domingo, 31 de enero de 2010

Espublízase un interesante ensayu n'asturianu sobre "El fenómenu Vilareyo"


El fenómenu Vilareyo



D'un tiempu canciacá, un profesor d'istitutu nacíu de Mieres del Camín (1967) y aguañu istaláu en Madrid, ha saltáu a las primeras entráas de Google, al traviés d'una intensa atividá de difusión por tolos esgoncis de la rede d'un planteamientu pulíticu ensin precedenti hestóricu: "l'asturianidá" del centru y l'ocidenti de Cantabria. L'ox.etivu d'isti documentu es aclarar un pocu si los planteamientos de Xaviel Vilareyo tienin daqué fundamentu, d'ú vienin y cancia óndi mos puéi llevar siguir dándo-li espaciu n'ambientis d'isquierda. Vaya por endelanti que nu tenemos náa personal contra Xaviel Vilareyo, de quin dicin qu'es un gran escritor ena fala eonaviega y n'asturianu, ni náa personal contra naidi qu'ena isquierda asturiana está dando cobertura y difundiendo los sus planteamientos. Isti asuntamientu es puramenti dialéuticu-ideológicu. Pero sí que creyemos necesariu aclarar la falsedá de determinaos planteamientos seudohestóricos o seudoetnológicos, más cercanos a lo "freak" que a lo científicu y denunciar los desviacionismos de tipu romántico-esencialista más propios del nacionalismu del siglu XIX que surden, porque nu train más qu'enfrentamientu ente pueblos, de f.echu són los que mos llevarin al surdimientu de los facismos y la Gran Guerra de los años 40 del siglu pasáu.
Masque nu mos preste metemos en casa ajena p'alvertir del espansionismu de planteamientos reaicionarios y chovinistas en círculos d'isquierda, porque estamos siguros de que la genti que alucha n'Asturias dendi una óptica revulucionariu es quien pa idintificar esto, desenmascaralo y rechazalo; entenderéis que cuandu se mos está diciendo qu'un territoriu o­ndi nós nacimos, medramos, trebajamos y aluchamos día a día por emancipalu, pertenez a angu que mos es ajenu, tenemos drechu a replicar, cumu paisanos d'esi tirritoriu.
Quinis firmamos isti iscritu semos dos militantis de la isquierda soberanista cántabra que enos últimos años participamos n'Asturias cumu delegación enternacional convidáa por Darréu ena conmemoración de la Revolución d'Otubri'34 en 2004 (Xixón) o nel Día de la Mocedá Revolucionariu en 2006, 2007 y 2008 (Llangréu) y recibimos la visita de delegacionis asturianas nel Día Nacional de Cantabria 2006, 2007 y 2008. Collaboramos amás, pinto'l casu, ena entarajilación de conciertos de grupos asturianos en Cantabria cumu Fala Non Caduca (Bárcena la Puenti, 2008) u K-Nalón (Bárcena la Puenti, 2009). Tamién entarajilamos la Parláa contra la represión al antifacismu (35) de la Coordinadora Antifacista d'Asturies (Torlavega) o la presentación del libru Amarraza. 102 díes baxo la llei antiterrorista a cargu del ñeru Fer, nel Llar Mozu de Sanander. Toa esta trayeutoria de colaboración enternacionalista cona genti que alucha n'Asturias nu la traemos por ponemos medallas, sino porque camientamos que pué haber genti encapaz de rebatir isti decumentu, que recurra a la falacia de tachamos de genti contrariu a Asturias, o angu paecíu pa lu desligitimar. Pues nu somos sospechosos d'ello, y tolos collazos que tenemos en distintas organizacionis de la isquierda antifacista asturiana, de quinis recibimos aguda pa redautar el presenti documentu, són la muestra mejor prueba.
Siempri que Dixebra vien a Cantabria a tocar, desplican que parlan n'asturianu, qu'es una lengua hermana de la cántabra. El públicu montañés, guérfanu de grupos que gasten el cántabru enas letras, españa a aplaudí-l gestu. Nós compartimos esi criteriu y escribimos isti decumentu en cántabru, cona mejor de las intencionis, pues nu tindría dengún aquel que, compartiendo un tueru lingüísticu, parlando lenguas hermanas, gastáramos el castiellanu. Siguru que séis pa lo entender.
Parláa "Isquierda y nacionalismu" con Izquierda Nacionaliega d'Asturies, entarajiláa pol Conceju-CNC ena Sedi'l Sindicatu Unitariu de Cantabria (Torlavega, 2001)
Parláa-Presentación "Amarraza. 102 díes baxo la llei antiterrorista" entarajiláa por Regüelta nel Llar Mozu de Sanander (2009)

¿Qué es el fenómenu Vilareyo ena rede?
"Yo simplemente digo la realidá, lo que ye" (Xaviel Vilareyo, conferencia "L'idioma asturianu na Asturias de Santiyana", 13/01/2010)

