domingo, 30 de mayo de 2010

Les llendes ente los conceyos asturianos nun tán clares





Les llendes ente los conceyos asturianos de Fonsagrada, Negueira, Grandas y Allande són inciertes




El problema de les llendes de los conceyos asturianos de Fonsagrada, Negueira, Grandas y Allande vien dende 1834 cuando los burócrates de Madrid decidieron trazar unes fronteres artificiales nel valle asturianu del ríu Navia, esgayando unos territorios pa la nueva provincia de Lugo que pertenecíen hasta entós a les Asturies d’Uviéu. El problema llega hasta l’actualidá cuando les llendes ente los conceyos asturianos de Negueira, Grandas, Allande, Ibias y Suarna siguen ensin tar claros, como consecuencia d’aquella improvisada y acelerada delimitación manual y a trazu gruesu nun mapa d’Asturies, que cuntó cola total oposición d'Asturies y de les sos instituciones naquel entós. Los diputaos asturianos en Madrid, pese a tolos esfuerzos, nun pudieron cola presión en contra del restu pa recortar el territoriu d'Asturies.

Los actuales conceyos de Fonsagrada y Negueira de Muñiz formaben l’antigu Conceyo asturiano de Burón, que tenía por capital Pobra de Burón. Posteriormente un pequenu cachín del ríu Navia decició dixebrase de Fonsagrada formando’l Conceyo de Negueira que lleva l’apellíu d’aquel personaxe qu’entamó la secesión municipal, Muñiz. Pero los problemes pola artificiosidá de les llendes trazaes ente Uviéu y “Lugo” siguieron llatiendo hasta xenerar conflictos nos tribunales pola propiedá de tierres y pastos.

La única frontera clara y real ye la histórica, esto ye, la frontera ente Asturies y Galicia que vien delimitada pol cursu enteru del ríu Eo, que separta o xunta les dos riberes, al este la Ribera asturiana (Ripa de Ovetus) y al oeste la ribera gallega. L’esgayamientu de territoriu asturianu trazáu al biés sobre’l valle del ríu Navia en 1834 nun fizo más que xenerar conflictos a los habitantes pasaos y presentes d’esti territoriu asturianu. Asina, na zona de Taramundi, l’arbitrariedá del esgayamientu de terrén fizo incluso qu’una mesma casería asturiana quedara partida pela mitá, dixebrada, onde parte de la casa pertenecía a “Uviéu” y el restu a “Lugo”, esto ye, “Galicia”. El casu de la casería asturiana partía en dos pola frontera alministrativa de 1834 vien siendo recurrente en programes de televisión de máxima audiencia, polo chocante del casu. Pero otros casos nun lleguen a salir na televisión y queden nel anonimatu de les sales de los tribunales de xusticia.

Ye’l casu de los pueblos asturianos de Fonteta y Villalaín, nel conceyu d’Allande que ven cómo’l conceyu de Negueira de Muñiz, qu’en realidá pertenecía al de Fonsagrada-Burón nos mapes anteriores, quier “anexionase” terrenos que siempre pertenecieron a estos pueblos de Fonteta y Villalaín, col agravante de que nun ye un problema d’indefinición ente conceyos d’una mesma comunidá autónoma como ye vezu, sinón que dende 1834 la indefinición de les llendes afecta a conflictos alministrativos, fiscales y normativos ente dos comunidaes autónomes, yá que Fonsagrada-Negueira pertenecen a Lugo sólo dende 1834. Hasta 1923 nun se fizo desllinde nengún ente les provincies d’Uviéu y Lugo pero inda con ello los problemes persisten, yá que los desllindes són artificiales y artificiosos. Ello afecta a vecinos asturianos como Toño Abad que yá ta cansáu de reivindicar propiedaes de só en toles instancies.

Hasta hai poco, a naide paecía importa-y los problemes de llendes nel valle asturianu del Altu Navia debío en parte a la despoblación y al pocu valir de los terrenos montesinos, pero dende que se pon en marcha los planes d’instalación de grandes molinos de vientu, los intereses sobre los terrenos paez que vuelven a cobrar fuerza. Asturies perdió en 1834 los conceyos de Burón, Conforto y Suarna, pero naide pudo o foi quién a desllendar a les clares esa nueva frontera artificial yá que la natural ya histórica, esto ye, la frontera del ríu Eo, paez que sigue siendo la única fiable pa desllendar les tierres d’Asturies y de Galicia.


sábado, 29 de mayo de 2010

Campaña de productos asturianos n'Hespaña



El Corte Inglés entama esta selmana una campaña de productos comestibles fechos n'Asturies de Santiyana. Quesu azul de los Picos d'Europa, oruxu y vinu de La Llébana, lleche, cuayada, conserves, fabada montañesa, chorizos y embutíos y el famosu sobáu pasiegu son dalgunos de los productos d'esta tierra asturiana que promociona los llares d'establecimientos El Corte Inglés.
Según el presidente rexonal Revilla, qu'entamó la campaña declaró que Uviéu y Santander "somos la misma tribu". El famoso roquefort francés lo copiaron las huestes de Carlomagno en el año 770, cuando venían a Asturias a ver al beato de Llébana, consejero del rei Silo. Ellos mismos contaban que comían un queso que olía muy mal pero sabía muy bien.


Esta lección de historia gastronómica fue ofrecida ayer en Madrid por el presidente del Gobierno regional de Cantabria y Autrigonia, Miguel Ángel Revilla, durante la campaña 'Descubre Cantabria Infinita'.


Los protagonistas de ella serán 400 alimentos autóctonos que El Corte Inglés promocionará en 24 de sus centros comerciales de España.Entre los productos de «Cantabria Infinita» figuran embutidos y quesos como el de Tresvisu, los quesucos de Llébana y quesos de Nata de Cantabria; conservas como las anchoas de Autrigonia y el bonito del norte; lácteos y carnes de ganado; quesadas y sobaos pasiegos; licores como el orujo de Llébana, y una amplia representación de productos amparados por el Consejo Regulador de Agricultura Ecológica.


