domingo, 8 de febrero de 2009

Lines Vejo y el so camín de cantares asturianos



Lines Vejo y el so camín de cantares asturianos


Lines Vejo ye una de las meyores representantes de la cultural músico-oral de La Llébana, nacida en tiempos de la República esta llebaniega ye una de las grandes custodias del tesoru poético-musical d'esta parte de las Asturias orientalis, las tonás llebaniegas. Caloca ye una población del valle de Llébana na que cuando Angelines vio la lluz enos años trenta tenía una población de doscientos cincuenta habitantes, hoi apenas supera el mediu centenar. La vida nesti llau del Cantábricu nunca foi fácil y d'ello dan buena cuenta un sin fin de cantares que relataban los avatares, las alegrías y las penas, que de too hai, d'esta rexón llebaniega que tuvo cultivada hasta non f.az muchos llustros pol ritual de la vida y el ciclu agrícola. Lines ye unu de los últimos ecos d'aquellos cantos que van marcando la cambera o camín nel devenir d'esa vida. Domingos al tambor y la pandereta provocaron l'interés d'Ángeles por esti tipu d'instrumentos quien desarrolló a temprana edá unas excelentes habilidaes colas percusionis. Las llargas nuechis del iviernu fueron propiciatorias pa que las f.ilas, llugar d'arrex.undiu pa trabayar la llana, se llenaran d'historias, romances y coplas, de la que nuestra protagonista siempre anduvo atenta y sin perder detalle y de too llevantó acta tan cabal que, nel su cantu, en sus toques y en su f.abla tenemos la imaxen viva de la cultura llebaniega cuando s'alcontraba nel su meridianu.
El repertoriu de la nuestra intérprete vese chiscáu por cantos qu'integran el ritual festivu, escomencipiando dende la Pascua, al mes de Mayu, sin olvidar el baille y el ceremonial de las bodas. El baile de Caloca ye f.artu seyencu ya que se distinguen nél dos maneras, si ye "a lo pesáu” se transcribe en compás de tres por cuatru y si ye "a lo llix.eru” será medíu en seis por ochu y d'estas peculiaridades siempre anduvo Lines atenta. El presente trabayu aborda una serie de piezas que si n'algo se caracterizan ye por una intensa riqueza lírica, una magnifica voz y una vida llena de saber popular. Dientro d'esti exquisitu repertoriu cabe destacar un ricu corpus de romances como'l de “El paje y la infanta” uníu a “La Boda estorbada”, que tien de protagonista a Leonfredo conocíu en otras latitudes como Gerineldo. Dientro d'esi mesmu tipu de lliteratura destaca una guapa versión de “La doncella guerrera” que plantea cierta similitú musical con algunos aires de x.ota. El romance bíblicu de “Amnón y Tamar ” vien aquí a colación col nombri del “El seductor de su hermana” y que nesta versión llebaniega plantea claras semeyanzas formulaicas col romance de “La muerte del príncipe don Juan”, otros dos testos romancísticos d'interés son el “Romance de la Virgen y el Rey” y otru procedente del romanceru vulgar. En cuantu a los cantares destaca una f.ermosa “molinera” y otros dedicáu a Mayu. Pero si hai algunu que sobresalga n'especial ye “Nuechi tranquila y serena” grabación que data de 1986, unas de las tonadas más guapas del repertoriu asturianu. Otra x.oya qu'encierra esti rex.istru son unos “Cantares de boda pa entregar la gallina” y “La norabuena de los novios ” dambos guardan un altu valor simbólicu. Nun termina'l discu ahí, sinón qu'arrex.untia dos narracionis y un par de piezas cantables más. Un discu rellumantemente bien presentáu que demuestra, una vez más, lo bien que se puen f.acer las cosas, nesti casu, el gran méritu ta f.echu por José Manuel Fraile Gil y la empresa que lu tien editáu, "Cantabria Tradicional", esperemos qu'esti esf.uerzu se vea compensáu con edicionis asemeyás a ésta.”


La Banda Gaites Vicaruela amuesa'l folclor asturianu


La banda de gaites Vicaruela
amuesa'l folclor d'Asturies de Santiyana




La gaita, esi singular instrumentu del folclor de l'Asturias santiyanesa, algama'l su vigorosu presente col X Alcuentru Internacional de Llanes que s'enmarca dientru de los actos de la festividá de San Roque pelegrín, patrón de la villa. Dientru d'esti arrex.undiu f.echu con virtuosos del instrumentu s'ax.untaron bandas de los diferentes países con rellumos celtas como Escocia, Bretaña, Galicia o Asturias. La gran novedá d'esta edición foi la presencia por primer vez d'una f.ormación d'Asturias de Santiyana cola representación de la Banda de Gaitas Vicaruela. Amás servirá como celebración del primer aniversariu de la creación d'esta agrupación, con sede en Renedu de Piélagos, un grupu f.echu n'agostu de 2007 pa recuperar y dif.undir la cultura gaiteril de l'Asturias de Santiyana. Esta banda tá f.ormada por varios músicos de gran trayectoria folclórica en diferentes grupos y agrupacionis, y cuenta cola presencia de Sergio Robledo, ganador de varios concursos de gaita. La dirección musical cuerre a cargu de Javier Súarez, maestru en diferentes escuelas de folclor de la región, con una dilatada esperiencia nesti instrumentu autóctonu. La Banda Vicaruela utiliza temas del repertoriu asturianu de Santiyana pa gaita y otras piezas del estensu repertoriu santiyanés en x.eneral. Pa estas canciones s'utilizan gaitas del constructor Felipe Robledo, tamién integrante de la Banda de Gaitas Vicaruela y los sus miembros se atavian con f.atos montañeses. La concentración de gaiteros f.ízose polas diferentes cayis de Llanes que serán amenizadas poas variadas bandas hasta que más tardi, s'arrex.unten todas llueu nun gran pasacayis pol centru de la villa asturiana, p'algamar a concentrase ena playa del Sablón. Nesti llugar del veranu d'esta turística localidá culminará el X Alcuentru con un despliegue musical dignu de disfrutar pa cualisquier amante de tan máx.icu instrumentu asturianu.