martes, 29 de septiembre de 2009

Estrenóse "La igua", obra teatral de Xaviel Vilareyo sobre'l terrorismu.



Estrenóse "La igua", obra teatral de Xaviel Vilareyo


La obra interpreta'l fenómenu terrorista dende la clave personal


El martes 29 de setiembre del 2009 tuvo llugar en Xixón l’estrenu de la obra de teatru del autor mierense Xaviel Vilareyo titulada “La igua”. La obra tuvo representada polos actores María Xesús Rodríguez y Jesús Menéndez, nel escenariu del Salón d'Actos del Antigu Institutu, dientro de la programación d'actos de l’Arribada lliteraria de Xixón.

Na obra, dos miembros d'una organización terrorista de lliberación nacional comparten pisu nuna ciudá, onde conviven colos problemes emocionales y esistenciales de caún d'ellos. “La igua” ye una metáfora de los conflictos internos colos que s’enfrenten los ideales y ambiciones de cualesquier personaxe humanu inmersu nun mundu conflictivu y problemáticu y onde la solución y la escoyeta llibre del destín faise cada vegada más abegosa. Xaviel Vilareyo (Mieres del Camín, 1967) estrena con ésta la so tercer obra dramática n’asturianu, llueu de la puesta n’escena de les sos comedies anteriores titulaes “De rebaxes na sablera” y “El misteriu del pelu roxu” representaes nel Teatru Filharmónica el pasáu mes d’abril. Nel añu 2009 recibió’l Premiu de Teatru de l’Academia de la Llingua Asturiana pola obra “La fuxida”.

miércoles, 23 de septiembre de 2009

Caxa Astur podría fusionase con Caxa Cantabria




Caxa Astur podría fusionase con Caxa Cantabria




El presidente de Cantabria, Miguel Ángel Revilla, ha afirmado hoy que el Gobierno regional está informado y "apoya" una posible unión de Caja Cantabria con otras entidades, como Caja Astur, ya que va en la línea de las recomendaciones que hace el Banco de España.
A preguntas de los periodistas, Revilla ha puntualizado que Caja Cantabria, más que una fusión Ha apuntado que en la misma situación que Caja Cantabria están la mayor parte de las cajas de España, en un proceso donde se está intentando ver cuáles "son las que tienen mayor similitud, coherencia y solvencia para poder organizarse".
Revilla ha explicado que el Banco de España lleva tiempo no sólo recomendando, "sino entre comillas presionando", para que cajas de pequeño tamaño se unan para afrontar con más solvencia la situación de posibles crisis.
En su opinión, esto es "inevitable e imparable". Para Revilla, "con buen criterio", el Banco de España "ve con malos ojos la atomización de un mercado muy disperso".
"En un mundo globalizado, hay comunidades que tienen hasta cuatro o cinco cajas de ahorros, algunas con un tamaño imposible ni para competir, ni modernizarse, ni meterse en una globalización de actuaciones", ha añadido.
El presidente ha matizado que en Europa "no se da una atomización de cajas del nivel que hay en España" y ha agregado que, de la misma manera que en los bancos se han ido imponiendo las entidades de ámbito más grande, en el sector de las cajas "tiene que ocurrir más tarde o más temprano".

martes, 22 de septiembre de 2009

Colombres (Asturias de Santiyana) acoyerá los III Alcuentros panasturianos






La localidá de Colombres, capital del conceyu de Ribadeva (Asturias de Santiyana) acoyerá los III Alcuentros panasturianos