Xaviel Vilareyo usa entarajilar organizacionis pantasmas de nombri grandiosista peru de capacidá limitáa, conas que esparde los sus postuláos. Las más difundías pola rede son: AxenciaCPN (blog y pretendía "agencia de noticias") y Radio Televisión Deva (un canal de Youtube). Peru tamién jezo blogs nel ultraconservador "Diario Montañés" u nel "Comercio Digital", pinto'l casu.
Al traviés d'estos calcis, con una atividá de tarabilla, pásase los días inundando la rede con unos postuláos cuspíos pa col ocidenti cántabru a los que tantu mancan n'Asturias cuandu el nacionalismu gallegu los trai pal ocidenti asturianu. Costaría desplicar cúmu una sola presona pué escribir tantu en tan poca tiempu, si nu juera porque el métodu de Vilareyo trata de:
a) Copiar trebajos ajenos (muchas vecis ensin citá-l'uriginal cumu juenti).
b) Pegalos enos sus calcis de difusión manipulando palabras clavi.
Pongamos daque ejemplu pa lo entender mejor:
L'AxenciaCPN espardi un comunicáu tituláu "Reocín entama los II Alcuentros d'hermanamientu de les Asturies". Si garráis cualquier frasi del artículu y metéisla en Google, veréis qu'en rialidá trátase d'una nuticia del Diario Montañés copia-pegáa ensín citá-la juenti. L'uriginal diz "Reocín da el pistoletazo al II Encuentro Astur-Cántabro". Peru el sesgu nu quedó namás nel títulu, jué cambeando términos a lo largu de tol iscritu. Comparando, vese que:
- L'"Encuentro Cántabro-Ástur" pasa a ser por custión de magia "Alcuentros d'hermanamientu de les dos Asturies". - "Con esta hermandad celebrada este año" pasa a ser "con esta hermandad panasturiana celebrada este año".- "la gente de Asturias y Cantabria" pasa a ser "la gente de Asturias de Oviedo y de Santiyana"- Pior entá, hai casos de manipulación de declaracionis presonalis, cumu las del alcaldi de Regocín, que cuandu dijo: "en definitiva gente de Asturias y Cantabria" Vilareyo pasó el panastur-traductor convirtiéndolo en "en definitiva gente de Asturias de Oviedo y de Santiyana".
La censura acanza a desparecer espresionis "pruhibías". Cuandu el presidenti la "Sociedad Etnográfica de Ribadesella", Francisco Elías Pando dijo: "El Covadonga de Asturias es el Reocín de Cantabria" la frasi nu le prestó a Vilareyo y esmanósi del artículu. Derréu, convirtió "el objetivo es que las magníficas relaciones institucionales entre Asturias y Cantabria" en "el objetivo es que las magníficas relaciones institucionales entre Asturias de Oviedo y de Santander".
N'otros casos deícase a copia-pegá'l coteníu uriginal de la nuticia manipulando "namás" el su títulu. Es tal la envención, que pué ocurrir qu'el conteníu contradiga'l títulu que enventó Vilareyo. Pinto'l casu, nel artículu de "Entrevista al cantante asturianu de tonada Genio de Camijanes" (AxenciaCPN), copia-pegáa ensin citá-la juenti d'otra entrevista del Diario Montañés, a Genio prigúntanli pol istilu antigu y diz testualmenti "Cantabria es mi tierra". Vínomos a l'alcordanza un libru d'Andecha Fundación, que dicía que Juanín era un "guerrilleru asturianu de Potes", cuandu Juanín, cumu lebaniegu qu'era, sintíase montañés. Paeciera que "Les Asturies" d'angunos jueran una unidá de distinu eno universal: tú pués dicite cántabru, que lo mesmu da.
Ponemos namás dellos casos por nu aburrir a los leutoris, peru hai muchos más: l'escumienzu de la liga cántabra de bolos copia-pégase ena AxenciaCPN cumu "Entama la lliga de bolos asturiana del oriente"[9], u l'artículu de Cervantes Virtual[10] "Galdós en Santander. sus colaboraciones en La Tertualia y la Revista cántabro-asturiana (1876-1877)" conviértelos en "[...] la revista de las dos Asturias"[11].
Esta zuna ya le ha traíu daque problema. Cuandu plagió la lista de gaiteros tradicionalis de la Banduca de Gaitas Garabanduya[12] en "Homenaxe a los gaiteros asturianos de La Llébana"[13] escribiéronli los autoris originalis:
"Hola, somos los miembros de la Banduca de gaitas GARABANDUYA (Cantabria). Escribimos este comentario para dar a conocer la "curiosa", coincidencia de un apartado del blog de esta agencia de noticias, con un apartado de nuestra página web. Parece que a esta Agencia se le da bien eso de "cortar" y "pegar". [...] Este artículo es una labor de uno de nuestros [...] siendo algunas de las fotos y gran parte de la información recogida para el mismo estudio, propiedad de GARABANDUYA.Por lo tanto si quereis publicar en vuestro blog, este "homenaje", lo primero pide permiso a la/s, personas que lo han elaborado. Segundo si no lo pedís,por lo menos nombrad la fuente del origen del mismo,en este caso, la página Web de la Banduca de gaitas GARABANDUYA (CANTABRIA), y tercero si coges algo que no es de tu elaboración personal, por favor no lo modifiques pues es una maniobra que no tiene calificativo. El apartado se llama "gaiteros y tamboriteros antiguos de Cantabria". No os inventéis lo que no es."
El comentariu esborriólu Vilareyo del su blog a las pocas horas.
Nel blog que Vilareyo tién nel Diario Montañés, el cunucíu hestoriaor cántabru Jesús J. Maroñas tuvo d'entrar tamién a denunciá-‘l plagiu y la manipulación, cumu podéis ver en http://blogs.eldiariomontanes.es/las-asturias/2009/6/26/el-cantabro-lengua-celta-los-antiguos-cantabros [consultáu el 15/01/2010]
Por desgracia, no tol mundu conoz las nuticias uriginalis, ni es coscienti de la manipulación interesáa que sufren por isti sujetu. Esperamos ber contribuíu con estos ejemplos a arrojar luz n'isti asuntu pa que nu se tome en seriu a un paisanu que, digámoslo asina, enventa por custumbri.
Tunneáu de la bandera asturiana meciándola col Lábaru cántabru, obra de Xaviel Vilareyo
[Juenti: AxenciaCPN]

