viernes, 30 de mayo de 2008

NOTICIES ASTURIES - MAYU 2008





Asturies celebró’l bicentenariu del 25 de mayu de 1808,
día de la bandera asturiana.




Uviéu celebró’l pasáu día 25 de mayu, un emocionáu actu n’homenaxe del 25 de mayu de 1808, día de la patria asturiana. Delles autoridaes, políticos y persones públiques ficieron un homenaxe nel claustru góticu y na Sala Capitular de la catedral d’Uviéu, sede histórica de la Xunta Xeneral d’Asturies, onde amás remebróse al exércitu asturianu creáu pola Xunta asturiana con presencia de soldaos uniformaos con traxes militares de la época. El Conceyu Universitariu pol Asturianu entamó un actu na tarde del domingu nel que se fizo una visita hestórica y cultural pelos espacios onde asocedieron los fechos de la Revolución de mayu y del llevantamientu contra’l nuevu réxime establecíu por Napoleón, nuevu rei d’Hespaña dende’l 5 de mayu de 1808, fecha de les abdicaciones de Bayona. Napoleón fizo por ser el rexenerador y salvador qu’acabaría col Antigu Réxime. Tres les abdicaciones de Bayona, Napoleón decidió convocar en Bayona una Xunta de notables pa ratificar la decisión d’elevar al Tronu d’Hespaña al so hermanu Xosé Bonaparte y pa la ellaboración d’un textu constitucional. La convocatoria de la Xunta de Bayona publicóse na Gaceta de Madrid de 24 de mayo de 1808, un día enantes de la proclamación de Soberanía de la Xunta Xeneral d’Asturies.

L’homenaxe del Conceyu Universitariu nesti añu del bicentenariu a aquella Xunta Xeneral nel 25 de mayu siguió na puerta de la catedral d’Uviéu con banderes asturianes y diose llectura a un comunicáu nel que se reclamó que la Universidá d’Uviéu “vuelva a convertise nuna institución que mire p’Asturies y respete y asuma la llingua y cultura asturianes”. Darréu pudieron sentise dellos temes rellacionaos col 25 de mayu, na gaita de Xaime Menéndez, pa darréu rematar l’actu cola entrega d’una ofrenda floral. Izquierda Asturiana pel so llau concedió na so segunda edición, el Premiu 25 de mayu, al abogáu Xurde Blanco “pola so defensa de los drechos de los falantes d’asturianu y constituyir un referente cívicu y personal". El gallardón creóse pa premiar a persones, asociaciones o entidaes asturianes que destaquen pola so defensa de les llibertaes, la defensa de los drechos d’Asturies o la auto-organización ciudadana. La pasada edición la entidá premiada foi Coordinadora Ecoloxista d'Asturies. Andecha Astur celebró’l 25 de mayu en Noreña con una fiesta reivindicativa.