ÉXITU DE LA SOCIEDÁ ETNOGRÁFICA DE RIBESEYA, ENTAMADORA DE LOS ALCUENTROS ÁSTURCÁNTABROS.
Germán Fernandez, Alcalde de Reocín, abrió el acto institucional de los Segundos encuentros de las dos Asturias que se celebró en la Casa de Cultura. Tras su intervención se dirigieron a los presentes varias autoridades asturianas y se nombró "personaje" del encuentro a Emilio Botín, su hijo recogió el galardón. El acto lo cerró el Presidente de Cantabria. Revilla ensalzó esta mañana los lazos fraternales e históricos que comparten Cantabria y Asturias, que son "la misma tribu, con los mismos sentimientos, aficiones, historia y cultura", con la asistencia de cerca de 2.000 personas de ambas comunidades autónomas.El Jefe del Ejecutivo ha estado acompañado en la mesa presidencial por la directora general de Política Lingüística del Gobierno de Asturias, Consuelo Vega Díaz; los alcaldes de Reocín y Rivadeva, Germán Fernández y Alejandro Raimonde, y el presidente de la Asociación Etnográfica de Ribadesella, Francisco Elías. También han asistido el presidente del Parlamento, Miguel Ángel Palacio, los Consejeros de Cultura, Obras Públicas, la Consejera de educación de Cantabria y varios alcaldes asturianos, tanto de Oviedo como de Santiyana. A todos sorprendió la ausencia del Presidente y Consejeros del Gobierno de Asturias que enviaron a una Directora General en su representación. En su intervención, Miguel Angel Revilla, además de subrayar los vínculos culturales e históicos que unen a las dos Comunidades. Revilla concluyó su mensaje con 'vivas' a Asturias y Cantabria. Luego se interpretaron los himnos de los dos territorios históricos asturianos. Por su parte, Consuelo Vega coincidió con Miguel Ángel Revilla en calificar de "excelente" esta iniciativa que da "carta de naturaleza" a una "realidad viva entre asturianos y cántabros". En la misma línea se ronunciaron tanto los alcaldes de Reocín y Ribadeva como el presidente de la Asociación Etnográfica de Ribadesella, quienes han valorado los nexos de unión entre ambos pueblos y han acentuado la necesidad de seguir promoviendo estos encuentros.



"CULTURA CON MAYÚSCULAS"


Por otro lado, Miguel Ángel Revilla apuntó que Cantabria y Asturias son un ejemplo de "pueblos cargados de historia, cultura y raíces", y remarcó que la cultura popular es la "cultura con mayúsculas". "Sin cultura popular no hay raíces ni carné de identidad, y eso no es ruralismo sino cultura con mayúsculas", subrayó.Así, consideró que las tradiciones de ambas regiones están "a salvo" por el apego que tienen entre los jóvenes, a pesar de reconocer que ha llegado a sentir "miedo" de que esa cultura pudiese llegar a desaparecer con la llegada de la globalización e Internet. "Ahora estoy más seguro que nunca de que eso no va a pasar", ha dicho.El presidente rememoró algunos de los capítulos que protagonizan la historia conjunta de ambos territorios, como la lucha contra los romanos, y ha asegurado que "ninguna comunidad en España tiene una región limítrofe con las similitudes culturales que hay entre cántabros y asturianos".Finalmente, felicitó a los organizadores de este segundo encuentro y llamó a mantener "el mismo entusiasmo" de cara al futuro. El tercero se celebrará el próximo año nuevamente en Asturias de Santiyana, concretamente en Colombres.El acto concluyó con la interpretación de los himnos de Asturias y Cantabria por parte de la Coral de Puente San Miguel. A lo largo de estos tres días y a pesar de las inclemencias del tiempo, se han llevado a cabo un amplio número de actos institucionales, culturales y folclóricos. En el acto central de hoy han participado, entre otros grupos folclóricos, el Grupo de Danzas 'La Robleda' de Reocín y el Grupo de Gaitas 'Ciudad de Oviedo' y la Banda de Gaitas "La Montaña". Diversos alcaldes y concejales de la región asistieron al acto.

ORIGEN

Los Encuentros Culturales de hermanamiento de las dos Asturias nacieron de la mano de la Sociedad Etnográfica de Ribadesella, constituida en el año 2006 con el ánimo de dar respuesta a sus inquietudes de poner en valor la cultura asturiana y difundir los recursos con los que cuenta Ribadesella.Fruto de los trabajos de esta sociedad se recuperó una película grabada en el año 1956, en la que se reflejaba, a través de un viaje por la Asturias de Santillana, la vida y costumbre de los asturianos. En ese vídeo se dan a conocer los lazos que se establecieron desde tiempos antiguos entre las dos Asturias a través del baile, folclore, las pinturas de las cuevas, la indumentaria y otros elementos.De ahí surgió la necesidad de sentar las bases de un futuro hermanamiento Asturcántabro, que culminó en la organización de la primera edición de los Encuentros Culturales Asturcántabros, celebrados hace un año en Ribeseya.

