la Catedral d'Uviéu onde depositaben una ufierta floral baxo la estatua d'Alfonsu II con dellos discursos patrióticos, pero esti añu ye añu electoral y necesiten reforzar la so coalición cola URAS y reaxuntar la so militancia, por eso decantáronse pa facer esta vegada un actu más partidista.


El Goviernu del Principáu de les Asturies celebró como suel una romería itinerante qu'esti añu tuvo llugar en Ribeseya. Izqueirda Xunida celebró xunto a Cayu Lara un actu festivu en Santaya d'Ozcos. El PP d'Avilés, El PP d'Uviéu y el PP de Xixón nun celebraron nengún actu relevante con motivu del Día de la Nación Asturiana.



martes, 7 de septiembre de 2010

Centenariu del arquitectu asturianu Miguel de la Guardia










Juan Miguel de la Guardia y Ceínos foi el padre del urbanismu y de l’arquitectura ovetense de finales del sieglu XIX y per toa Asturies dexó amuesa de la so elegante arquitectura clasicista tanto n’edificios públicos como privaos.
Miguel de la Guardia nació en Hontaneda (Asturias de Santiyana) en 1859 y morrió n’Uviéu el 17 de setiembre de 1910. Estudió arquitectura en Madrid de la qu’exercía, por oposición aprobada en 1876, una plaza d’oficial de tercera nel Cuerpu de Topógrafos en Madrid. En terminando los estudios, el 1 de setiembre de 1881, concedióse-y el títulu d’arquitectu el 5 de mayu de 1882. En xunetu de 1882 algamó por unanimidá el concursu convocáu la plaza d’arquitectu municipal de la ciudá d’Uviéu en 1882, durante’l mandatu del alcalde José Longoria Carbajal, ocupando esti cargu dende’l 13 de setiembre de 1882 hasta la so muerte en 1910. La plaza quedara vacante por fallecimientu del anterior arquitectu municipal, don Patricio de Belumburu. Xunto a Javier Aguirre, arquitectu de la diputación d’Asturies y a Nicolás García Rivero, pertenecen a la xeneración artística de 1881, caracterizada por un elegante clasicismu eclécticu que dio toa una seña d’identidá propia non sólo a al capital asturiana sinón a tol país asturianu. Exerció esta profesión na ciudá d’Uviéu durante tola so carrera profesional, per trenta años, espardiendo’l so llabor creativu tamién a otres localidaes asturianes.
El so primer proyectu pa la capital asturiana foi el del mercáu cubiertu d’El Progresu na cai de Pelayu nel que trabayó namás tomar posesión del so cargu como arquitectu municipal y que presentó a la Corporación en 1883 inaugurándose en 1887. Tamién dirixó les obres d’esta magnífica obra en fierru. Esti mercáu, que se conocía popularmente como La Placina, quedó inauguráu en 1887. Un añu depués, en 1888 diseña’l templu de la música del Paséu del Bombé nel Campu San Francisco y en 1889 la casa que lleva’l númberu 12 de la cai del Rosal. En 1896 entama los trabayos de la elegante ilesia de Les Saleses, que se consagró ya inauguró en 1903 y al empar trabayó na reconstrucción de la ilesia del Cristu de les Cadenes, n’estilu neogóticu, terminando les obres nel 1900, ilesia que se destruyó na Guerra Civil. En 1905 diseña’l Teatru Celso de la cai Xovellanos, un local pioneru na exhibición cinematográfica n’Uviéu, clasicista pero con dalgunos elementos modernistes, qu’amás disponía tamién d’un restorán. Otros proyectos de Miguel de la Guardia nun llegaron a realizase, como’l Teatru-Circu de 1902 y una pasarela que xuntaría penríba del acueductu de los Pilares.
Al empar que facía obres municipales, Miguel de la guardia tamién trabayó realizando encargos pa particulares. La ciudá d’Uviéu vivía naquellos años d’entesieglos, como toa Asturies, nuna etapa de bayura económica y desarrollu industrial y bancariu debío en parte a los grandes capitales que retornaron de Cuba. Na ciudá d’Uviéu había muncha xente con dineru y sobre too propietarios con mui buen gustu artísticu qu’encargaben obres y edificios non sólo confortables sinón tamién que fueren estéticamente mui elegantes. Los propietarios contribuyeron asina al orniamientu de la ciudá contruyendo fachades, palacios y edificios guapos y vistosos. Asina ye cómo se ficieron les cases del Pasaxe y adyacentes formando la primer manzana de la cai Uría en 1894 con un elegante arcu trunfal