domingo, 26 de septiembre de 2010

Un simposium analizará los ámbitos territoriales de la nación asturiana




Un simposium que se cellebrará en Xixón analizará dende un puntu de vista históricu, políticu y cultural los ámbitos territoriales de la nación asturiana y de l'asturianidá. L’asturianidá ye un conceptu qu’entama hai 1100 años y que punxo de moda’l rei Fruela II cola so famosa donación de la Cáxa de les Ágates al Obispu d’Uviéu que lleva grabada la Cruz de la Victoria. El reinu de Fruela II dende la so proclamación nel añu 910 como rei d’Asturies algamaba los territorios que diben dende’l ríu Eo hasta Guipúzcua (palabra que significa frontera) incluyendo los confines del obispáu de Valpuesta, el segundu obispáu del Reinu d’Asturies depués del de la Corte d’Uviéu. Al otru llau del cursu del ríu Eo governaba’l so hermanu, el príncipe García. Por esti motivu, la llende ente Galicia y Asturie siempre foi y ye, el cursu enteru del ríu Eo, hasta Pedrafitelas, que debe’l so nome a la forma llatina de nomar una de les sos riberes: la Ripa de Ove, esto ye, la Ribera d’Ovetus, amás estos conceyos yá pertenecíen a la diócesis d’Uviéu dende la so creación, na época del rei Alfonso II hasta 1954 cuando dexaron de pertenecer al mesmu eclesiásticamente. Inda la xente recuerda cuando la Virxe de Cuadonga visitó esti arciprestazgu asturianu de Burón nel 1951 como parte de la provincia eclesiástica asturiana.
Asturies, pañaba nel 910 la so forma y definición actual, diferenciada per primer vez de Galicia pel ríu Eo y estremada de Lleón poles vertientes d’agues al norte. Asturies tornaba asina al so territoriu más primixeniu, al territoriu del reinu d’Alfonsu I. Nel sieglu XI, la espansión del reinu de Pamplona fai qu’Asturies pierda terrén pel oriente yá qu’ésti reinu algamó hasta la llende del ríu Miera, quitándo-y a Asturies les tierres de Sopuerta, Carranza, Bizcaya y Tresmiera, esto ye, Les Asturies más orientales. Nel sieglu XII, les ambiciones d’otru reinu poderosu, esta vez Castiella, quíta-y a Asturies y al so obispáu, con gran polémica entós, les tierres astrurianes que van del ríu Deva al ríu Miera, esto ye la Asturies de Santiyana, que del obispáu d’Uviéu pasa a depender por una sentencia del obispáu castiellanu de Burgos, salvo la parrroquia y conventu de Santa María de Yermu nel conceyu de Cartes que sigue perteneciendo a Uviéu.Pero non por ello, los territorios históricos d’Asturies dexaron de ser talos, siguieron siendo Asturies y conservando munchos rasgos de la so asturianidá, non sólo pola so histórica pertenencia a Asturies sinón por caltener los rasgos que definen esa asturianidá. Unu d’ellos ye la llingua romance asturiana, pero hai otros munchos más.
Los conceyos de Fonsagrada (Burón), Navia de Suarna, Negueira, Conforto y Ribeira de Piquín dexaron de pertenecer alministrativamente a la provincia d’Asturies d’Uviéu pero non por ello eses tierres dexaron de ser asturianes. Lo mesmo pasó colos conceyos de Sayambre, Valdeón o Tresvisu.
Asturies ye la lexítima propietaria del territoriu d’estos municipios yá qu’estes usurpaciones y anexiones de territoriu asturianu nun cuntaron cola aprobación de la Xunta Xeneral del Principáu sinón más bien cola so total oposición nel añu 1834. Asturies de Santiyana ye una provincia dende 1630, creada por Felipe II nel territoriu de l’antigua merindá del mesmu nome. Por ello Asturies ye un país de dos provincies: Asturia d’Uviéu y Asturia de Santiyana, que xuntes formen Les Asturies o Principáu de les Asturies. Por eso Asturies ye un nome plural, porque históricamente són dos tierres o provincies ximielgues: Uviéu y Santiyana.