lunes, 21 de septiembre de 2009

Miguel Ángel Revilla defiende la unidá de les dos Asturies













Miguel Angel Revilla defiende la unidad de las dos Asturias





El Grupo de Gaitas Ciudad de Oviedo abría la comitiva que inició los actos del II Encuentro Asturcántabro, ayer, en Bárcena de la Puente San Miguel. Su música se mezclaba con la que interpretaba la Banda de Gaitas La Montaña. Tras ellos, autoridades políticas de las dos comunidades y, cerrando, el Grupo de Danzas Puente San Miguel. Eran las 12 cuando salieron del Ayuntamiento hacia la Casa de Cultura, justo cuando la lluvia que tiene abiertos los paraguas en Cantabria y Asturias daba una tregua. Porque también en eso «somos la misma tribu», como se refirió Miguel Ángel Revilla a las sociedades cántabra y astur en la clausura del acto en el que Emilio Botín fue distinguido como Personaje Ilustre. Su hijo, Emilio Botín O'Shea, recogió la distinción alabando que «la unión entre lo autóctono y lo universal de Puente San Miguel es su gran riqueza natural, como sucede en el Banco Santander». Revilla presidió la entrega acompañado por la directora general de Política Lingüística de Asturias, Consuelo Vega; los alcaldes de Reocín y Ribadeva, Germán Fernández y Alejandro Raimonde, y el presidente de la Asociación Etnográfica de Ribeseya, Francisco Elías. Además, en el auditorio estaban presentes varios alcaldes de las dos Asturias. Y en las 'butacas de platea', la Coral San Miguel de Reocín, que como alabó el presidente de la Asociación Etnográfica de Ribeseya «son los que hacen posible la solidaridad y el hermanamiento entre Cantabria y Asturias».
Este vínculo cultural entre ambas comunidades vertebró buena parte de las intervenciones, como la de Consuelo Vega, que destacó el hecho de que «hace 30 años parecía que iban a desaparecer los gaiteros, y hoy en día hay cientos».



Sin fronteras entre las dos Asturias.




«Los límites se difunden entre ambas comunidades», dijo la directora general de Política Lingüística para remarcar una idea que también trazó en su intervención el alcalde de Ribedeva y presidente de la Mancomunidad Oriente de Asturias. Alejandro Reimonde subrayó la «relación histórica» entre ambas regiones que, además, «en las dos últimas legislaturas ha eliminado fronteras administrativas de forma que la gente se sienta de una sola comunidad a ambos lados de la frontera». Esa 'frontera' tampoco existe para Miguel Ángel Revilla: «Cuando atravieso el puente de Unquera no tengo la sensación de haber salido de mi tierra». En palabras del jefe del Ejecutivo regional, «ninguna región tiene una comunidad vecina con tantas similitudes como nosotros». «Compartimos los mismos sentimientos, aficiones, historia y cultura".




En un discurso encendido, en el que ensalzó constantemente la identidad histórica y al tradición de sendas comunidades, Miguel Ángel Revilla cargó aún más contra los «cortos que llaman paletos a los que se ponen albarcas». «Eso es ruralismo, dijo, y no catetismo como dicen algunos, es cultura con mayúsculas». Porque sin ella, sin ese pasado que en actos como el de ayer se hizo presente «no hay raíces ni carné de identidad». Por ello, no tuvo ningún titubeo al afirmar que «ambas regiones están a salvo» por el apego que tienen entre los jóvenes, a pesar de reconocer que ha llegado a sentir miedo de que esa cultura pudiese desaparecer con la globalización e Internet. «Ahora estoy seguro de que eso no va a pasar», dijo.



