viernes, 1 de octubre de 2010

Los Cartularios de Valpuesta (s. IX) orixen del asturianu escritu




Nel añu 804, el rei d’Asturies Alfonsu II funda la diócesis obispal de Veleya (Álaba), dos años depués de crear l’obispáu d’Uviéu como tiesta metropolitana del reinu, restaurando y repoblando esta antigua ciudá romana abandonada yá que so madre, Munia, yera alabesa. La creación d’un obispáu en Veleya, na fastera oriental del reinu asturianu (nel ríu Zadorra) yera prueba de la misión de los reis que yera consolidar y cristianar repoblando tolos territorios de la corona. Veleya foi asina el segundu obispáu del Reinu d’Asturies, reinu al que pertenecía tola llanera alabesa, que facía frontera col condáu francés de Pamplona. Nel añu 881 l’obipáu de Veleya treslládase unos 40 km más pal oeste, al monasteriu de Santa María de Valpuesta, n’Autrigonia, nel valle del ríu Homecillo, nuna zona más segura y más lloñe de la frontera debío a la destrucción de Veleya polos moros. Naz asina l’obispáu de Valpuesta que dura hasta 1087 cuando lu absorve primero Náxera y llueu Burgos. Veleya-Valpuesta foi asina un pegoyu importante na política d’afitamientu del reinu na llanera alabesa y na política d’integración de los bascones nel Reinu d’Asturia. La repoblación eclesiástica podía facese gracies a una política de construcción de castiellos defensivos a lo llargo de tola frontera oriental del reinu como los castiellos de Cillórigu, Lantarón, Buradón, Muez... que protexíen a los bascones alabeses de los ataques moros del sur. Pero los perfrecuentes ataques moros nesta zona del Ebru ante la pasividá de los pamploneses aliaos agora de los moros y sometíos a ellos, obliguen llueu a Alfonsu III a cambiar de política y a organizar durante años un golpe d’estáu en Pamplona, implantando en 905 un nuevu reinu y una nueva familia real que seya fiel a Asturies y que s’enfrente con igual dureza a los moros, naz asina gracies a Alfonsu III el nuevu reinu de Pamplona y con él la llanera alabesa y el reinu asturianu garantícense una frontera segura y aliada. La espansión d’esti reinu de Pamplona nel valle del Ebru, siempre cola ayuda d’Asturia y la creación hacia 1052 d’un nuevu obispáu en Náxera (que sustituye al de Calagorra) y más tarde pola espansión política del obispáu de Burgos ocasionaron la desaparición del gran obispáu de Valpuesta en 1087, obispáu que nos sos tiempos d’esplendor algamaba dende’l ríu Miera hasta los confines de Pamplona.

Los Cartularios de Valpuesta són unos tumbos, llibros nomaos asina por conservase tumbaos, que contienen documentos que se remonten al añu 804 como por exemplu los que confirmen presures nel valle de Valdegobía, al otru llau del ríu Ebro y de la senra de Pancorvu. Tán escritos nun proto-romance asturianu y por ello se-yos considera ún de los primeros documentos onde apaecen escrites palabres en llingua asturiana. Los documentos más antiguos daten de los años 804, 844, 864 y 875 nos reinaos d’Alfonsu II, Ramiru I, Hordoñu I y Alfonsu III. El llibru más antigu ta escritu en lletra visigótica, la escritura oficial del Reinu d’Asturies y consta de 204 escritures. Ye mui seguro que l’autor de los escritos nun fuera d’esa parte oriental del reinu por ser ésa precisamente una zona de frontera y de repoblación eclesiástica.