La gaita asturiana n'Asturies de Santiyana

La gaita asturiana ye l'instrumentu musical nacional más representativu d'Asturies. Tamién por ello igualmente lo ye d'Asturies de Santiyana, especialmente de la so parte más occidental, formada polos valles del Nansa, Saja, Valdáliga y el llebaniegu valle del Deva. Dende hai dalgunos años amás vienen entamándose interesantes concursos de gaita asturiana como los de Pozu F.ondu en Sanander y notros conceyos. Dientro de la historia de la gaita asutriana n'Asturies de santiyana quizabes seya'l gaiteru Tonino Granda el más famosu y representativu de toos ellos. Antón Gándara naz nel añu 1891, nel pueblín de Casamaria (Valle de F.errerias). Durante la so mocedá trabayó de ganaderu, albañil y como carpinteru, hasta que nel añu 1915 merca la so primer gaita nún de los bares del pueblu. la so carrerac omo gaiteru entámala a los 24 años, nun dexando en tou momentu de tocar en tol tiempu llibre. A fuerza de tocar y tocar, consiguió deprender el manexu d'esti instrumentu y de manera autodidacta ellaboró un repertoriu amañosu y suficiente, pa empezar a tocar como gaiteru profesional nos pueblos de la redolada, cercanos al suyu, comenzando a dase a conocer por esti oficiu. Casó con Milagros Villar, vecina tamién de Casamaría, y llueu marcharon vivir a Merodiu. Alló tuvieron varios fíos, dalgunu d'ellos, de nome Pepe y Tonín, tamién acompañaben al padre col tambor, peles fiestes y pueblos que-yos solicitaben. Na década de los años 40, Tonino trasladóse cola familia al Valle de Polaciones, continuando cola xera de gaiteru profesional, nesi y notros valles asturianos limítrofes. Llegando a tocar en varies ocasiones nes fiestas de Cervera de Pisuerga (Palencia). Tonino Gandara “el gaiteru de Casamaria”, morrió en 1962. Nun dexando de tocar la gaita, ellí onde-y lo pidieren, hasta l'últimu de los díes de la so vida.

Asturies de Santiyana y especialmente La Llébana ye una tierra gaitera rica en tradiciones, ente elles destaca sobremanera la tradición de los gaiteros de la música tradicional asturiana de gaita y tambor. Dende los gaiteros más antiguos del sieglu XIX de los que se tien noticia como'l míticu gaiteru Tonino Gándara, el gaiteru Casamaría, Domingo Félix, Ángel Gonzalez de Roza, Florencio Prado, Macario de Valdepráu, Francisco Torre, ente otros hasta los más modernos del sieglu XX como Santiago Conde, Pedro de Valdáliga, Carpio de Peñarrubia, Carpio de La Hermida, Marcelino de Camaleñu, José González de Rionansa, Romualdo de Cillórigu, Suárez de Cabanzón, Francisco García "El Ciegu", Toñín Gándara, Vicente de Caloca, Manuel el Chalaneru, Santiago de San Andrés, Roger Guerra, Toñín y Ramón Sierra, Paco de San Pedro, Cantora, Vicente de Caloca. La Llébana tamién ye una tierra de tonadas. Nos últimos años vienen destacando sobremanera los cantantes de tonada Sergio Argüero de Torlavega y el so hermanu, Aurelio Ruiz y Julián Revuelta, el Malvís de Tanos.

Otru de los gaiteros históricos d'Asturies ye ensin dulda Domingu Félix, nomáu ”Mingu el Portugués” debío al orixe de so apdre. Él naciera en 1904 nel pueblu llebaniegu d'Ojedu (Valle de Cillórigu). Foi aiteru profesional, actuando cola gaita assturiana dende principios del sieglu vente hasta los años 1950 del mesmu sieglu. Foi un famosu gaiteru llebaniegu, que yera tou un virtuosu del instrumentu, llegandose a dicir d'él, que sobrepasaba tocando en calidá al importante gaiteru Manolo Rivas. Acompañóse al tambor primero por un hermanu suyu, y ya posteriormente pol so fíu José María, tocando en gran númberu de fiestes de tola Llébana. Moriió nel año 1956 en Riañu (Lleón), a los 52 años d'edá, nun accidente llaboral, mentantu facía llabores de canteru.

Florenciu Prado foi otru gaiteru profesional bien conocíu. Nació en Valméu (Valle de Cerecea-Llébana) nos años 1920. Florencio Prado ye unu de los grandes gaiteros llebaniegos, siendo recordáu pol so virtuosismu, buen gustu y llimpieza a la hora de tocar. Fue acompañáu siempre al tambor por algunu de los sos hermanos, por toles fiestes y romerias de Llébana. Intercalaba la gaita col clarinete, instrumentu que tamién tocaba, amás del laud, emigrando hai unos años pal País Bascu.