Los productos se podrán disfrutar, además, en los restaurantes de los centros de El Corte Inglés participantes en la promoción, a través de un menú de degustación de alimentos de Cantabria y Autrigonia. Revilla resaltó, en declaraciones a la agencia Efe, la calidad de las producciones y la gastronomía de la región, que «es donde mejor se come de España y del mundo». «Tenemos una vaca por habitante, los mejores pastos del planeta, uno de los tres lugares del mundo - Asturias de Santiyana: la franja costera desde San Vicente a Cabo de Ajo y hasta las montañas, precisó- con la combinación de suelo y clima que permite que la leche y carne tengan propiedades naturales únicas», aseguró.


El presidente santiyanés alabó, además, las características de pescados y mariscos, así como la «mano» y «artesanía» para transformar los productores naturales que hay en la zona. En referencia al impacto de la crisis sobre el sector agroalimentario asturiano, precisó que los datos de ventas que ofrecen los centros comerciales es que ha sido un año «relativamente bueno» y que «se nota una pequeña reactivación» del consumo.


Respecto a las bajas cotizaciones que perciben los ganaderos, Revilla aseguró que «no hay derecho» que se pague por un litro de leche de primera calidad 0,28 euros, «lo que vale medio tomate», a pesar de que es imprescindible para la dieta. «No es justo que el sector ganadero esté en esta situación» y menos «para un producto como la leche», destacó. Revilla también defendió que la Unión Europea (UE) apoye al sector primario por su papel de equilibrio poblacional en las zonas rurales y de cuidado del medio ambiente porque, «cuando no haya vacas habrá zarzas».

miércoles, 26 de mayo de 2010

El territoriu d'Asturies en 1808










El 25 de Mayu de 1808 los conceyos de Burón (Fonsagrada y Negueira), Piquín, Suarna, Sayambre, Valdeón y Tresvisu pertenecíen a les Asturies d'Uviéu. Son cada vegada más los grupos que reivindiquen esta fecha histórica como puntu de referencia na revindicación territorial d'Asturies, na so reintegración y recuperación territorial completa. Como en 1808.

miércoles, 19 de mayo de 2010

Entrevista na Cadena SER-Galicia sobre la reintegración territorial d'Asturies




Son abondos yá los medios tanto asturianos como especialmente gallegos que s'interesaron sobre los entamos pa la reintegración de los territorios asturianos, en concreto los conceyos que güei tan baxo alministración lucense peroq ue pertenecieron antes a Asturies durante más de mil años como son los conceyos de Burón (Fonsagrada y Negueira), Suarna, Ribeira de Piquín y Conforto. Llueu de facer entrevistes pa diarios como El Correo Gallego, El Comercio, Diario QUÉ y El Progreso de Lugo, esta vegada ye la Cadena SER la que fizo una entrevista a Xaviel Vilareyo sobre esti interesante tema y sobre la reintegración d'otros territorios asturianos orientales como Sayambre, Valdeón y Santiyana esti 19 de mayu a les 13,30 hores radiáu pa tola provincia de Lugo.

martes, 18 de mayo de 2010

ÚA REIVINDICACIÓN HISTÓRICA: ASTURIAS XUNTA OUTRA VEZ






ÚA REIVINDICACIÓN HISTÓRICA: ASTURIAS XUNTA OUTRA VEZ


PIDEN A LUGO LA DEVOLUCIÓN A ASTURIES DE 4 MUNICIPIOS



L'asociación asturiana Conceyu pola Normalización (CPN) solicitó a la Diputación de Lugo la devolución de cuatro territorios qu'históricamente pertenecieron a Asturies hasta 1834, asegura l'escritor y profesor Xaviel Vilareyo. Los alcaldes de Navia de Suarna, Fonsagrada, Negueira de Muñiz y Riberia de Piquín opinen qu'esta idea ye una tontería y una tollura. Xaviel Vilareyo denuncia tamién la marxinación que sufren estos cuatro conceyos asturianos sobre los que pesa la construcción d'un macro-pantanu qu'afectará a abondos pueblos d'etnografía y cultura asturiana.


Un grupo asturianista sostiene que Negueira de Muñiz, Ribeira de Piquín, A Fonsagrada y Navia de Suarna forman parte del Principado Asturias es «la lexítima propietaria» de los municipios lucenses de A Fonsagrada, Ribeira de Piquín, Negueira de Muñiz y Navia de Suarna. Así lo asegura la asociación asturianista Conceyu pola Normalización, que ha remitido una carta a la Diputación Provincial de Lugo solicitando que «dé inicio a los trámites administrativos precisos para devolver esos territorios históricos» al Principado. Según sostiene la agrupación que preside el escritor mierense Xaviel Vilareyo y Villamil en un comunicado hecho público, «Lugo usurpó ilexítimamente a Asturies nel sieglu XIX» esos cuatro territorios ribereños del Eo y el Navia, que limitan con los concejos de Santaya d'Ozcos, Grandas de Salime e Ibias. De hecho, el colectivo afirma que, en 1834, la Junta General del Principado manifestó su «total oposición» a la incorporación de esos territorios a la administración gallega, y recalca que formaron parte de la diócesis de Oviedo desde su creación, «en época de Alfonso II», hasta 1954. Por esto, el Conceyu pola Normalización también se ha dirigido por escrito al Obispado de Lugo, al que solicita que «devuelva los archivos eclesiásticos de las parroquias asturianas de esos territorios asturianos» o, al menos, que emita una copia para su conservación en la entidad eclesiástica ovetense. Y es que «esos documentos no están presentes para la consulta pública en el archivo arzobispal de Oviedo», critica el colectivo. Ante esta reclamación territorial, que ha generado cierto malestar en la provincia de Lugo, la Diputación y el Obispado aseguran que no han recibido ninguna notificación del Conceyu pola Normalización y los regidores de los municipios afectados califican el planteamiento de «broma» y «afán de protagonismo», según recogen diversos medios gallegos. Lleón tamién tien que devolver a Asturies los conceyos de Sayambre y Valdeón Esta reclamación territorial sobre municipios lucenses que plantea la asociación de Vilareyo -quien también subraya que son territorios en los que predomina la cultura «asturgalaica»- se suma a la manifestada sobre la denominada Asturias de Santiyana, que pretende la inclusión en la región de varios municipios y la unión de la comunidad autónoma de Cantabria, formando una sola Comunidá biprovincial: Les Asturies.


lunes, 17 de mayo de 2010

La capital histórica d'Asturies foi escenariu del alcuentru UE-México



La capital histórica de Asturias de Santiyana, fue el escenario escogido para la celebración del Quinto Encuentro Unión Europea y México. El presidente de México, el Licencicado Felipe Calderón y el presidente español Rodríguez Zapatero convirtieron a Santiyana por un día en la capital de la diplomacia europea. Una cita histórica para la histórica capital de Asturias de Santiyana.