Un guiño a Fernando Alonso




Revilla tuvo palabras para el Santander y elogió la figura del banquero, destacando su implicación en proyectos «vitales» para Cantabria, como el Proyecto Comillas o la candidatura de Santander a Capital Europea de la Cultura en 2016. Asimismo, valoró su labor en pro de Asturias lanzando un guiño al auditorio: «No os olvidéis que Botín ha llevado a Alonso a Ferrari». Tras gritar al unísono «Puxa Asturias, Viva Cantabria», el himno de Asturias, y el de Cantabria pusieron el punto final al acto de este II Encuentro de hermanamiento de las dos Asturias, que el próximo año se celebrará en Colombres.



sábado, 19 de septiembre de 2009

Miguel Angel Revilla preside los II Alcuentros d'hermanamientu de les dos Asturies

Miguel Angel Revilla preside los II Alcuentros
d'hermanamientu de les dos Asturies

El presidente de Cantabria, Miguel Ángel Revilla, asturiano de Rionansa, presidirá el domingo, a las 12.15 horas, el acto central del II Alcuentru d'hermanamientu de las dos Asturias, que desde hoy se celebra en Barcena de la Puente San Miguel con un amplio número de actos institucionales, culturales y folclóricos.

SANANDER, 19 (EUROPA PRESS)

En el transcurso de la ceremonia, que se celebrará en la Casa de Cultura, Emilio Botín O'Shea, hijo del banquero Emilio Botín, recogerá la distinción a su padre como Personaje Ilustre por su vinculación con los territorios cántabro-astures y sus raíces familiares en Reocín.
Revilla estará acompañado en la mesa presidencial por representantes del Gobierno asturiano; el propio Emilio Botín O*Shea; los alcaldes de Reocín y Rivadedeva, Germán Fernández y Alejandro Raimonde, y el presidente de la Asociación Etnográfica de Ribadesella, Francisco Elías.
Tras la intervención de las autoridades y el reconocimiento a Emilio Botín, la Coral de Puente San Miguel interpretará los Himnos de Asturias y Cantabria.
Los Encuentros Culturales Asturcántabros nacieron de la mano de la Sociedad Etnográfica de Ribadesella, constituida en el año 2006 con el ánimo de dar respuesta a sus inquietudes de poner en valor y difundir los recursos con los que cuenta Ribadesella.
Fruto de los trabajos de esta sociedad se recuperó una película grabada en el año 1956, en la que se reflejaba, a través de un viaje por la Asturias de Santiyana, la vida y costumbre de asturianos de Oviedo y de Santiyana. En ese vídeo se dan a conocer los lazos que se establecieron desde tiempos antiguos entre las dos Asturias a través del baile, las pinturas de las cuevas, la indumentaria y otros elementos.
De ahí surgió la necesidad de sentar las bases de un futuro hermanamiento Asturcántabro, que culminó en la organización de la primera edición de los Alcuentros Culturales Asturcántabros, celebrados hace un año en Ribadesella.

Reocín entama los II Alcuentros d'hermanamientu de les Asturies

Reocín entama los II Alcuentros d'hermanamientu
de les dos Asturies



Es un honor dar la bienvenida a todos los vecinos astures y cántabros, que acudan a estos II Encuentros Culturales entre ambas comunidades que mantienen una magnífica, frecuente, y cordial relación institucional. Con esta hermandad panasturiana celebrada este año en el municipio de Reocín, Germán Fernández González, alcalde de Reocín, pretende fomentar junto con el equipo de gobierno, que las relaciones y los lazos compartidos confluyan y se consoliden entre la gente de Asturias de Oviedo y de Santiyana a través de la cultura común, el folclore, la gastronomía y sobre todo a través de las relaciones personales entre la gente de estas dos comunidades hermanas.
«Quisiera manifestar mi satisfacción y orgullo por el nombramiento de 'Personaje Ilustre' a Don Emilio Botín-Sanz de Sautuola, especialmente por la vinculación familiar y afectiva que mantiene con el pueblo de Puente San Miguel, puesto que es aquí dónde se ubican sus raíces familiares y son muchos los lazos que han unido a la familia Botín con este Ayuntamiento, donde se encuentra la residencia veraniega de la familia, cuya belleza y riqueza botánica podemos compartir todos los vecinos, ya que desde hace años se encuentra abierta al público».
La familia Botín ha estado presente en nuestro municipio desde hace muchos años, con su apoyo a la historia, la cultura, y el deporte con el 'Memorial de Bolos Marcelino Botín', que se celebra en Puente San Miguel desde hace más de treinta años».
«El Señor Botín, personifica actualmente el interés y apoyo hacia nuestro Municipio en muchas iniciativas y actuaciones, por lo que es más que merecido este reconocimiento a su persona, independientemente de que sea una figura relevante de las finanzas en el mundo internacional».