Francisco González, conocíu como “Paco el de San Pedru”, natural del Val de San Vicente foi otru escelente gaiteru profesional. Nació a principios del sieglu vente, y pronto despertó nél el gustu pola gaita, viendo tocar a “Cantora”, gaiteru del so mesmu pueblu. A los 28 años ya yera un afamáu gaiteru y yera contratáu en fiestes y bailles, como los de Pimiangu (Ribedeva), llugar onde conoció a la muyer Sofía González, casandose y estableciendo la residencia nesta localidá, intercalando la so profesión principal de gaiteru, cola de ganaderu y ferreru. Foi acompañáu al tambor por Manuel Rodolfo Cabezas “Ofo”, natural de Pimiangu. Siguió tocando la gaita de forma habitual, hasta poco antes de fallecer.
Francisco Torre García nació en Villanueva de Labarces (Valdáliga). Foi un gaiteru aficionáu de principios del sieglu vente. Padre del tamién gaiteru Leoncio Torre. Nació nel añu 1899, comenzando en so mocedá a fabricar flautes de cañes y punteros de madera de xabú, que tocaba a manera de dulzaina. Cuando tenía 23 años llegó a fabricase una gaita entera de madera de xabú. Llegó a gozar de buena fama como instrumentista, siendo solicitáu por vecinos y xente del pueblu y los alrededores, p'amenizar fiestes y romeries. Posteriormente compró una gaita en Villaviciosa, gallega de tipu “tumbal”o “roucadora”, afinada en Sí bemol. Dél tenemos referencies como gaiteru nun artículu del año 1971 de la REVISTA DE FOLKLORE, nel que consta que'l so repertoriu como gaiteru taba formáu por xotes y melodíes tradicionales d'Asturies de Santiyana. Consiguió inculcar el gustu de la gaita al so fíu Leoncio Torre.
José María Díaz tenía el nomatu de ”El Pollu”. yera un gaiteru aficionáu nacíu en Bustriguáu (Valdáliga). Alcontramos referencies a esti gaiteru nun artículu de la REVISTA DE FOLKLORE , fablando que sobre l'añu 1971, esti gaiteru yera conocíu por ser un buen instrumentista y ser reclamáu polos vecinos y xente de los pueblos de la redolada pa animar fiestes y romeríes. Dél tamién se diz nesti artículu, qu'empezó fabricando flautes de caña y posteriormente punteros de madera de llimonal y xabú, que tocaba a modu de dulzaina.
José Pérrez, “Cantora, El gaiteru de San Pedru”. Foi un gaiteru progesional nacíu en San Pedru de las Baheras, nel conceyu de Val de San Vicente. Esti gaiteru, foi na adolescencia tamboriteru de Julián López “Candolías”. Con él como maestru, deprendió a tocar la gaita; esto ocurría a mediaos del sieglu vente. Dende mui mozu fízose gaiteru profesional, llegando a tocar durante 50 años, per toda Asturies de Santiyana y Llébana. Morrió enforcáu na cárcel de Potes n'estrañes circunstacies, siendo todavía gaiteru n'activu y con una reputación como músicu estupenda. Un fíu de “Cantora”, Rafael, foi tamién, aparte d'acompañante al tambor, un gaiteru mui conocíu, exerciendo l'oficiu dende principios del sieglu vente, hasta los años 30, cuando emigró pa México.
José Serna, ”Gaiteru y tamboriteru de Piasca”.Naz en 1924, en Piasca (Cabezón de Llébana). Principalmente acompañó al gaiteru Macario “El Pastor de Tudes”. Tamién formó pareya con Tonino Gandara ” El gaiteru de Casamaría”, cuando esti vivía nel valle de Polaciones, y col gaiteru Roger María Guerra de Tama (Cillorigu de Llébana). Tamién tocaba la gaita si lo pidíen nalgún pueblu de Llébana, siendo acompañáu al tambor pol so hermanu Moises Serna, esistiendo fotos onde acompaña cola gaita al “Chaval de Cabuerniga”.