¿D'ú bebi l'irredentismu de Xaviel Vilareyo?
"Depuraremos nuestra raza, la raza astur. Exterminaremos a los enemigos de la patria, a los homosexuales ¡PUAJ!, a los masones ¡PUAJ!, ¡y a los cántabros! ¡PUAAAAAJJJJ!"
(Skecht de Terapia de Grupo: http://www.youtube.com/watch?v=Qip0_nLq9Zs ) [consultáu el 15/01/2010]
El "fenómenu Vilareyo", a ráiz de la publicación del su libru "Los ámbitos de la nación asturiana" (Ed. Espublizastur, 2008), presentáu por Humberto Gozali (militanti del PP), escuminció a espardise pola rede con más juerza.
F.otos de la presentación del libru "Los ámbitos de la nación asturiana" n'Uviéu. [F.uenti: AxenciaCPN]
Peru cumu ya avisáramos ena introdución, los sus planteamientos nu son nuevos, sino los propios del nacionalismu románticu-esencialista de l'Alemania de va dos siglos, encompatiblis a jita con una visual d'isquierda u namás progresista. Despliquemos esta vinculación ideológica con ejemplos:
FECHA DE LA ENJUSTICIA
"Lo que tenemos güei ye lo que nos pasó en 1834, con lo que yo llamo eh... estafa. [...] Realmente foi una estafa, lo que nos pasó en 1834, cuando Javier de Burgos, un ilustre lleonés, tamién mala suerte que Javier de Burgos fuera de Lleón, dibuxó la Provincia d'Oviedo. Esta estafa ye lo que tenemos agora [...] cuando se separó unos territorios que foron asturianos [...] A mí dolíame que los asturianos no conocieran la so hestoria, que no supieran lo que pasó en 1834 cuando Asturies fue privada d'este territoriu". (Xaviel Vilareyo, Presentación de "Los ámbitos de la nación asturiana")

Cumu sabréis el nazismu es una ideología surdía n'Alemania enos años 20, que siñalaba las duras condicionis del Tratáu de Versalles (1919) cumu culpablis de la situación de la nación, de la caía del "argullu alemán". El paralelismu es claru: Vilareyo tamién tien la su "fecha de la enjusticia", y culpa a la división provincial de Javier de Burgos, a 1834, de la deseparación alministrativa del "ethnos astur". Nel casu de los f.isos ocidentalis (con Galicia) y meridionalis (con León) nu entraremos, porque nu conocemos en profundidá'l casu. Peru nel casu de la frontera oriental, la división provincial de Javier de Burgos en rialidá lo que jezo jué ampliar el territoriu d'Asturias, cona inclusión ena "Provincia de Oviedo" d'El Valle Altu y El Valle Baju de Peñamellera y Ribadeva que pertenecían a Cantabria[14]. De jechu, cuandu Javier de Burgos metió esos vallis ena Provincia d'Uviéu, dendi allí realizárinse gestionis conas autoridáes provincialis de Cantabria y apurriósi una súplica al Gobernaor Civil de Sanander ante las Cortes "solicitando que dichos valles vuelvan a ser de la Provincia de Santander a dónde han pertenecido desde tiempo inmemorial"[15]. Col asuntu territorial, dendi la isquierda soberanista siempri juimos responsablis y respetuosos asgaya, peru una cosa es ser güenos y otra que mos crean tochos.