Recoger el testigo

El jueves 26 de febrero, el Ayuntamiento de Reocín recogió oficialmente el relevo ribeseyano para organizar el segundo encuentro Asturcántabro. En la entrega del testigo, que tuvo lugar en la Casa de Cultura de Puente San Miguel, se contó con la presencia del Alcalde anfitrión, Germán Fernández y miembros de su Corporación como Manuel Sañudo, primer Teniente Alcalde, Luis María Fernández, concejal de Festejos y Julio Fernández Lledías, concejal de Industria, que recibieron al Alcalde de Ribeseya, Ramón Canal, así como al Alcalde de Ribedeva, Alejandro Reimonde, también presidente de la Mancomunidad Oriente de Asturias y miembros de la Sociedad Etnográfica de Ribeseya, que preside Francisco Elias Pando, y que es impulsora del reencuentro de las Asturias de Santillana con las Asturias de Oviedo.

De esta manera, Reocín, concretamente Puente San Miguel, se convierte en el primer municipio santiyanés en celebrar un encuentro cultural asturcántabro, que en esta edición, para hacerlo más nuestro, se denomina 'II Alcuentros Culturales CántabroAstures'.
En la presentación a los medios de comunicación, el pasado jueves día 10 de septiembre, el Alcalde de Reocín, Germán Fernández, mostró su plena satisfacción por acoger el evento. «Para nosotros es todo un reto en materia de organización, protocolo y en recibir a ciudadanos de otra región. Esto supone movilizar a instituciones, personajes ilustres, conferenciantes, en definitiva gente de Asturias de Oviedo y de Santiyana. Con todos los contactos realizados creo que hemos conseguido no sólo una buena relación institucional sino una estrecha colaboración y unión popular».
TOLOS GANADORES DEL CONCURSU DE FOLCLOR DEL CAMPOAMOR D'UVIÉU ACTUARÁN NOS FUTUROS ALCUENTROS PANASTURIANOS

Manuel Sañudo Sáinz, teniente alcalde y concejal de Urbanismo, Deportes y Ganadería del Ayuntamiento de Reocín, es el encargado de organizar junto con la Sociedad Etnográfica de Ribeseya y con el inestimable apoyo de su equipo de gobierno, la segunda edición de los Alcuentros Culturales d'hermanamientu Asturcántabros en Reocín.

-¿Por qué Reocín acoge la segunda edición de estos Alcuentros?
-Sinceramente, por la amistad que tengo con Asturias, especialmente con Ribadesella. De todos es sabido que canto asturianas y que voy mucho a esa tierra para participar en sus concursos de la canción. Con el primer encuentro asturcántabro, me pidieron colaboración para facilitarles gente del mundo de la música y la canción, además de proponerme ser el presentador del concierto de tonadas asturianas que organizaron. Acepté y aquello salió muy bien. Fue entonces cuando me sugirieron recoger el testigo y convertir al municipio de donde soy teniente alcalde en el lugar a celebrar la segunda edición de los encuentros. Me pareció buena idea, consulté con mi alcalde y aquí estamos.

-¿Estos encuentros benefician al municipio?
-Por supuesto que sí. Durante tres días Reocín va a acoger a miles de asistentes, creo que sólo el domingo pueden visitarnos 2.000 personas. Además del ambiente que genera y lo bonito que va a estar todo, el municipio se va a dar a conocer entre las gentes de otra región. Tengo confirmados seis autobuses llenos de asturianos, ellos van a convivir aquí ya que se alojan y comen en establecimientos de Reocín. Quieras que no, eso beneficia a todos los vecinos.