José Suárez Bárcena. ”Suárez, el gaiteru de Cabanzón”. Gaiteru profesional nacíu en Cabanzón (Valle de F.errerias). Esti importante gaiteru nació nos primeros años del sieglu vente. Adquirió la so primer gaita na adolescencia, tando en San Vicente de la Barquera onde la cambió por un perru de caza. Col oyíu y los deos entrenaos de tocar con una flaura de cañavera, rapidamente deprendió'l manexu d'esti instrumentu, entamando depués d'un periodu de deprendizaxe a tocar xunto al so sobrín de doce años, José Sordo, per tolos pueblos del entornu, tamboriteru esti, que lu acompañaría el restu la vida. La gaita foi el sustentu de la so esposa y de los ocho fíos; la fonte d'ingresos económicos de Suárez provenía basicamente del so oficiu de gaiteru, y en muncha menor midida del so trabayu con un pequenu númberu de tiestes de ganáu de propiedá suyo y la xestión como alministrador d'unes finques que la familia Gómez Acebo tenía en Cabanzón. Xunto col so tamboriteru percorrieron numberoses fiestes y bailles de toda Asturies de Santiyana. Destacó como constructor de payueles, poniendo a puntu les gaites de los gaiteros inespertos. Él mesmu construyía los fuelles de les gaites col pelleyu de los cabritos que mataba por encargu pa los vecinos. Morrió nel añu 1981, nun dexando de tocar hasta diez años antes de morrer.
MACARIO VILLANUEVA. “El pastor de Tudes” :Los Cos ( Valle de Valdepráu-LLÉBANA). Gaiteru profesional. Finales siglo XIX-años 60 del siglo XX. Combinó toda su vida el oficio de pastor, cuidando el ganado ovino de los vecinos de Tudes, con el de tocar la gaita en todas las fiestas llebaniegas. Aprendió de niño a tocar una flauta de pico, hecha del hueso del ala de un buitre y depués en su adolescencia, aprendió el manejo de la gaita en el puerto mientras cuidaba el ganado. Murió en la década de los años 60 del siglo XX, en el Hospital Marqués de Valdecilla de Santander. Hay referencias escritas sobre él tocando la gaita en fiestas llebaniegas en el año 1914, publicadas en “La voz de Liébana”.- MANOLO ESCALANTE “El ciegu”:San Vicente del Monte (Valdáliga). Gaiteru semiprofesional. Principios del siglo XX-años 90 del mismo siglo.- MANUEL BORBOLLA :Prío (Val de San Vicente). Gaiteru amateur. Principios del siglo XX-años 60 del mismo siglo.- MARCELINO PRELLEZO :Lon (Valle de Camaleñu-LLÉBANA). Gaiteru profesional. mediados del siglo XX. Nació en el año 1925. Fue acompañado al tambor por su hermano Felipe Prellezo.- MAXIMILIANO ECHEVARRÍA:El Turujal ( Valdáliga). Gaiteru semiprofesional. Primeras décadas del siglo XX.- MOISÉS SERNA. (TAMBORITERO) :Nace el 25 de Noviembre de 1934, en Aceñaba-Piasca (Cabezón de Llébana-LLÉBANA). Hijo de panderetera y hermano de tamboriteru y gaiteru, comenzó a tocar el tambor con 6 años,acompañando al gaitero Macario Villanueva, hasta los 10 años solo tocaba con él, pero a partir de esta fecha, comenzó a acompañar a otros gaiteros llebaniegos, hasta que apareció Florencio Prado y solo le acompañaba a él. Con la muerte de su padre, Moisés y su madre se trasladan a vivir Torlavega. Allí abandona el tambor durante dos décadas y se dedica a trabajar como encofrador. A mediados de los años 70, vuelve a tocar el tambor, conociendo al gaiteru Santigo Conde, que en esos momentos reside en Santander. Llegan los años 80,y participa en el I Festival de Cóbreces, donde aparecen gaiteros como García-Oliva, Lolo el del Monte, José Luis “el de Mazcuerras”, y Jose Angel Velasco,hijo este último de Fernando Velasco Zabala, gaiteru y constructor de gaitas, de Puente San Miguel, que tocó en todas las fiestas que se le llamaba acompañado por su hijo. A mediados de la década de los 90, forma parte del grupo MACARIO, junto con Roberto Diego, Nacho García y Miguel Cobo. Tocando en gran cantidad de fiestas de toda Asturias de Santiyana. Posteriormente entraron en el grupo el gaitero Sergio Sordo y la panderetera Lorena. En la actualidad está jubilado, pero sigue ligado a la música tocando en alguna boda junto a Sergio Sordo. Forma parte del jurado del concurso POZU F.ONDU, en su apartado de tambor y gaita. Además ha colaborado con grupos como Atlántica, Coro ronda Altamira. Grabó un disco junto al gaiteru Sergio Sordo. De él se dice que es el mejor tamboriteru de Asturias de Santiyana y mejor persona . Y si lo dicen los de su misma profesión, por algo será. Historia viva del tambor, de la gaita y del folclore de Asturias de Santiyana.