ESENCIALISMU
Vilareyo ye una mente allumante pal nacionalismu asturianu, y yá sé que con ello debe aguantar les consabíes crítiques: que si esencialismu, que si irredentismu. Bono, ¿y qué tien de malo recuperar "esencies"? La esencia ye´l ser d´una cosa, la so estructura, lo que la constitúi ser tala y non otra. Asturies pa elli, como pa min, tien una esencia. Esa esencia confórmase a lo llargo de los sieglos, y ún de los pegoyos ye´l territorial. (Carlos X. Blanco, Reseña del nuevu llibru de Xaviel Vilareyo, 02/03/2009)
L'esencialismu era (y a lo que se véi, entá es) una corrienti filosófica, que decendía que la esencia antecedi a la desistencia, lo que conlleva negá-la libertá del individu, entós reducíu al produtu de determinismos que lu definin y que nu es pa estraer. A lo largo de la hestoria los sus criterios gastárinse pa establecer distintas discriminacionis por aquel de sexu (sexismu), raza (racismu), opción sexual (homofobia), etc. 3.3. NACIÓN METAFÍSICA - ETERNA - ENMUTABLI
"Todo el proceso de creación de la nación asturiana, dende, pues ya dende'l paleolíticu ya tenemos el asturiense, que ye una cultura específica de esta tierra, de fecho llámase asina, el periodu asturiense, asturicense". (Xaviel Vilareyo, ena parláa de presentación del libru "Los Ámbitos de la Nación Asturiana").
"LES ASTURIES. La epopeya d'un país eternu" (Títulu d'un vidiu de la "RTVD")
Si bien aprovechar un llamatu contemporáneu (Asturiensi) pa relacioná-la nación asturiana con una cultura epipaleolítica y con unos poblaoris que nu tuvían concencia denguna d'astures/asturianos pué paecer ya lo másimu del nacionalismu volkstum, Vilareyo siempri cunsigui superase:
La reclamación territorial atentu a Cantabria naz en rialidá de la territorialidá d'un reinu, l'Asturorum Regnum altumediedieval. Cumu si de la hestoria de la Enciclopedia Álvarez copáa por reinos, reis y batallucas se tratara, Vilareyo costruyi la nación asturiana a partir d'un reinu medieval, cuandu cualquier hestoriaor bien conoz que un reinu d'aquella era una entidá territorial regía dinásticamenti por un monarca, que tuvía el territoriu cumu patrimonial.
Pa entendé l'urigin del corónimu "Asturias de Santillana", hai que retrotraese a la Tardoantigüedá y l'arresistencia norteña contra los moros. Entós el dux Pedro de Cantabria y el primum in Asturias, Pelayo, aúnan los territorios que dominan al traviés d'un matrimoniu (la hija' Pelayo, Hermesinda, casa col hiju de Pedro, el cántabru Alfonso, que pasará a ser Alfonso I d'Asturias) y los territorios de la Provincia de Cantabria visigótica (cuya territorialidá, tamién cancia l'ocidenti superaba la d'aguañu) y los d'Asturias pasan ensemble a conformá-l "Reinu d'Asturias".
D'aquella, dellas comarcas cántabras recibin l'epítetu de "Asturias de...", siendo las "Asturias de Santiyana", las que más tiempu lo caltendrán, peru tamién hai referencias a otras, cumu es el casu de las "Asturias de Trasmiera", referencias que Vilareyo descubrió nel Foru Cantabria va añu y picu, momentu a partir del cuál pasó a incluir esa comarca tamién enos dellos de los sus "decumentos" cumu asturiana. Si consideramos esto, tindríamos que considerar, pinto'l casu, tol norti peninsular cumu gallegu, porque nel siglu IV espardiósi el términu Gallaecia (en juentis escritas y mapas de los que tantu prestan) pa referise a isti territoriu...
Peru cumu sabemos, una cosa son las territorialidáes patrimonialis meyevalis, y otra el sintimientu de la genti. Los corónimos "Asturias de..." en Cantabria enjamás dejarin a dengún paisanu (que mos conste) que se dijera asturianu. Ellos siguían diciéndose montañesis/cántabros:
"La ciudad que llaman Santander está situada en la Hispania Tarraconense, en la Costa del Océano Cantábrico.[...] Hoy la llaman Asturias de Santiyana. Pero los indígenas dan el nombre particular de La Montaña al territorio de esta ciudad". [BRAUN, GEORGE. Civitates Orbis Terrarum, Tomo II, lámina 9. Colonia, 1575]
Encontó Vilareyo, siguiendo aquella másima sensacionalista de nu dejar que una verdá li estropee un titular, diz "Tanto los d'Uviéu, los de la mitra ovetensis, como los de Santillana se consideraben asturianos y como asturianos se dicíen". D'ejemplos d'ello, referencias a "asturianos de Santiyana" u cualquier cosa paecía, enjamás se supo. Güenu, sí, está Gumersindo Laverde, cunvirtíu por Xaviel Vilareyo en "padre de la nación asturiana" y "representante y entamador del nacionalismu pan-asturianu, un asturianismu cultural y politicu que defiende la idea y el deséu del reaxuntamientu de Les Asturies". Cumu mos estrañaba que un cántabru pudiera sintise asturianu, por ser un casu únicu ena hestoria, acudimos a la su bibliografía y resulta que Gumersindo nació n'Estráa, un pueblucu cántabru fronterizu con Asturias y que dendi los cuatro años d'edá, los sus padris tresladáronlu a Nueva (Asturias) a vivir, estudiando dimpués n'Uviéu y estableciéndosi n'Asturias pa largu. Paez entós que nu es el mejor ejemplu pa buscar sintimientu d'asturianidá en Cantabria, lo que pasa qu'es lo únicu que hai. Por supuestu, las colaboracionis de Gumersindo Laverde ena "Revista Cántabro-Asturiana" son difundías pola AxenciaCPN cumu "La revista de Las dos Asturias".
Peru golviendo a las Asturias de Santiyana, sedrán éstas las que emburrien la creación de la Provincia de Cantabria en 1778. Esta Provincia costituiránla las 27 jurisdicciones de las Asturias de Santiyana más la provincia de Liébana, envitando al restu de jurisdicionis del Bastón de las Cuatru Villas a sumase, convocando por tantu a tolas comarcas hestóricas de Cantabria. Tenemos de volver a alvertir que Xaviel Vilareyo güelvi a mintir nisti asuntu, afirmando que "en 1778 , nel antigu réxime, surde una agrupación nos nueve valles asturianos del Deva al Miera como Provincia d'Asturies de Santiyana pa reivindicar intereses comunes". En rialidá, lo que surde de la "Provincia de los Nueve Valles" (de las Asturias de Santiyana) en 1778, sigún se pué leé-enas juentis, es la redaición de las "Ordenanzas de Cantabria" pa la costitución de la "Provincia de Cantabria". Por si cupiera anguna duda, ena introdución del testu afírmase que quierin "constituirse en cuerpo de provincia a imagen y semejanza de las de Asturias y Bizcaya"
Por tantu, masque distintos cachos de l'autual CA de Cantabria pertenecieran al Reinu d'Asturias (al traviés d'una unión de las tierras del Duqui de Cantabria y del Primum in Asturias con un matrimoniu), al Reinu' León (al rei dióli por adecuá-l nombri a los nuevos tiempos, u las nuevas posesionis), a la Corona' Castilla (cumu sabéis, jue la más pujanti y espansora), al Reinu' Navarra (Sancho el Mayor dividió el reinu a la su muerti enti García Sánchez III y Fernando I) y otra vez a la Corona' Castilla (Fernando, que heredó una mermáa Castilla decidió que un cachu de Cantabria viníale bien y conquistólo venciendo a los navarros en 1054 ena Batalla d'Atapuerca), enantis de pertenecer al Reinu d'Hespaña... esu nu mos convirtió etnológicamenti a los cántabros n'asturianos, leonesis, navarros, castellanos, ni españolis. o­nqui ensin duda la pertenencia hestórica a un ente u otru influyi, sobri tou ena cultura de las élites, el grau d'influencia idintitariu d'estos reinos medievalis ena población era reducíu.
En resumen, resúltamos ridículu trasladá-una territorialidá altomedieval d'un reinu a l'autualidá. Y más si esa territorialidá nu jezo que la población d'unu y otru pueblu se sintieran auníos, sino qu'el pueblu cántabru caltuvo la su idintidá y sintimientu diferenciáu en tol periodu.
Mapa de la Península Ibérica nel añu 910