-¿En estas iniciativas es fundamental el apoyo institucional?
-Si y puedo decir que me he sentido respaldado, especialmente por el Gobierno de Cantabria, la Consejería de Cultura, Turismo y Deporte y el Ayuntamiento de Reocín, sin olvidar a las empresas privadas. Al resto de ayuntamientos no les hemos pedido colaboración solo su presencia y la de su bandera. Hemos invitado a veintidós consistorios de cada comunidad autónoma y nuestra idea es que el próximo domingo salgamos todos juntos en comitiva desde el Ayuntamiento hasta la Casa de Juntas de La Robleda. Invitados están Suances, Cartes, Val de San Vicente, Torrelavega, Polanco, Oviedo, Gijón, Ponga, Peñamellera (Alta y Baja), Parres, Santillana del Mar, Ruiloba, San Vicente de la Barquera, Rionansa, Puente Viesgo, Llanes, Ribadedeva, Cangas de Onis, Caravia, Valdáliga, Mazcuerras, Cabuérniga, Potes, Alfoz de Lloredo, Cabrales, Aller, Piloña, Sariego, Amieva, Comillas, Corrales de Buelna, Cabezón de la Sal, Peñarrubia, Los Tojos, Onis, Nava, Colunga, Cabranes, Villaviciosa, Lamason, Ribadesella y Caso.
-¿El mundo de la canción es un pilar importante dentro de la programación?
-Sí, pero en general hay un gran sentimiento hacia la canción asturiana y montañesa. Cada edición, al concurso 'Ciudad de Oviedo' en el Teatro Campoamor acudimos once asturianos de Santiyana. Nos gusta cantar asturianas y cada vez son más los asturianos que cantan montañesas. En estos encuentros de Reocín hemos conseguido que todos los ganadores del concurso de Campoamor actúen en el Auditorium de Bárcena de la Puente San Miguel, desde el primero hasta el último. Ni el propio teatro de Oviedo lo ha conseguido.

Buena relación

Según declaraciones realizadas por Francisco Elías Pando, presidente de la Sociedad Etnográfica de Ribeseya, «el éxito del primer encuentro se ve reflejado en esta segunda edición en Reocín. Germán Fernández, Alcalde de Reocín, declaró que «el objetivo es que las magníficas relaciones institucionales entre Asturias de Oviedo y de Santander se consoliden también en relaciones personales entre la gente de ambas comunidades».
UNA LLARGA LLISTA D'INTÉRPRETES DE LA MÚSICA DE LES ASTURIES FAIRÁ LES DELICIES A LOS ASISTENTES AL ALCUENTRU

Durante estos tres días de convivencia asturcántabra, los visitantes que se acerquen hasta Puente San Miguel podrán disfrutar de un amplio y variado programa de actos y actividades basado en las tradiciones de las dos tierras hermanas, Asturias de Santiyana y Asurias de Oviedo. No faltarán los productos artesanos de la piedra y la madera ni los gastronómicos como la miel, legumbres, embutidos, quesos, etc., siempre que sean cántabros o asturianos) todos ellos expuestos en un mercado ubicado en La Robleda que permanecerá desde el viernes hasta el domingo.
Habrá concursos de bolos, pasada de Tudancas y de raza Asturiana, deporte rural, conferencias, pasacalles con gaitas y tambor; bailes típicos asturianos, exhibiciones de esgrima, exposición de belleza canina y como no, actuaciones de tonada 'montañesas' y 'asturianas'. Una larga nómina de interpretes de la tonada asturiana, gaiteros,trovadores o asociaciones de trajes populares harán las delicias de todos aquellos aficionados al folclore en su máxima expresión.

miércoles, 16 de septiembre de 2009

Entrevista a Xaviel Vilareyo, autor del llibru "Los ambitos de la Nacion Asturiana"



Entrevista a Xaviel Vilareyo, autor del llibru

"Los ambitos de la Nacion Asturiana"




Falemos col escritor asturianu Xaviel Vilareyo y Villamil (Mieres del Camín, 1967) sobre'l so últimu llibru "Los ámbitos de la Nación Asturiana", que vien d'asoleyalu cola editorial Espublizastur dientro de la so coleición "Ensayu".