La V Cumbre Unión Europea-México celebrada ayer en la histórica capital asturiana fue todo un espectáculo. Hubo de todo lo que cabía esperar en un encuentro de este nivel: políticos de presidentes de gobierno y tres ministros, primeras damas, generales del ejército, diplomáticos.... coches oficiales por todas las esquinas y mucho público dispuesto a disfrutar de la cita convencido de que aquello podía ser un momento histórico y de que había sido un acierto haber decidido esa mañana dar una vuelta por Santiyana. Es verdad que alguno andaba despistado. Unos minutos antes de llegar Zapatero, con el Licenciado Calderón ya en el Parador Gil Blas, con la Plaza Mayor engalanada para la ocasión.

Alrededor de la cumbre había muchas cosas. También había acreditaciones de diferentes colores y nada más llegar te dabas cuenta de que el color era importante y de que los amarillos (los de la prensa) importaban poco. Aún así, durante las dos primeras horas pasaron pocas cosas destacables, porque lo que tenía contenido, como suele pasar, sucedía de puertas a dentro.

Algunos pocos momentos de emoción: La entrega del premio Nueva Economía a Calderón. Luego, la entrada de Calderón al Parador. Ya después, unos silbidos a Zapatero y unos vítores a Revilla.
Cuando ya estaban en el Parador sólo quedaba esperar. Aún así, todavía hubo algún momento de tensión cuando familiares de los treinta niños que justo ayer hacían la comunión en La Colegiata se empeñaban en pasar por la calle Mayor para llegar al templo.

Tras el encuentro a puerta cerrada, llegó el acto del intercambio de banderas. En el centro los presidentes, a su derecha las primeras damas, las esposas de Calderón, Zapatero y Revilla, y a la izquierda los tres ministros, De la Vega, Moratinos y Gabilondo, Miguel Ángel Revilla y Gorostiaga, que durante parte del acto cambió impresiones con el titular de Educación. Justo enfrente, el resto de los miembros del Gobierno Asturiano de Cantabria. También estaban muy cerca los miembros del Conceju de Santiyana, los anfitriones del encuentro.

Ese fue el momento más solemne, sin duda. Con el sonido de los pífanos de la banda del Regimiento Inmemorial del Rey Número 1 y la solemnidad con la que los soldados llevaban las banderas históricas que se intercambiaron.

Luego los presidentes de ambos paises hablaron de resistencia, de independencia, de orgullo, de lo que enaltece la historia común. «Nos une un pasado rico y heróico», dijo el presidente de los Estados Unidos de Mexico para, igual que hiciera Zapatero, lanzar vivas a España y México. En general, palabras que no se utilizan habitualmente y que lo cierto es que en Santiyana fueron escuchadas con respeto.

A partir de ahí quedó tiempo para poco, porque había que comer, celebrar la ceremonia de entrega del premio 'Nueva Economía Forum 2009' a Felipe Calderón y dejar Santiyana para poder, ya en Comillas, celebrar la sesión de trabajo de esa V Cumbre Unión Europea-México.



sábado, 15 de mayo de 2010

Piden la inclusión n'Asturies de cuatro conceyos "lucenses"






Un grupo asturianista sostiene que Negueira de Muñiz, Ribeira de Piquín, A Fonsagrada y Navia de Suarna forman parte del Principado

Asturias es «la lexítima propietaria» de los municipios lucenses de A Fonsagrada, Ribeira de Piquín, Negueira de Muñiz y Navia de Suarna. Así lo asegura la asociación asturianista Conceyu pola Normalización, que ha remitido una carta a la Diputación Provincial de Lugo solicitando que «dé inicio a los trámites administrativos precisos para devolver esos territorios históricos» al Principado.

Según sostiene la agrupación que preside el escritor mierense Xaviel Vilareyo y Villamil en un comunicado hecho público, «Lugo usurpó ilexítimamente a Asturies nel sieglu XIX» esos cuatro territorios ribereños del Eo y el Navia, que limitan con los concejos de Santaya d'Ozcos, Grandas de Salime e Ibias. De hecho, el colectivo afirma que, en 1834, la Junta General del Principado manifestó su «total oposición» a la incorporación de esos territorios a la administración gallega, y recalca que formaron parte de la diócesis de Oviedo desde su creación, «en época de Alfonso II», hasta 1954.

Por esto, el Conceyu pola Normalización también se ha dirigido por escrito al Obispado de Lugo, al que solicita que «devuelva los archivos eclesiásticos de las parroquias asturianas de esos territorios asturianos» o, al menos, que emita una copia para su conservación en la entidad eclesiástica ovetense. Y es que «esos documentos no están presentes para la consulta pública en el archivo arzobispal de Oviedo», critica el colectivo.

Ante esta reclamación territorial, que ha generado cierto malestar en la provincia de Lugo, la Diputación y el Obispado aseguran que no han recibido ninguna notificación del Conceyu pola Normalización y los regidores de los municipios afectados califican el planteamiento de «broma» y «afán de protagonismo», según recogen diversos medios gallegos.


Esta reclamación territorial sobre municipios lucenses que plantea la asociación de Vilareyo -quien también subraya que son territorios en los que predomina la cultura «asturgalaica»- se suma a la manifestada sobre la denominada Asturias de Santiyana, que pretende la inclusión en la región de varios municipios y la unión de la comunidad autónoma de Cantabria.
EL COMERCIO
14 MAYU 2010

viernes, 14 de mayo de 2010

Reclámase la devolución de los conceyos asturianos del occidente.