CHOVINISMU - IRREDENTISMU - DIFUSIONISMU
Llóxicamente, la sidre, comu fenómenu cultural asturianu tevo una presencia asemeyada n'Asturies d'Uviéu y na de Santiyana, si bien, col francimientu d'esta cabera y l'aniciu de la nuea provincia de Santander, el desendolcu de la sidre siguió un procesu perestremáu al d'Asturies.
Xosé Ornia (Revista La Sidra)
Las muvicionis d'isquierda de liberación nacional son a la final la decensa ena rialidá sellenca, de la liberación que se quier pa tolos pueblos del mundu. Por eso decendierin siempri la solidaridá enti pueblos y l'enternacionalismu. A petu d'éstas, el nacionalismu de ráiz burguesa u conservaora, mostró siempri la creencia narcisista y mitómana de que lo sellencu del país al que unu pertenez es siempri lo mejor en cualquier aspeutu. Hai estudios que dicin qu'en rialidá el chovinismu oculta un jondu compleju d'inferioridá.
El difusionismu es una corrienti teórica de l'Arqueología y l'Antropología Social propia de finalis del s. XIX, mas que al Estáu Hespañol allegara a escumienzos del XX, pa levantar l'ispíritu d'un estáu que acababa de perdé-las últimas colonias americanas. Desplicándolo escapáu, esta teoría deciendi que a lo largu' la hestoria hebo "zonas nuclearis" pobláas por etnias activas que "crean la cultura" u los progresos y dimpués irrádianlo a los pueblos d'al llau. Dos difusionistas cunucíos son Elliot Smith, que reclamaba pal Antigu Egiptu l'urigin de toa civilización; u Gustaf Kossina, pa quin la evolución es un procesu nel cual "las influencias, ideas y modelos tresmitense polos pueblos más avanzáos a los menos avanzáos conos que entrarin en contautu". Para Kossina, esta superioridá era de caráuter racial, polo que sirvió de bas a las teorías pangermanistas y el racismu ariu de l'Alemania nazi. Aguañu, el difusionismu ha quedáu reducíu a ámbitos de ciencias ocultas y pseudociencias, o­nqui la su versión más moderáa, la del "préstamu cultural" almítese, peru namás cuandu hai pruebas concretas. Cuandu no, prefiérise parlar d'una evolución autótona.
El casu que traemos de la Revista La Sidra es bien desplicativu del arraigu que entá tienin estos planteamientos difusionistas nel nacionalismu románticu. Resulta etnocentrista y absurdu decender que la sidra, la fermentación tradicional del fugu de manzana pal consumu, sea un jechu cultural esclusivu d'Asturias. Trátase d'una bebía destendía por Europa, incluía tola Cornisa Cantábrica, dendi Galicia f.asta Navarra, pasando por supuestu por Asturias (ondi más pujanza tien), Cantabria u Guipúzcua. Nel casu cántabru, está bien decumentáa dendi la Edá Media, peru mejor que nós desplicarálo la seición d'Hestoria de la web de la Cofradía de la Sidra de Cantabria: http://www.sidracantabria.com/cofradiaweb/main.htm [consultáu el 15/01/2010]
Aunimos los apartaos de chovinismu y difusionismu porque retroaliméntanse. De jechu, quinis entá siguin teorías difusionistas n'Asturias del siglu XXI, f.ácenlo namás qu'en determinaos casos, por chovinismu: asina, los horros son "una influencia asturiana ena Cantabria ocidental"[22], peru el baltu (n'Asturias) u l'aluche (Cantabria) nu tién náa que ver cola lucha de León. Lo mesmu la bandurria de Caliao, los bolos de Panes u les xanes nu tienin náa que ver cona bandurria purriega, el birle, u las anjanas cántabras. En rialidá, lo mesmu los horros que la bandurria u la mitulugía, son cuspías por surdir d'un sustratu cuspíu n'Asturias y Cantabria, peru nu está decumentáu el "préstamu cultural" en denguna direición. Si ya resulta ridículu ser difusionista nel S. XXI, andar blicando del evolucionismu al difusionismu sigún interese, simplementi nu se caltién.

ACIENTIFISMU - IRRACIONALIDÁ - TÉUNICAS GOEBBELIANAS
"Les crítiques nun pueden dir contra min sinón contra la propia historia o contra la propia etnoloxía que describo. Tamos falando d'opiniones y yo nel mio llibru nun doi la mio opinión de lo que describo sinón que lo qu'ufierto son datos, quiciabes demasiaos datos pa un solu llibru".
(Entrevista a Xaviel Vilareyo n'Infoasturies, 21/02/2009)
"Nun hai un solu etnólogu que tenga la vista bien enfocada pa ver qu'Asturies ye plural porque son dos rexones o países d'una mesma nación."
(Crítica de Xaviel Vilareyo a la revista científica "Asturies: memoria encesa d'un país" de la Fundación Belenos)
"Analizando les coses d'una forma científica, pues cada uno podemos sacar les nuestres conclusiones [...] [Referíu al ocidenti cántabru] "Esta tierra siempre fue Asturies y nun hai por qué cambiar la historia"
(Xaviel Vilareyo ena Xunta d'Escritores Asturianos, 11/01/2010)