Ruxe’l ríu, de Dulcamara, Premiu CPN
a la Meyor Canción n’Asturianu del 2007




La canción Ruxe’l ríu, del grupu Dulcamara, recibió’l Premiu CPN a la Meyor Canción n’Asturianu del añu 2007, mediante una votación entamada y fecha per Internet. El tema pertenez al so primer discu entituláu Sali L.luna. Sali L.luna ye’l primer trabayu discográficu del grupu asturianu Dulcamara. Dulcamara son seis cantantes y pandereteres de diferentes grupos. Axuntáronse pa remozar y actualizar esi cachu del patrimoniu musical del país asturianu, la tradición femenina de les panderetes y pandeiros. La propuesta d’elles ye innovadora y arriesgada, un eclécticu grupu que destaca por trabayar, fundamentalmente no vocal, dalgo que queda más que demostrao nel tema premiáu: Ruxe’l ríu. Xunta elles ta un axietáu grupu de músicos qu’endolquen les voces con soníos pop, rock, funky y folk. Dándo-y al folk asturianu un nuevu sen y dirección axeitada na so evolución dica la modernidá y creatividá más prestoses. Dulcamara ye un intentu fondu por anovar, remozar, refacer y pañar una visión nueva del estilu pandereta y voces. Ye un percorríu per toles rexones de tradición «panderetera» del país asturianu, dende Cangas, Degaña o Valdés, hasta Siero y L.lena nel centru y Llanes. Folk, jazz, rock y tradición xúntense nesti tema onde se reivindica’l papel de la muyer na tresmisión, y agora na revisión, de la cultura asturiana. La esperiencia ye asemeyada a otres manifestaciones musicales del nuesu ámbitu natural: les naciones celtes del Atlánticu. Nesti tema vese innovación y variedá, tamién nel aspectu llingüísticu que ye mui curiáu y siempre reivindicativu de la llingua asturiana y de la so normalización social, con una presentación siempre n’asturianu de los sos espectáculos musicales en directu.
Queixúmenes de la braña (Brenga Astur), La semeya (Avientu), La xana (Corquiéu), L'emigrante (La col.lá Propinde), Andolina (Tejedor), Ná me prestaría más (Pedro Pereira), Añada amorosa (Anabel Santiago) y Marea negra (Carlos Rubiera) son les canciones ganadores dende 1999 hasta agora, resultáu de votaciones per Internet, añu nel qu’entamaron los Premios CPN. El Conseyu pola Normalización quier asina con esti premiu pioneru afalar a tolos músicos asturianos a qu'empleguen la llingua asturiana nes sos composiciones y da-y por ello mayor difusión y presencia social nos medios de comunicación al nuesu perguapu idioma.







Peracaba en Madrid el 7u Cursu de Llingua Asturiana


El 7u Cursu de Llingua Asturiana en Madrid tuvo llugar del 28 de febreru al 29 de mayu del 2008, tolos xueves pela tarde n’horariu de 7 a 9 . El cursu, entamáu por Xaviel Vilareyo, profesor tituláu pola Academia de la Llingua Asturiana, foi d’un total de 35 hores llectives. Nel cursu matriculáronse un total de 32 persones de les que 15 d’elles recibieron al final un certificáu d’asitencia al mesmu. La edá de los matriculaos alcuéntrase alrodiu de los 25 y 35 años y en xeneral son asturianos de nacencia que trabayen en Madrid y que lleven pocos años viviendo nesta ciudá. La mayoria teníen raigañu na rexón central d’Asturies y proveníen d’un ámbitu urbanu. Toos amosaben un altu deséu de conocencia o afondamientu de la llingua asturiana, un interés por saber escribir y falar n’asturianu, tanto por motivos llingüísticos como pol caltenimientu de la propia identidá. El cursu consistió en trabayar los aspectos teóricos y prácticos de la llingua asturiana. Presentación de los elementos llingüísticos del asturianu, mofoloxía y sistaxis de la llingua: caracteres xenerales del asturianu, dominiu llingüísticu, les contracciones, les apostrofaciones, el xéneru, el neutru de materia, el númberu, preposiciones: usos de per y por, alverbios: usos de non y nun, sistema verbal asturianu, los pronomes personales tónicos y átonos, pronomes d’oxetu directu ya indirectu, allugamientu de los pronomes personales na frase. Trabayóse tamién la conocencia del vocabulariu asturianu mediante exercicios de deprendimientu, faciendo frases y trabayando la derivación, sufixación y prefixación. Nel aspectu prácticu trabayóse la espresión esctrita y oral de la llingua, facer frases axeitaes coles palabres daes, deprender los saludos y presentaciones, llectura y comprensión de testos, güeyar trabayos audiovisuales en dvd pa facer comentariu oral de los mesmos, dictaos ya igua de los mesmos en comuña. Apurrióse a los alumnos prensa n’asturianu asina como información de recursos per Internet y llibros de llectura.