Lleón tamién tien que devolver a Asturies los conceyos de Sayambre y Valdeón


El diariu QUÉ na so edición asturiana recueye en portada la reclamación de los conceyos asturianos del occidente usurpaos ilexítimamente por Lugo.

El presidente del Conceyu pola Normalización solicita que los ayuntamientos de Fonsagrada, Navia de Suarna, Negueira de Muñiz y Ribeira de Piquín vuelvan a incorporarse almapa de Asturias

La controversia de las fronteras es una reivindicación histórica por parte de los territorios.
Y Asturias no se queda al margen. Hay que remontarse a 1834 cuando la provincia de Lugo "usurpó ilexitimamente" municipios que hasta entonces formaban parte de Asturias. Ahora el
presidente del Conceyu pola Normalización, Xaviel Vilareyo y Villamil, solicita, a través de una carta, a la Diputación de Lugo la devolución de los ayuntamientos de Fonsagrada, Navia de Suarna, Negueira de Muñiz, antiguo conceyo de Conforto y Ribeira de Piquín. La anexión de estos territorios "nun cuntó cola aprobación de la Xunta Xeneral del Principáu" y pasaron
a manos lucenses "porque dixeron que taben más cerca de Lugo que d´Uviéu", explica. Estos concejos "pertenecieron al Obispéu d´Uviéu dende la so creación, en época d´Alfonso II, hasta
1954".


“La historia beneficiaba a Asturies pero siempre nos lo quisieron ocultar”


La organización asturiana asegura que también se puso en contacto con elObispado de Lugo para solicitar que cedan al de Oviedo los archivos de las parroquias comprendidas en estos territorios. "La historia beneficiaba aAsturias y nos lo querían ocultar", sostiene el escritor y profesor asturiano.


SOLICITUD DE DEVOLUCIONES AL OBISPADO DE LUGO


Históricamente llegaría hasta Santander Las fronteras “deben ser naturales”, espeta Vilareyo.
Sostiene que la frontera por occidente “ye´l cursu del ríu Eo”, mientras que la ‘Asturias de Santiyana’ llegaba hasta el ríu Miera, en Santander”.
Las ambiciones del reino de Castilla le hicieron perder territorios. Los alcaldes lo tachan de locura Los diferentes alcaldes de los concejos reclamados por el colectivo asturiano tachan esta idea de “locura y chifladura. Dicen que busco popularidá”. Vilareyo lamenta que ningún partido nacionalista asturianu apoye su reivindicación.


Denuncia la marginación a estos territorios

Los cuatro conceyos que reclama CPN “vienen sufriendo despoblamiento y marginación económica y social”. Además se queja contra “la construcción d´un super embalse que llegará hasta Ibias y que destruirá munchos pueblos asturianos”.


sábado, 8 de mayo de 2010

Gran éxitu nuna nueva y masiva manifestación pola Oficialidá de la llingua asturiana




Una nueva y masiva manifestación pola Oficialidá de la llingua asturiana tuvo llugar el vienres 7 de mayu pasáu pela avenida principal d'Uviéu, la cai Uría, que finó nun gran actu qu'enllenó'l teatru Campoamor de la capital de Les Asturies. La participación na manifestación foi masiva, y pessie al mal tiempu, miles de ciudadanos asturianos de toles ideoloxíes diéronse cita una vegada más nes cais d'Uviéu pa reclamar ún de los derechos fundamentales del ser humanu, la reconocencia oficial de la llingua propia del país, l'asturianu, por aprte de los poderes públicos. Abondes personalidaes polítiques y públiques y abondos representatnes de la cultura y les artes axuntáronse un añu más nesti actu reivindicativu que terminó col actu de l'Academia de la Llingua Asturiana nel Teatru Campoamor, col discursu de la presidenta de l'Academia que dio la bienvenida a un nuevu académicu, Nicolás Bartolomé y que pronunció un discursu reivindicativu sobre la necesidá d'atopar una salida al problema llinguísticu asturianuq ue nun ye otru que la ofiicalidá de la llingua

ENTREVISTA A HELENA TREXU





- Llueu de la so participación na Xunta d’Escritores Asturianos 2010 recientemente celebrada n’Uviéu nel Palaciu Villa Madalena. ¿Cómo ve esti tipu d’alcuentros y qué destacaría de los mesmos?

Davezu estos alcuentros son necesarios por delles razones. Estimulen a los/es escritores a crear ensayu, xéneru pocu emplegáu pente la comunidá d’escritores en llingua asturiana. Valen pa volver atopase, apurren conocimientos, creen una atmósfera d’actividá inteleutual, arriquecen mutuamente’l pensamientu de les persones que participen.




- ¿Cree que tienen utilidá esti tipu d’alcuentros lliterarios? ¿Por qué?

Un pocu yá ta retrucao na primer entruga; sicasí, la utilidá mentada denantes, agora trócase social, esto ye; por aciu la espublización los ensayos, los estremaos testos creaos con enfotu, rigor, altu nivel intelectual, fonda documentación y lo más, deséu de crear una xera perbien fecha, amuésense nun volume, aporten a la ciudadanía –otra cosa ye que lo llean, pero siempre va haber dalguién interesáu/interesada: mocedá universitario, o yá trabayando pero con ganes de conocer y saber-.Tolos testos, arriendes d’apurriar información , de xuru que bien de vegaes desconocía, xeneren la posibilidá d’alderique. Una cosa mui arriquecedora pero quiciás non fácil de llograr, sedría que los volúmenes aportaren a esa mocedá yá nomada y llueu dellos meses facer una mesa redonda con posibilidá de participación llibre ya igualitaria.


- ¿Cómo ve’l panorama actual de la lliteratura asturiana y de tolo que s’escribe nesta llingua?