- PAULINO ORBANEJA :La Fuente ( Valle de Llamasón). Gaiteru amateur. Principios del siglo XX-mediados del mismo siglo.- PEDRO “EL VAQUERU” :San Vicente del Monte ( Valdáliga). Gaiteru amateur. Finales del siglo XIX-mediados del siglo XX.- RAFAEL PÉREZ :Val de San Vicente. Gaiteru profesional. Finales siglo XIX-mediados siglo XX.- RAMÓN SIERRA :Luey (Val de San Vicente).- “RAPÍA” :Bustrigáu (Valdáliga). Gaiteru profesional. Finales del siglo XIX-mediados del siglo XX.- ROGER MARIA GUERRA :Tama (Cillorigu de Llébana-LLÉBANA). Gaiteru profesional desde los años 20, hasta los años 80 del siglo XX. Nació en 1929. Actuó en multitud de fiestas de toda Llébana, siendo acompañado al tambor por José Serna, “Tamboriteru de Piasca”..- ROMUALDO COTERA :Pendes (Valle de Cillorigu-LLÉBANA). Sabemos de su existencia a finales del siglo XIX.- SAMUEL ALLENDE. (TAMBORITERO) :Abanillas (Val de San Vicente). nació en el año 1912 y acompañó al gaiteru Francisco González, “Paco”, de San Pedro de Baheras.- SANTIAGO CONDE :Piñeres (Valle de Peñarrubia). Gaiteru semiprofesional. Principios del siglo XX-años 90 del mismo siglo. Nace en el año 1926 y hereda el gusto por la gaita, de su padre Andrés Conde. Siendo ya adulto se traslada a vivir a Santander, donde trabaja en una carpintería de su propiedad. En esta época es cuando conoce al tamboriteru Moisés Serna. Aparece mencionado como “un gaitero de reconocidos méritos “en un artículo del año 1982 de la REVISTA DE FOLKLORE, actuando también en los años 80 en una exhibición de folclore, celebrada en Torlavega y organizada por café “El Dromedario”. En el año 2008 se le ha organizado un memorial, coincidiendo con el primer certamen de gaita del Valle de Peñarrubia.- SANTIAGO MIGUEL CORRAL :Nació el 18 de Noviembre de 1932, en San Andrés (Cabezón de Llébana). A los 12 años comienza a aprender a tocar la gaita junto a un maestro gaiteru, empezando en 1945 a actuar en fiestas de Llébana, cobrando 150 pesetas que repartía con su tamboriteru. También tocó durante 30 años el acordeón, amenizando con él también muchas fiestas, retomando la gaita en la década de los años 70. Se retiró en el año 2005, pero sigue tocando para los amigos en bares. Es artesano constructor de gaitas, las cuales fabrica en Ojedo donde reside actualmente. Actuó en festivales como el Sauga Folk, de Colindres, o el de Castañeda. Participando en la grabación de dos CD’s colectivos de dichos festivales. Es uno de los pocos gaiteros “antiguos”, que quedan vivos. Símbolo vivo de la gaita en Llébana y en toda Asturias de Santiyana.- TINO SIERRA :Luey (Val de San Vicente).- TOÑÍN SIERRA (TAMBORITERU) :Luey (Val de San Vicente).Tamboriteru que acompañaba a sus hermanos, los gaiteros Ramón y Tino Sierra. Otra huella viva de la gaita santiyanesa, que recibe todavía alegremente en su domicilio a quien quiera tocar con él.- TIU JUAN DE LA GAITA :Abanillas (Val de San Vicente). Sabemos de su existencia desde mediados del siglo XIX-hasta principios del siglo XX.- TOÑÍN GANDARA :Merodiu. Gaiteru amateur. Principios del siglo XX-casi hasta la actualidad. Gaiteru de sangre asturiana. Hijo del gaiteru Antonio Gandara “El gaiteru de Casamaria” y de Milagros Villar también de Casamaría (Valle de F.errerías).- VICENTE “GAITERO DE CALOCA” :Caloca (LLÉBANA). Gaiteru amateur. Vivió a mediaos del sieglu venti.