que daba entrada a la galería interior y onde s’alcontraba l’elegante café modernista del Pasaje. Otros edificios suyos són: la Casa de Polo, derribada nos años 1980, la Casa del marqués de Casa-Tremañes tamién na cai Uría esquina a Portugalete, del añu 1895 refecha nos años 1980, la casa númberu 12 de la cai Fruela (1889), la primer casa de la cai del Rosal con Fruela (1899). Diseñó en 1901 el suntuosu palaciu del Deán Payarinos na Corrada del Opispu, actualmente Conservatoriu de Música, un proyectu edificáu pal deán de la catedral don Benigno Rodríguez Pajares que foi tou un personaxe na ciudá d’Uviéu y otru suntuosu palaciu na cai Torenu, construyíu pa don Anselmo González del Valle, con marquesines de fierru y cristal y un gran hibernaderu, too ello encerráu nuna maxestuosa verxa, ún de los más suntuosos palacios ovetenses que se derribó nel añu 1978. Tamién realizó llueu otros edificios de les cais Gil de Jaz (1901) y Torenu, (1902), esbarrumbaos na segunda metá del sieglu XX consecuencia de la especulación inmobiliaria.
El palaciu de Villa Madalena ye un diseñu de Miguel de la Guardia construyíu en 1902 por encargu de Victoriano Campomanes, un bayurosu comerciante d’ultramarinos de la cai Uría d’Uviéu, no qu’entós yeren les afueres de la ciudá nel Paséu de la Siella del Rei, na surtida hacia Grao. Un industrial de Mieres compró la finca hacia 1915 que llueu d’arruinase quedó embargáu el palaciu adquiriéndolu l’industrial Alfredo Figaredo Herrero casáu con María Argüelles, la so cabera propietaria y güéspede. Nos años 1940 Villa Madalena tuvo reformada polos arquitectos Somolinos. Ye un exemplu magníficu de l’arquitectura burguesa uvieína d’entesieglos que foi tan abundante hasta hai poco cuando la mayoría de los palacios burgueses capitalinos cayeron esbarrumbaos pola piqueta baxo les garres de la especulación inmobiliaria. Bon exemplu de l’arquitectura ecléctica academicista, destaca nél un bon equilibriu formal y el correctu emplegu del llinguaxe eclécticu nos elementos que lu ornien, con una gran escalera d’influencia inglesa y refinaos cuartos interiores de claru estilu francés. Los xardinos de Villa Madalena, abriéronse al públicu en 1999 llueu de la espropiación municipal col derribu de la muria que los separtaba de les cais llendantes. Los xardinos tán presidíos pola escultura d’un pífanu d’inspiración romana y por un románticu cenador con columnes que sobresal al paséu principal de la entrada.
Obra suya ye’l magníficu edificiu del Hotel Covadonga, rematáu con una elegante cúpula, que foi llueu sede del Bancu Asturianu na Plaza Porlier que se construyó en 1903 y que a pesar de quemase durante la revolución de 1934 conservó íntegra la so guapa fachada. Llueu vendría otru famosu proyectu suyu: la Casa de Conde, na plaza la Escandalera, un diseñu de Miguel de la Guardia de 1904 mui representativu del so estilu clásicu y harmoniosu, con dos cúpules laterales que dieron a la plaza un nuevu aspectu cosmopolita y européu. El proyectu pa la Casa de Conde taba destináu a viviendes d’altu nivel, amás de cuntar con baxos comerciales y cafés. Otru edificiu suyu que se conserva ye’l de la cai Ramón y Cajal que fai recantu con Porlier que ye de 1908.
En 1909 terminó de construyir el palaciu del marqués d’Aledo, na plaza San Miguel, una de les sos últimes obres diseñaes, palaciu tristemente esbarrumbáu nos años 1980.
Fuera d’Uviéu realizó tamién diseños arquitectónicos singulares como’l mercáu de fierru de Villaviciosa y el mercáu cubiertu de Mieres, construyíu ente 1904 y 1906. La Villa Tarsila de Lluarca (1894), que-y sirvió de modelu depués pa desarrollar la idea del palaciu d’Aledo n’Uviéu. La Casa Muñiz, na cai la Cámara d’Avilés ya tamiñén otra obra inconfundible suya como les renomaes y artístiques Villa Carmen, en Villar y el maxestuosu El Capitoliu, de Grao. Tamién ye diseñu suyu el Casinu de Castropol, edificáu en 1911 frente al parque.
Asturies ye asina, un gran muséu de l’arquitectura del xenial Miguel de la Guardia, a pesar de la destrucción cometida pola piqueta especulativa durante tantos años pasaos y presentes.