Esta entruga tien dos retruques: ún positivu, otru negativu. Positivu: hai producción perbona, con dalguna revista asoleyada por xente mozo u s’alcuentra calidá, formación y lo más de too, ye la preba bultable de que la llingua alita, permanez y medra nun contestu cultu porque les persones xóvenes que la caltienen tán muncho preparaes, ya eso ye perimportante. Cola so gabita, cola so concienciación, desaniciase’l conceutu de llingua asturiana igual a cuchu y madreña. Obviamente, nós ya aniciaremos esi camín d’escribir con calidá gramatical, de surdir del tópicu típicu, con narraciones esóxenes y temática alloñada d’Asturies, pero lo que me fai tener confianza ye qu’ellos ya elles continúen el camín, masque en dengún momentu asonsañando sinón creando lliteratura de lo meyor y d’esi mou amosar que la nuesa llingua ye culto, rico y pue adautase a tornes estremaes. La producción ye abundosa caberamente nel xéneru infantil y xuvenil, rellatu llargu o novela curtia, volúmenes de rellatos. Poca o denguna novela llarga, pocu teatru y tamién pocu ensayu. Seique porque estos xéneros desixen munchu tiempu y la xente nun pue dedicase a invertir una cantidá descomanada d’hores en dalgo que nun-yos va apurriar –nel casu d’espublizase o ganar un premiu- más que sonadía y reconocimientu y una cantidá de perres más o menos grande. Ye bultable pa dalgunos/es escritores, pero pa la mayoría, pos non.
Negativu. Lo yá mentao al respetive los 3 xéneros poco emplegaos. Tampocu nun hai muncha creación. Una sensación d’abandonu espeyase nel panorama la llieratura asrturiana, inda más pela parte femenina. Arriendes de ser poques muyeres creadores en llingua asturiana, va años que delles nun espublicen un res. Quiciás porque tando dalgunes na metada la vida biolóxica valoren qu’enagora-yos queda tiempu pa facer coses o cenciellamente porque algamada la fama nun-yos abulta un plizcu crear más. Pero nun se trata d’abandonar sinón de plumiar por militancia, por querencia..., masque tamién ye menester tener dalgo que dicir y ganes y si falta ún d’estos dos elementos...; lo cierto ye que’l panorama en conxuntu tien volume, calidá, pese a l’ausencia d’oficialidá o precisamente por ello, p’amosar que la llingua ta vivo ya alita pente torgues y desprecios. Hai siete editoriales que siguen tirando p’alantre –equí incluyo l’ALLA- espublizando namái n’asturiano y delles otres que dacuando asoleyen na llingua’l país, polo que’l panorama editorial nun ye tan murniu y mui importante que dalgunes de les editoriales nomaes les primeres publiquen llibros de textu y diccionarios. Eso ye un roblagu pergrande y pernecesariu. Falta tamién la torna, anque nun seya propiamente creaición, como tornadora premiada, afirmo que ye preciso tener un mínimu de capacidá de redaición pa facer una torna curiosa. Ye abegoso ya eso sí que nun se fai ensin garantíes de cobrar. Yo fícelo pa un certame; tampoco nun sabía si ganaría o non ya’l restu les mios tornes son curties: rellatu y poesía.



- ¿Cómo ve la política oficial referente a la lliteratura y qué medíes habríen tomase nesti campu?

L’ausencia d’ofcialidá, cuando gracies al Parlamentu Europeu que sí la considera con rangu oficial l’ALLA pasó de ser un ente probe recibiendo subvenciones a tar incluyía dientro la Conseyería de Cultura, ye la preba más evidente del posicionamientu a la escontra de la política oficial. Toles estratexes inventaes: folletos n’asturiano, subvenciones, la denominación Gijón-Xixón, el mapa metereolóxicu alternando los topónimos na llingua casa ya en castellán, esto ye, tolo que faen ye un llabor perclaru de maquillax pa mercar votos: CAMUDAR DALGO PA NUN CAMUDAR RES ya asina, nel contestu estatal, sigue habiendo 4 llingües oficiales y les comunidaes estremaes non concienciaes fabriquen almanaques neses 4 llingües y llueu vemoslos equí ya’l corazón -polo menos a min- riesgaseme y la roxura afuegame. Eso ta mui presente n’Alministración Pública, la Sanidá, los Aytos. Mentanto la FSA siga integrada por miembros dafechamente contrarios a la oficialidá ésto nun s’igua más que d’un xeitu violentu. Sí, yá sé que nun tendria que ser d’esi mou, pero’l diálogu ta escosu va tiempu. Emplegóse una encuesta; apaeció favoratible a la oficialidá por más d’un 62% de población...entós...¿au ta’l problema?. Na so prepotencia, na so neciura, nel so despotismu, nel so abusu de poder, nel porque lo digo yo. Stalinismu de lo más puro. Les midíes que yá mentare y fracasaren como’l diálogu o les encuestes, son susceptibles de ser retomaes, amás de pidir la gabita de llingüistes europeos/ees; lo que van facer agora esi garapiellu de Xuristes pol asturianu énte’l Parlamentu d’Estrasburgu seique ye un pasu pero nun lo sabremos hasta que se faiga y llueu esperar resultaos. Si surdiera a la cai anque namái fuera la quinta parte de la población astur reclamando, aporfiando una vegada al mes..., pero tampoco nun ye asina; nes otres comunidaes nun se fexo y la oficialidá instalóse por derechu propiu, por lóxica ¡yá tuvo bien de xustificar la falta de robla pela parte asturiana nel Estatutu del 36


- ¿Qué motivaciones, metes o oxetivos són los que se plantega nesti momentu pa escribir n’asturianu?

Ye menester dexar testimoniu escritu pal futuru nel contestu social venceyándolu col personal, esto ye, que les xeneraciones qu’entovía tan por ñacer o inda son pequeños/es, puean cuando aporten a la mocedá ya a la edá adulto lleer lo qu’agora plumio –sacante la lliteratura infantil que tol mundiu sabe qu’escribo- porque la novedá imprentada nun ye solo esi llibru acabante espublizar sinón esi volume qu’enxamás una persona tuvo nes manes; pa ella esa obra ye una novedá anque tenga munchos años enriba y pa ello nun hai más que pensar no clásico en llingua castellana o inglesa o francesa o catalana o... y tamién la de nueso, porque yo alcontréme con mocedá que me dixera: acabo lleer esi poemariu tuyu..., esi poemariu espublizóse cuando eses persones moces teníen trés años, asina que...


- ¿Qué proyectos concretos, futuros o más inmediatos, tien pa siguir escribiendo n’asturianu?