Nel primer cursu de la Licenciatura d'Hestoria depriéndise que la ojetividá total nu es pusibli, peru entá más paradójicu resulta que quin pretenda atribuise la ojetividá sea angunu que manipula las nuticias más que La Nueva España [ver INTRODUCIÓN], u que convierti lo que tolas juentis denominan "Provincia de Cantabria" de 1778 en "Provincia d'Asturies de Santiyana" (sic). Peru hai casos enos que va entá más lejos, jasta'l puntu de recordá-l métodu cunucíu de Joseph Goebbels, ministru de propaganda de l'Alemania nazi, de repetir una mintira cien vecis, pa la cunvirtir en verdá.
Cualquiera que se interese un pocu pol folclor asturianu u el cántabru, conoz las diferencias enti la canción tradicional asturiana y la cántabra. Pues Xaviel Vilareyo, u bien inora tou esto, u lo que paez más lógicu: mienti a sabiendas cuandu parla del "Homenaxe a la cantante de tonada asturiana Lines Vejo" lo mesmu que cuandu pon vidios de folclor cántabru con etiquetas asturianas en Youtube.
Ciertu es que nel estremu ocidental cántabru convivin la tonáa montañesa cona tonáa asturiana. Es cunucíu el casu de Sergio Agüeros, criáu en Lamasón (Cantabria) y campión de dellos concursos de canción asturiana. Son un ejemplu de que las nacionis nu son compartimentos aislaos y que la música nu entiendi de fronteras. ¿Por qué Vilareyo nu difundi esto? Porque muestra la desistencia de dos istilos de canción, unu sellencu asturianu y otru cántabru. Por eso intenta meciar dambos istilos que cualquier etnomusicólogu sabi diferenciar y mienti a sabiendas cuandu diz que Lines Vejo canta tonáa asturiana, porque en rialidá canta tonáa montañesa, cumu es tradicional en Liébana.
Otru ejemplu entá más difundíu de mintira reiteráa es la espansión del asturianu oriental por Cantabria. L'absurdu d'equiparar asturianu oriental y cántabru está ya tan desplicáu[24] que mos paez que quienis entá siguin obviando la isoglosa del Purón (la más acusáa d'Asturias) jácenlo dendi una visual pulítica-idealista más que científicu-lingüística. Encontó, podéis visitar http://depriendi.wordpress.com/2009/06/17/el-cantabro-en-el-tronco-leones/ [consultáu el 15/01/2010] pa conocé-l'ascrición del cántabru nel tueru asturleonés y las diferencias enti asturianu oriental y cántabru.
Mapa acientíficu de la llingua asturiana jechu col Paint por cima d'unu rigurosu d'Iventia, una asociación estremeña. [F.uenti: AxenciaCPN]
La manipulación reiteráa de la rialidá acanza'l puntu de -cumu hai un cachu que queda "sueltu" enti lo que se reclama pal "Reich Ástur" y el territoriu bascu-, en plenu 2009, envéntase una nación, con territoriu, himnu y bandera incluíos: "Autrigonia, la nación de los autrigones"[25].
Los autrigonis eran un populi prerromanu que los hestoriaoris [Echegaray, Peralta] citan enti los ríos Agüera y Nervión, cuspíos etnográficamenti al pueblu cántabru y que desparecierin de la Hestoria ya ena Tardoantigüedá. De jechu el su territoriu queda ya incluíu drentu la territorialidá cántabra tres de la caía del Imperiu Romanu y nu golvió a ber denguna muvición con un pueblu "autrigón" (sic). El casu de los autrigonis, los caristios u los várdulos, es un ejemplu claru de que las costrucionis hestóricas son dialéuticas, no una rialidá metafísica eterna. Peru cumu Xaviel Vilareyo esto nu es pa lo entender, ha diseñáu una bandera y ha iscritu un himnu que namás que cantará él, porque nu se conoz a dengún paisanu que se sienta autrigón. En pie y manu al pechu:

Autrigonia, Autrigonia,
país querido,
país añorado,
pequeña patria
de gran corazón.
Autrigonia, Autrigonia,
entre el Asón y el Nervión,
ni cántabro ni vascón,
que mi solar es autrigón.

[Himnu de "Autrigonia"]