Abondes son les palabres y rasgos llingüísticos del naciente romance asturianu reflexaos con precisión y esactitú nos Cartularios de Valpuesta yá nel añu 804, na dómina d’Alfonsu II cuando se repuebla esa fastera. Exemplos d’esti primer romance asturianu són les palabres: collatu, pielle, ciella (cellera), foz, senra, penna, Penna Rubia, valleliu (valleyu), flumenciello, losaciella, toviellas, fonte, losa, rodil, fueros, custodiero, duen (domno), molín, speyo, semedero, semoyos, eruelas, exida ; les palatalizaciones: llectos, Tellu, penniella (peñiella, diminutivu de peña), tovelles, culiares (cuyares), filios (fiyos), paregios (pareyos), viñal. Són abondos los diminutivos típicos asturianos: forniello, moliniella, quintaniella, fontaniella, nocediello...; los masculinos en –u: Anderazu, Petru, Tellu; los plurales femeninos en –es: salines, pumares, casares, cañares, cuyares, tovelles; contracciones del tipu enna, conna, del, al, ellera...; caltenimientu del grupu –mb-; posesivos de trés xéneros: sos, sue, meo; formes verbales novedoses (pertenez) asina como los típicos dualismos malguelo/mayelo; y formes clares del xéneru neutru asturianu (lo). Toes estes palabres y fenómenos idiomáticos asturianos nacieron nel senu del Reinu d’Asturies, nel reináu d’Alfonsu II, cuando inda nun esistía Bardulia políticamente como condáu oficial del reinu. Los Cartularios de Valpuesta són importantes porque demuestren que la llibgua asturiana yá esistía nel Reinu d’Asturies munchos años antes de que se creara na fastera de Bardulia un condáu de Castiella. Ello ye prueba una vegada más que l’asturianu ye una llingua romance más antigua que’l “castiellanu” como llingua escrita y que l’asturianu como llingua nació, surdió nel Reinu d’Asturies, espardiéndose hasta los sos confines, como tamién lo demuestra la Crónica d’Alfonsu III, escrita pol propiu rei y la Crónica Albeldense, escrita n’Uviéu nel añu 883 tamién en proto-romance asturianu.

Datos de la encuesta sobre la Comunidá cántabra




Según les encuestes más actuales feches n'Hespaña a los habitantes de la provincia de Sanander se los considera simplemente como xente del Norte, asina, en xeneral, toos ellos consideraos nun solu bloque colos asturianos d'Uviéu y colos bascos, toos xuntos nuna difusa xuntanza de fronteres imprecises. (encuesta sobre la Comnidá cántabra)



Datos de la encuesta fecha na Comunidá cántabra a los sos habitantes:



- ¿Cómo se considera usté?
santanderín 25%
cántabru 24%
montañés 23%
NS-NC 16%
otres 10%



- ¿Nomó usté siempre a la provincia de Santander como "Cantabria"?
NON 51%
SÍ 47%



- Si non, cómo la nomaba usté a la Comunidá?
Santander 85%
La Montaña 15%



- Taba usté a favor de l'autonomía cántabra uniprovincial nos años 1980?
sí 63%
non 29%
ns-nc 8%



- Si non, qué preferiría usté pa la Comunidá cántabra?
una provincia de Castiella y Lleón 43 respuestes
una provincia del País Bascu 6 respuestes
una provincia d'Asturies 4 respuestes
otra 16 respuestes



- Si el debate fuera agora, qué preferiría pa la Comunidá cántabra?
una rexón uniprovincial 142 respuestes
una provincia de castiella y Lleón 53 respuestes
una provincia d'Asturies 16 respuestes
una provincia del País Bascu 6 respuestes
otra 16 respuestes
ns-nc 11 respuestes



- ¿Qué motivaciones tien usté pa que la Comunidá cántabra seya una provincia d'Asturies?
"La rexón cola que Cantabria tien más afinidaes ye Asturies (d'Uviéu) y una xuntanza con ella nun sedría nada malo, les industries d'Asturies y el turismu de Cantabria sedría una combinación perfecta".
"Polos nuesos caracteres somos parecíos"
"Yo identifícome más colos asturianos (d'Uviéu) que con cualaquier otra rexón".
"Porque clima, economía.. etc son asemeyaos, tendríemos más fuerza con Asturies (d'Uviéu). Colos bascos y colos castiellanos nun tenemos nada en común cultural".
"Les sos idees són más próximes a les de los santanderinos".
"Ellos quiérennos más, són mas hermanos nuesos".
"Una rexón uniprovincial pequena nun nos solucionará los problemes, pero con una autonomía grande y fuerte con Asturies (d'Uviéu) sedrá meyor prosperar y subsistir".
"Una provincia sola tien menos posibilidaes de salida que si fai parte d'otra más grande".



- ¿Cómo se considera usté?
rexonalista 36%
europeísta 25%
españolista 14%
universalista 12%
centralista 6%
castiellanista 5%
nacionalista 5%



Bien de los encuestaos afirmen sentise culturalmente próximos a Asturies (d'Uviéu). Si por obligación tuvieren que xuntase a otra comunidá preferiríen facelo con Asturies (d'Uviéu). En xeneral les opiniones testimonien la simpatía del pueblu de la Comunidá cántabra qu'entá se manifiesta hacia una xente que consideren mui próximo (los asturianos d'Uviéu).