Finar un rellatu, correxir, modificar, amestar frases, documentación, pallabres, etc, nunos testos escritos va tiempu pero qu’agora cavilgando camiento precisen revisase. Ún ye ensayu l’otru rellatu xuvenil. El proyeutu más prestosu que tengo ye facer la torna del Romancero gitano de Federico García Lorca y pa eso preciso una ediorial dispuesta a pagar el llabor porque ye muncha xera, anque yá torné dalgún poema d’él pero non toos son fáciles de trocar na nuesa llingua. Tengo tamién otros proyeutos...pero nun se dicen.



- ¿Cómo ve en xeneral la política oficial de suvenciones a la lliteratura y a los llibros n’asturianu por parte del Goviernu Autónomu provincial?

La política de subvenciones asitiae nos mesmos parámetros que la de contrataciones na TPA, designación de cargos políticos y too asina..., el poder ye sabedor de quien combaya con él y quien non ya entós hai más pa los/es llambeculos y pocu o nada pa les persones que caltienen dignidá y nun se venden pol platu llenteyes. La imparcialidá ta ausente na valoración de la obra y lo que menos cuenta ye la calidá, namái de quien ye l’autoría. Tamién existe la manía persecutoria o gulismia o..., vaya vusté a saber y nesto soi una víctima de la “señora” Direutora de Política Llingüística de la Conseyería Cultura, poro, falar de subvenciones ye evidenciar, cuando se desaminen les llistes quien ye’l bufón de la Corte..., pero mentanto dura...vida y dulzura. Ye preciso nun escaecer que les perres son de nós, ellos/es cenciellamente son xestores y dacuando merecen ser acusaos/es de permala praxis xestora.



- ¿Cómo ve en xeneral la política llingüística actual y la relativa a los medios de comunicación pal fomentu del asturianu?

Nun sé mui bien lo que se quier entrugar porque si ye nel contestu social, la ciudadanía nun ta a la escontra, sacante los/es babayos/es davezu. Hai uin posicionamientu favoratible a la llingua’l país y pudi comprobalo na presentación del mio caberu llibru cuando taba nella xente escritora en llingua castellana escuchando con tol respetu. Los muérganos de comunicación xueguen la doble moral: paxinines pequí, un pocu p’allá, pa que la xente asturiano nun se quexe y too asina. Actitú ximielga del poder.


- ¿Qué opinión tien de los actuales premios lliterarios n’asturianu que se convoquen n’Asturies? ¿Tienen utilidá?

Equí puen facese trés consideraciones: na primera, como persona premiada, valoro positivamente la convocatoria de certámenes porque apurrien perres y sonadía. Sedría una actitú hipócrita dicir que nun son importantes porque a toos y toes prestanos que se nos reconoza’l valir de nueso. Na segunda, nel contestu lliterariu tamién ye valoratible porque d’esi mou la sociedá entero tien ocasión de conocer la obra bien fecho. Masque na tercera existe’l riesgu de la falta d’honestidá pela parte de determinaos xuraos en concursos concretos, porque yá se conoz l’estilu, la manera d’escribir, les pallabres más emplegaes por esi escritor o escritora ya entós –y yá pasare y seique pase entovía- concedese’l premiu a dalguién escoyíu/a d’anantes, non pola calidá la obra sinón : por ser vós quien sois...., dacuando la imparcialidá ta ausente na valoración de la obra y lo qu’importa ye l’autoría, que dacuando conozse d’anantes.



- Nesta XEA 2010 analizáronse les relaciones ente lliteratura, indentidá y nación nel casu asturianu ¿Cómo ve en xeneral esti tema o qué opinión-y merez?

Ye una tema que precisaba abordase pa poner les coses nel so sitiu y precisaría cara a les elleiciones redefinir el conceutu d’Asturies como nacionalidá histórica, la oficialidá de la llingua, esto ye, los derechos históricos-llingüìsticos de los qu’esfruten comunidades con menos historia que nós, talo Euscadi, porque a min prestaríame que se demostrare au s’afita la so historia y precisamente ye la segunda comunidá del Estáu pola que tengo más ciñu, simpatía y respetu, pero nun se nos puede negar lo que por llei nos correspuende y lo indecente ye emplegar esa estratexa por llerza a ETA. Asina de nidio. Agora qu’esiste Xuristes pol asturianu, el so porgüeyu nun tendría de quedase namái ehí sinón aportar al conceutu históricu; siendo espertos en lleis, puen facelo meyor que naide porque conocen el terrén. Obviamente, esto ye una opinión.


- Nesta Xunta d’Escritores plantegóse la identidá asturiana como referida a una dualidá territorial ente unes Asturies d’Uviéu y de Santiyana ¿Qué opinión-y merez esti enfoque?

Los nueve valles d’Asturies de Santiyana, nel so conceutu esautu, p’axuntar unes tierres nel contestu d’intereses fiscales y tamién pa igualase a Bizcaya qu’esfrutaba de drechos concretos, tuvo perbién nel sieglu dieciochu, pero nun ye posible agora treslladar esa organización a anguaño; entós habría que reclamar Lugo, L.l.aciana y tantos otros territorios. Nesi momentu históricu foi afayadizo pero non agora, arriendes que l’atomización nun espaciu físicu pequeñu, como ye Asturies, perxudica más que beneficia, ye dar armes al poder: divide y vencerás.


- ¿Cree usté que se puede falar d’una lliteratura asturiana referida a tol dominiu llingúísticu o que sólo se puede referir al ámbitu de l’actual Comunidá Autónoma del Principáu d’Asturies?

Nel dominiu llingüísticu asturianu namái rescampla dalgo una llliteratura creada en Lleón, ye poco y non mui brillante. Hasta onde yo sé, en Zamora y Salamanca sí se caltienen na fala espresiones, pallabres, locuciones asturianes dafechu, pero ehi fina too, polo menos eso paez. Sicasí y yá que vien a cuentu, opino que nuna población d’un millón d’habitantes con un tantu por cientu d’emigración que medra, formamos un volume creativu na llingua’l país abondo bultable.



