jueves, 30 de abril de 2009

Nuevu llibru sobre la gaita na Asturies de Santiyana




Nuevu llibru sobre la gaita na Asturies de Santiyana




Roberto Diego Romero, músicu y ex-componente del grupu musical Luétiga, publicó hai poco un trabayu d'investigación etnolóxica nel occidente de Cantabria, baxo'l títulu 'La gaita cántabra', editáu por Cantabria tradicional y col patrociniu de la Conseyería de Cultura. Diego, que ye amás director de la Escuela de Música Popular de Santander y monitor de gaita, elimina asina los «vieyos clixés» sobre esti instrumentu en Cantabria, y llueu d'un gran trabayu de campu, blibliográficu y d'hemeroteca, la conclusión a la que llega ye que la gaita tien entidá propia nes tierres del occidente de Cantabria, na vieya Asturias de Santiyana, en concretu nes zones limítrofes con Asturies d'Uviéu, la Llébana y Valles del Nansa y Valdáliga, «ya que yera l'instrumentu rei col tambor nes verbenes y romeríes».


Documentadísimu estudiu de la presencia de la gaita nel folclore del occidente de Cantabria. El llibru dispón de multitú de fotografíes antigues de gaiteros del país, fiestes, romeríes, etc., y una amplia recopilación de cites sacaes de la vieya prensa santanderina sobre l'usu d'esti instrumentu nes fiestes del país: la gaita asturiana qu'él mesmu apoda de cántabra. Una colección de partitures de temes tradicionales montañeses pa gaita pieslla esti interesante llibru que pue comprase a un preciu de 29 euros.


Hai dos décades considerábase como un instrumentu ayenu a Cantabria y a los sos tradicionales pitos castellanos del oriente y sur de la rexón.-Ye cierto. Muncha xente pensaba que s'intentaba emular al folk asturianu del occidente, pero hoi en día ye unu de los 'buques insignies' de les escueles de folclore, de les bandes de gaites y de los grupos de folk.




ENTREVISTA A ROBERTO DIEGO:




-Explíqueme que diferencias existe entre la gaita asturiana y la cántabria?-Desde el punto de vista de la construcción del instrumento, ninguna. Lo que varía es la digitación del puntero que tiene una técnica diferente, más arcaica, y que en los valles del Nansa y Liébana los maestros gaiteros tocaban un repertorio autóctono, como canción montañesa y jotas.




-En los primeros discos de Luétiga, utilizaban la denominación asturcántabra. ¿Qué ha cambiado?-Eso es verdad, tal vez porque no se había profundizado en su estudio, por un cierto complejo, no sé. Es la nueva generación de gaiteros la que ha empleado el término gaita cántabra y me parece un acierto, porque de Oviedo para allá es tipológicamente diferente y la llaman gaita gallega. En cambio lo que varía entre el oriente asturiano y el occidente cántabro es el repertorio y la técnica interpretativa.




-Para el libro, ha contactado con un total de veinte gaiteros de corte tradicional. ¿Qué enseñanzas le han trasladado?-Han sido unos auténticos maestros que conocí en Ribadedeba Lamasón, Ferrerías, Tudanca, Llébana, Val de San Vicente, etc. Eran los reyes en las romerías. Siempre se acompañaban de un tambor y su repertorio estaba integrado por música montañesa como ya he dicho antes. Entre 1900 y 1970 se contabilizaron hasta 70 gaiteros que desarrollaron su oficio. Todos estos datos están convenientemente documentados. He buscado en medios escritos de la zona como 'La luz de Liébana' y 'El Eco de los Valles de Panes'.




-Ha conseguido en este libro rechazar la idea de que la gaita es un instrumento asimilado a la cultura cántabra.-Lo que he pretendido es un reconocimiento social de la gaita, partiendo de que en el occidente de nuestra tierra era un instrumento indispensable, y acabar con una serie de complejos que se tenían en el folk de que los grupos cántabros copiábamos a gaiteros como Carlos Núñez o Hevia. La gaita se está extendiendo al oriente de Cantabria. Es un fenómeno imparable.




-Con relación a su vida como músico, me gustaría conocer su versión sobre su marcha de Luétiga.-Luétiga se había convertido en un grupo familiar, y los hermanos Diego éramos como los Gallagher, de Oasis. Musicalmente, Fernando y yo íbamos en dos direcciones y teníamos diferentes puntos de vista sobre la filosofía del grupo. Yo defiendo un sonido puro, más étnico, y en el que se escuchen a pandereteras y no a un cajón flamenco. Las esencias musicales de Cantabria son celtas, eso es innegable, pero no podemos estar copiando al folk irlandés. He preferido dejar Luétiga y montar otro proyecto. Le deseo suerte a mi hermano.