En rialidá a Xaviel Vilareyo impórta-li pocu la nación autrigona, l'orienti cántabru y l'ocidenti vizcaínu, lo que l'importa es menospreciar a Cantabria, reescribiendo la Hestoria al su antoju. Nesa mesma linia va el su artículu tituláu "El cántabru, la llingua de los antiguos pueblos cántabros". Nél, amás d'intentar convencer cona pseudociencia que acostumbra de qu'el cántabru namás pué gastase pa una lengua protohestórica (lo cual mos llevaría a cambeá-l nombri del gallegu -gallaeci-, asturianu -astures-, vascu -vasconi-...), demuestra la su falta de formación hestórica y encapacidá pa interpretá-las juentis hestóricas:
- Diz Xaviel Vilareyo: "Los orgenomescos no eran cántabros sino asimilados ya a los ástures. Plinio en su Historia Natural al hablar de la Regio cantabrorum, cita a dos pueblos integrados en ella: los orgenomescos y los cántabros que comparten el puerto Veseiasueca, habrá que pensar que unos en una ribera y los otros en otra "Orgenomesci e Cantabris portus eorum Veseisasueca." La cita de Plinio (Nat. Hist. IV, 110-111) es clara, si se tien criteriu y conocimientu pa la interpretar. Lo que ocurri es que la tradución que maneja Vilareyo es incorreuta, interpretando que pusiera "et" en tal de lo que de verdá pon: l'ablativu "E / EX", que indica procedencia, polo que la tradución correuta del párrafu sedría: "...los Orgenomescos, pertenecientis a los Cántabros, col puertu Vereasueca...".
- Dimpués sigui Vilareyo: "los orgenomescos al igual que los astures están organizados en gentes [...] Extructura social que no se documenta entre otros pueblos de la antigua Regio Cantabrorum".
Y quédase tan panchu, claru. Lo que pasa que las unidáes suprafamiliaris, gentilitas, cognationes, gens... están decumentáas en númeru de 42 enti los cántabros, orgenomescos y tamién vadinienses, alionigos, camaricos... Un tal Eduardo Peralta, de la Real Academia de la Historia diz atentu a las gens que sigún Vilareyo nu se decumentan enti los cántabros: "dándose la máxima concentración [d'estas unidáes suprafamiliaris] en puntos y zonas concretas de los carpetanos, vettones, CÁNTABROS y ástures"
- Sigui enventando Vilareyo: "¿Hablaban la misma lengua los orgenomescos y los cántabros, eran de la misma etnia?. Los estudios indican que no".
D'esos "estudios" enjamás sabremos. Los d'Albornoz, Schulten, Iglesias, Caro Baroja, Echegaray, Lomas Salmonte, Peralta... coincidin en situar a los orgenomescos drentu' la etnia cántabra. Esquérpanse namás en que unos sitúan la frontera enti cántabros y ástures nel ríu Seya y otros enas montañas al oesti del ríu. Esto últimu paez lo más probabli, pues enti las cordilleras del Sueve y el Seya atopárinse estelas funerarias de cántabros orgenomescos. De la mesma divisoria del Sueve vien otra iscripción ena que se lei Asturum et Luggonum, pudiendo tratase d'un jisu terminal que siñalara l'escumienzu del territoriu ástur. El monti Sueve tien el sinificativu nombri de "Sierra del Fitu" [libru toponímicu de l'ALlA] y a los sus pies Cofiñu (dambos procedin del latín "confinium", qu'endica el jisu enti territorios). Nesa margen isquierda del Seya caltiénise precisamenti l'antiquísima frontera lingüística de la f- y la h- aspiráa... Diz Peralta Labrador: "Este valle de Arriondas, donde vemos que concuerdan los datos históricos, arqueológicos y lingüísticos, quedaba así dentro de Cantabria, lo mismo que el vecino valle de Cangas de o­nís, en el que igualmente se documentan abundante testimonios epigráficos de los cántabros vadinienses[...]".
Esta rialidá hestórica, que goza del consensu de la gran mayoría de la comunidá científica y nu tien mucha trascendencia pa la rialidá socio-pulítica autual, tien de ser manipuláa por Vilareyo, porque almitir que nel siglu I enantis de la muestra Era los nativos del territoriu enti'l Seya y el Deva eran cántabros, resulta fatal pa los sus planteamientos d'esencialismu metafísicu.

RACIALISMU

Lo ciertu es que, cumu muchos otros "ideólogos" cuspíos d'aguañu, Xaviel Vilareyo deja pa prau espiches racialistas, que aguañu tienin escasa popularidá. Peru sí que mos llamó l'atinción la espublicación d'una nuticia ena AxenciaCPN tituláa "L'Home de Sidrón ye una raza humana diferenciada del restu"[27], ena que se léi "El Hombre de Sidrón formaba una raza humana aparte y diferente de los otros homínidos como los encontrados en el valle alemán de Neanderthal, según las más recientes investigaciones. La raza de Sidrón[...]". Llama l'atinción, porque ena nuticia uriginal[28] cuyu conteníu el siñor Xaviel Vilareyo copia-pega, nu vién denguna alusión a raza denguna, es un añidíu que f.az Vilareyo. Añidíu/manipulación de la nuticia uriginal que reiterará n'otru artículu: "L'home del Sidrón, una de les primeres razes humanes d'Europa"[29]. ¿A qué vién tantu interés por convertir al Home de Sidrón nuna raza europea ancestral asturiana?

TERCERPOSICIONARISMU - INTERCLASISMU
"La cultura nun ye de dereches nin d'izquierdes y la etnoloxía tampoco tien ideoloxía nin sigles. La cultura asturiana ye de tolos asturianos de toles tendencies [...] "
(Xaviel Vilareyo entrevistáu por InfoAsturies atentu a la espublicación de "Los Ámbitos de la nación asturiana", 21/02/2009)
"El grupu de feisbuk ASTURIES XUNTA reivindica la xuntanza territorial de les Asturies y la reunificación de tolos asturianos y asturianes de toles ideoloxíes [...]". [AxenciaCPN, 23/01/2010]
El tercerposicionarismu es un posicionamientu nel espeutru pulíticu de corrientis pulíticas que buscan enfatizá-la su posición contrarias lo mesmu al comunismu cumu al capitalismu, siendo antisocialistas y antiliberales. Tolas muvicionis que rivindicarin hestóricamenti isti posicionamientu juerin en rialidá ultradrechistas-facistas: el facismu italianu, el nacional-socialismu alemán, Falange y las JONS españolas, el rexismu belga...
Quienis escribimos estas linias semos genti sensibilizáu cona cultura e idintidá tradicional del muestru país y de tolos del mundu (empezando pola vecina y hermana Asturias), peru eso nu quier dicir que tengamos un posicionamientu desideologizáu de la cultura, que inoremos que ésta es una costrución marcáa pola alucha de clasis. Ya alvertía Marx que "las ideas d'una sociedá, son las ideas de la clas dominanti". ¿Cúmu lo ocultar? ¿Cúmu podríamos entendé-la situación autual del asturianu y del cántabru ensin el clasismu u la diglosia? La tradición y la cultura popular hai que repensala y convertila nuna harramienta d'enculturación y d'emancipación, no decendela namás que por ser "tradición", eso dejámoslo pa los taurinos y los de l'ablación de clítoris.
En rialidá, quienis deciendin el "ni de drechas ni d'isquierdas" lo que están decendiendo es l'interclasismu. Resúltamos sorprendenti que angunu que anda pola rede y polas "xuntas" quisiendo dar licionis de Lingüística u Hestoria puéa dicir que "la cultura nun ye de dereches nin d'izquierdes y la etnoloxía tampoco tien ideoloxía", ¡¡es de primer cursu!!; peru ya se mos jaz encreíbli que pretendíos "marxistas" anden aplaudiéndolu conas urejas.
Cartel hestóricu del antifacismu asturianu [F.uenti: Centru Decumental de la Memoria Hestórica]