- Nestes Xuntes d’escritores nun suel haber remuneración o compensación económica a los participantes ¿Recomendaríes a otros escritores la so participación activa nesti tipu d’alcuentros futuros? ¿Por qué?

Polo que yá dixere na priemra entruga: arriquecimientu informativu, alcuentros, intercambéu de conocimientos, fortalecimientu de rellaciones que tendríen d’esistir ente persones a les que-yos xunen más coses que les que les dixebren. Sedría una bona manera d’eliminar rocees, malos entendíos, pescanciar que too/es tamos na mesma chalana, anque ye cierto y nun podemos obvialo, disimulalo nin escaecelo, qu’hai privilexiaos/es, inxusticies, parcialidá, amiguismu, politiqueo.


- ¿Qué otros temes o lemes suxeriríes pa futures Xuntes d’Escritores Asturianos?

Trés coses: Primera: que la llingua asturiana surda de les llendes xeográfiques d’Asturies y puea vendese en llibreríes de Madrí y Barcelona. Esto dígolo ignorando si cola lliterratrua vasca, galega y catalana asocede eso, poro, si fore asina, que lo de nós tuviere na mesma estaya que la del restu. Segunda: posibilidaes de tornar al castellán y yá más p’alantre nes llingües minoritaries. Lo que quiero dicir ye que la llingua asturiana tuviere les mesmes oportunidaes que les otres trés minoritaries. Tercera.: valorar la posibilidá de crear tertulies lliteraries mensuales, aconceyándonos n’Uviéu o Xixón. Esto faenlo garapiellos d’escritores en llingua castellana equí y resulta positivo. Lóxicamente, naide ta obligáu/a a dir, ye voluntario pero sedría positivo comunicase de xemes en cuando abandonando protagonismos.

Los dos aeropuertos asturianos vuelven pesllar pola nube de cenrada



Los dos aeropuertos asturianos de Santiagu y Parayas volvieron a cerrar sus operaciones por la nube de cenizas volcánicas procedente de Islandia.
El aeropuerto de Parayas y el de Santiagu'l Monte permanecerán cerrados al menos hasta las 18.00 horas por la llegada al norte de la Península de la nube de cenizas del volcán islandés Eyjafjalla.
La evolución de la nube obligará al cierre, a partir de las 12.00 horas, de los aeropuertos de Bilbao, San Sebastián, Vitoria, Zaragoza, Pamplona y La Rioja.
En total son ya 15 los aeropuertos de la red de AENA que no admiten vuelos. El aeropuerto de Lleida, que no pertenece a este organismo, también está cerrado.
Fuentes de AENA han explicado a Efe que en el caso del aeropuerto de Parayas se han cancelado hasta las 14.00 horas una veintena de vuelos, de las líneas Air Nostrum y Ryanair.
El gestor de los aeropuertos españoles adoptó esta decisión por indicación de la Agencia Europea para la Seguridad en la Navegación Aérea (Eurocontrol), después de que se constatara la dirección tomada por las cenizas surgidas de las erupciones recientes del volcán islandés.
AENA mantiene su recomendación a los viajeros que llamen a las aerolíneas con las que tienen previsto volar para conocer el estado de sus vuelos antes de acudir al aeropuerto o que se informen en el teléfono 902-404-704 de AENA.


viernes, 7 de mayo de 2010

Soliciten a la Diputación de Lugo que devuelva los territorios asturianos güei baxo alministración gallega.





El Conceyu pola Normalización a través del so Presidente, D. Xaviel Vilareyo y Villamil, mandó un carta a la Diputación de Lugo cola propuesta d'iniciu de trámites alministrativos encaneyaos a qu'esta Diputación gallega devuelva los territorios asturianos históricos a la so lexítima propietaria, Asturies. Los territorios asturianos que la provincia de Lugo usurpó ilexítimamente a Asturies nel sieglñu XIX yá que esa anexión nun cuntó cola aprobación de la Xunta Xeneral del Principáu sinón más bien cola so total oposición nel añu 1834. Los territorios asturianos actualmente baxo alminsitración de la Diputación de Lugo son los comprendíos na Ripa de Ove (Ribera d'Ovetus) formaos polos conceyos de Fonsagrada y Negueira (Conceyo asturiano de Burón), Ribeira de Piquín y Altu Navia (Navia de Suarna). Estos conceyos pertenecen a Asturies d'Uviéu dende la creación del obispáu d'Uviéu n'época d'Alfonsu II, rei d'Asturies y a esta provincia eclesiástica pertenecieron hasta 1954. Culturalmente estos conceyos nun son de llingua chairega sinon asturgalaica pero la reclamación territorial nun se basa en criterios culturales sinón de pertenencia lexítima del territoriu a les Asturies d'Uviéu como asina se constata históricamente y llegalmente. Tamién se pidió per carta al Obispáu de Lugo que devuelva los archivos eclesiásticos de les parroquies asturianes d'estos territorios asturianos o que polo menos esista copia de tolos archivos parroquiales de la Ripa asturiana del Eo nel Arzobisopáu d'Uviéu, al que pertrenecieron estos territorios de la Ribeira oriental del ríu Eu y Altu Navia hasta l'añu 1954, documentos que nel archivu arzobispal d'Uviéu nun tán presentes pa la consulta pública de los mesmos.

La asturianidad es un concepto secular muy antiguo que reivindica el escritor Xaviel Vilareyo y Villamil, que preside el colectivo de corte nacionalista Conceyu pola Normalización (CPN). La diana reivindicativa del llamado "fenómeno Vilareyo" estaba centrada hasta ahora en la reclamación de los territorios que consideran históricos de Asturias, la llamada Asturias de Santiyana, que abarcan gran parte de la actual Cantabria. Pero ahora ha ampliado sus horizontes y mira también a las fronteras provinciales de Galicia y León. De hecho, esta agrupación ha iniciado una campaña en la que demanda la integración en Asturias de los ayuntamientos lucenses de Fonsagrada (Burón), Navia de Suarna, Negueira de Muñiz, antiguo conceyo de Conforto y Ribeira de Piquín. CPN sostiene que Asturias es la "legítima propietaria" del territorio que ocupan estos municipios. En un comunicado difundido en la red aseguran que la provincia de Lugo usurpó esos concellos a Asturias "nel sieglu XIX yá qu'esa anexión nun cuntó cola aprobación de la Xunta Xeneral del Principáu sinón más bien cola so total oposición nel añu 1834". CPN asegura que se ha dirigido a la Diputación de Lugo con la propuesta de que inicie "los trámites administrativos precisos para devolver esos territorios históricos a su legítima propietaria, Asturias". Desde el organismo provincial que preside el socialista José Ramón Gómez Besteiro indicaron que a la Diputación "no ha llegado ningún escrito en tal sentido" y declinaron pronunciarse al respecto, por considerar que "no hay nada que valorar". De manera similar se pronunciaron los cuatro alcaldes de los ayuntamientos lucenses que reclama la asociación CPN. Tacharon la propuesta de "poco seria" y se la toman "a broma", sin darle mayor trascendencia. Se preguntan ¿qué "representatividad" tiene este grupo? y todos acreditan su galleguidad y que demomento están bien donde están. Sobre la construcción del pantano en el Navia ningún alcalde se pronunció.

lunes, 3 de mayo de 2010

Fruela II, Rei d'Asturies (910-925)





Nesti añu de 2010 cúmplense los 1100 años de la proclamación de Fruela II como rei d'Asturies, llueu de la muerte de so padre, Alfonsu III el Grande. La figura del rei Fruela II d'Asturies algama asina especial protagonismu nel 1100 aniversariu de la so proclamación n'Uviéu como rei d'Asturies y como lexitimador de la territorialidá asturiana. La figura d'esti monarca asturianu que foi tan importante pa determinar l'actual territorialidá asturiana que se caltuvo cuasi inalterada hasta l'añu 1835 cuando entraron en vigor les actuales demarcaciones provinciales hespañoles d'Uviéu, Lugo, Lleón, Santander y Bizcaya.


En morriendo Alfonsu III el Grande, el reinu repártese amistosamente ente los fíos d'ésti, pautandose accesiones de los mesmos en casu de muerte de dalgún de los hermanos. Al príncipe Fruela correpuénde-y el territoriu de l'Asturies primixenia, la que va del ríu Eo hasta Guipúzcua (ríu Deba), lo que foi el primer Reinu d'Asturies na época d'Alfonsu I y Alfonsu II, quedando Galicia y la meseta pa los sos hermanos mayores. En morriendo éstos, ye Fruela II d'Asturies el que en 924 vuelve a ser rei de tolos territorios asturianos heredaos de so padre, dende Portu hasta Bizcaya. La dinastía de Fruela II había continuar llexítimamente na tiesta del so fíu Alfonsu IV Froilani, pero sucesives guerres civiles colos sos primos pola primacía acabaron cola dinastía froilana, que supunxo la derrota y partición d'Asturies y la so posterior dependencia de los reinos lleonés y castiellanu. Les modernes fronteres territoriales d'Asturies són les marcaes pola partición del añu 910, esto ye, les pertenecientes al reinu de Fruela II d'Asturies, cuyos restos mortales reposen güei na Catedral d'Uviéu.


Fruela II foi un rei mui estimáu na so época y entama'l so reináu cola famosa donación a la catedral d'Uviéu de la pervaliosa Caxa de les Ágates, que lleva grabada en plata la Cruz de Pelayu, ufiertada por él y pola reina Nunilo como símbolu de maxestá y de predilección pol territoriu asturianu, el territoriu orixinariu y primixeniu del reinu. Los territorios nos que gobernó Fruela II y el so fíu Alfonsu IV correspuéndense colos territorios d'Asturies al que pertenecíen el territoriu d'Autrigonia (Bardulia) y Bizcaya anque esti corónimu ye posterior. Bardulia y Bizcaya posteriormente pasaríen a depender en sucesives ocasiones, de los reinos de Navarra y llueu de Castiella.



sábado, 1 de mayo de 2010

El campanu de les Asturies salió nel ríu Asón


El campanu, el primer salmón que se pesca en Las Asturias, esta vez salió en aguas del ríu Asón, en Las Asturias de Laredo (Tresmiera) en tierras autrigonas.


El honor de pescar el campanu de Las Asturias recayó este año en Francisco Javier Fernández, vecino de Gibaja y procedente de Bilbao, ha vivido el día más feliz de su vida desde que comenzó a practicar la pesca hace 29 años. Y no fue para menos. Logró echar a tierra el ‘campanu’, el primer salmón de la temporada capturado en Las Asturias. Y lo hizo el mismo día en el que se abría la campaña de pesca del ‘salmón salar’ en la región. A las 9.15 de la mañana, Francisco Javier, acompañado de sus dos primeros logró sacar el ejemplar de 3,780 gramos, 72 centímetros de longitud y 36 de perímetro. Fue en el ríu Asón, en el Pozo La Cazuela, una zona libre que se ubica en el barrio de Gibaja (Ramales de la Victoria).


El ‘campanu’ (se le conoce con este peculiar nombre dado que hace años cuando se pescaba el primer salmón todas las iglesias asturianas hacían repicar sus campanas para dar a conocer el hecho) llevaba tiempo en el río y carecía de ‘chip’ y no era de repoblación, tal y como señaló a este periódico el guardarríos que examinó el ejemplar. “Al parecer podría ser un hembra, pero no se pude determinar sin abrirle”.


“Estoy encantado de la vida. Estoy muy contento. Nunca había tenido suerte. Llevo 29 años intentando pescar un salmón y este ha sido el primero. He recibido el bautismo”, comentaba ayer Francisco Javier a pie de río.Este pescador dijo que les costó mucho, a él y sus dos primos, sacar el ejemplar porque se les lió el carrete de la caña. “Ha subido mucho río arriba pero al final lo hemos podido meter al saco”. Tras capturar al salmón siguieron el protocolo habitual en estos casos. Llamaron al guardarríos para que le extrajera sangre al ejemplar, le sacara escamas y le guiase. “Vamos a ver si le vendemos, aunque sea para comprar aparejos”, aseguró en tono jocoso Francisco. “Son muchos años pescando en el Asón todos los fines de semana con mis dos primos y esto ha sido una recompensa”, apostilló.