A mou de conclusión
Nun emplegar la terminoloxía "oficial" a la hora de falar de los nuesos territorios. [...] Nun emplegar l'inventu de Cantabria / cántabru a la hora de referimos a los conceyos del oriente asturianu y afitar siempres que se traten de conceyos asturianos anguañu baxo alministración santanderina o leonesa ...." (Línia pulítica d'Andecha Astur, 2006)
Darréu nel Día Nacional de Cantabria [...] La mocedá independentista asturiana acompañará a la cántabra nos sos actos y aprofitará'l viaxe internacionalista pa siguir afondando nes rellaciones cola mocedá independentista. (Web de Darréu, 13/01/2009)
El piligru del chovinismu surde de la esaltación del sintimientu patrióticu connatural de la presona. Ya dicía Aldous Huxley que "una verdá ensin interés pué quedar eclipsáa por una falsedá prestosa". o­nqui esa "linia pulítica" d'AA ha sido superáa pola rialidá de las güenas relacionis enternacionalis de la su mozandá -Darréu- cona isquierda endependentista cántabra, sí es ciertu que dendi la espublicación de "Los ámbitos de la Nación Asturiana", atitúes encompatiblis conos planteamientos d'isquierda y antifacistas a f.ita han medráu asgaya en dellos círculos asturianos. Valga cumu ejemplu un comentariu d'una nuticia atentu a Xaviel Vilareyo n'Infoasturies, cuya gravedá nu está namás eno que se diz (faltos hai en tolos laos) sino en que quin lo diz muévise enos círculos d'isquierda y antifacistas d'Asturias:
Sucios almizcleros, por "Álvaro Fernández de Miranda" [llamatu que gasta un militanti d'una organización antifacista asturiana]:
Los cantabros son castellanos de mar,¿hermanos nuesos?,venga home,lo peor de too ye que n'asturies munchu que va de nacionaliegu y patriota y da cancha a esta xente que nun son mas que basoria almizclera,¿llingua cantabra?,NON,Asturianu oriental,¿xunion con ellos?,si vos presten colai pa con ellos pa castiella,pero valio ya,que paez que güei en dia pa ser d'esquierdes hai que tolerar tolos inventos y babayaes de la xente [...] munchos tontinos aplauden coles oreyes por mieu a que los llamen chovinistes.YO DIGOLO ALTU Y CLARU,LLINGUES DEL ESTAU HESPAÑOL : Asturianu,Gallegu,Catalan y Euskera.El restu inventos de cuatru friquis d'agora que quieren ponese al nivel d'otros[...]
Asturianos y cántabros semos dos pueblos vicinos hermanáos pola hestoria, cuspíos, que compartimos muchos pegollos de la muestra cultura, dendi'l tueru lingüísticu a la gaita, pasando pola mitología, el rabel/bandurria, los bolos u el gustu pola sidra u las alubias. Tamién comparten cultura asgaya gallegos y portuguesis, aragonesis y castellanos, corsos y sardos... y resulta absurdu andar mirando si esos rasgos compartíos juerin d'iquí p'allá u vinierin d'allá canciacá, porque pa encima lo más siguru es que surdieran en distintos puntos a partir d'un sustratu y una evolución similar.
En tal d'agudamos solidariamenti, d'apoyamos mutuamenti, angunos mos quierin enfrentaos. ¿A quin benefician estas briegas enti asturianos y cántabros, enti castellanos y llionesis, enti gallegos y asturianos...? ¿Quín es en verdá quín le está f.iciendo'l juegu al hespañolismu, los que trebajan nel marcu de la genti que se sienti asturiana, u los que crean enfrentamientos artificialis enti pueblos? ¿Es responsabli y coherenti andar así? ¿Es seriu que Potes paeza "la Xerusalem d'ocidenti" reclamáa pol nacionalismu asturianu, castellanu y lleonés cumu propia, ensin cuntar col sintimientu de los lebaniegos? A nós, la verdá, damos un pocu de vergüenza ajena. Dejemos estas guerras de f.isos y banderas pa la burguesía imperialista.



MARCOS ABEL FERNÁNDEZ NA XUNTA D'ESCRITORES ASTURIANOS 2010





SEMEYES DE LA XUNTA D'ESCRITORES ASTURIANOS 2010:

CONFERENCIES DE LA XUNTA D'ESCRITORES ASTURIANOS 2010:

L'IDIOMA ASTURIANU NA ASTURIAS DE SANTIYANA, por Xaviel Vilareyo:

NACIÓN Y LLINGUA, por Helena Trexu:

CRÓNICA DEL REI FRUELA II D'ASTURIES (910-925), por Xaviel Vilareyo:
http://www.megavideo.com/?v=24JH9ILW