Anque Vilareyo tien asoleyaos abondos artículos, collaboraciones periodístiques y ensayos en delles revistes, con “Los ámbitos de La Nación Asturiana” espubliza'l so primer llibru d’ensayu.
Xaviel Vilareyo, llicenciáu en Derechu, profesor d'Institutu y escritor, foi gallardonáu con dellos premios lliterarios tien publicaes delles obres: Cróniques del recuerdu (Ed. del Norte,1997), Más que probable (Ed. Vitrubio,1998), Os novos poemas (Xeira,1999), El camín d'inquietú (Ed. del Norte, 2001) y La causa más probable, (Trabe, 2007). Amás tamién publicó en delles revistes como “Lliteratura” y “Lletres Asturianes”, ente otres munches.


- Si nun mos equivocamos, pesie a tener espublizaos dellos llibros, entovía nun publicares dengún ensayu llargu. Cuéntamos un poco cómo foi el procesu d’ellaboración d’esti ensayu.

L’ensayu surdió yá que personalmente siempre me llamó l’atención el xeitu nel que s’usen los axetivos asturianu y asturiana. Les élites politiques eviten esti axetivu yá que pa ellos ye una especie de tabú y prefieren usar otros axetivos como “rexonal”, “llariegu” o “autóctonu”. Ye increíble que presumiendo de saber tanto, haya tantu investigador, científicu y espertu que pretenda pasar por historia, cultura, llingua, gastronomía... asturianes, dalgo que si lo mires bien en realidá nun ye más qu’estudios referíos sólo al ámbitu territorial de la provincia d’Uviéu. Yo a eso lo llamo provincialismu que ye dalgo peor que’l provincianismu. El provincianismu polo menos ye socioloxía pero’l provincialismu ye daqué nefasto porque ye ignorante y nun sabe qué ye lo qu’esiste.
N’Asturies faltónos una figura como la de Caro Baroja en Vasconia qu’analizara tol procesu históricu del pueblu y la cultura asturianes na so globalidá. Siempre hubo visiones parciales y restrinxíes d’Asturies y lo asturiano, de temes concretos, pero faltónos una visión xeneral de too ello. Y esa visión xeneral nun ye otra cosa que’l País Asturianu.

- El llibru ta espublizáu ensin denguna subvención ¿Ye difícil publicar un llibru como esti y d’esta temática n’Asturies? ¿Cómo ves el panorama editorial n’asturianu?

Bueno, ye como entruga-y al enforcáu qué opina de la soga. Pues opino qu’hai afortunadamente abonda xente qu’escribe bien n’asturianu pero pal poder dominante somos yá munchos y la llingua nun ye nin oficial, el gobiernu piensa que somos yá demasiaos los qu’escribimos n’asturianu y yá nun sabe qué facer con toos nós. Primero quier desmoralizanos colo de dar más dineru en premios pal castellanu que pal asturianu. Segundo quier que dexemos d’escribir n’asturianu a base d’enfrentar a un grupu d’escoyíos o afines al poder col restu. Tercero, quier controlar lo que s’edite a base d’unos criterios políticos ya ideolóxicos nel repartu de los presupuestos y suvenciones. Cuarto, quier evitar protestes del colectivu a base d’engaños. Trevín dixo a un grupu d’escritores orgánicos que de nun haber oficialidá habría dineru asgaya pa toos, intentando compra-yos la so voluntá y esa ye otra mentira más del PSOE, el dineru qu’hai pal asturianu ye y sedrá más bien escoso porque quieren seguir dixebrando too. En resume, cualesquier babayada posmoderna que nun comprometa va publicase si yes afín o amigu del partíu gobernante, si non, tien que ser mui bueno o interesante pa que dalguién te lo publique. Otra solución ye que cada escritor entame la so propia editorial particular que ye más o menos lo que ta pasando agora porque les editoriales convirtiéronse en simples intermediaries y clientes del poder. Menos mal que surdió Espublizastur.

- ¿Qué acoyida ta teniendo’l llibru? ¿qué te comenta la xente que yá lu lleó?

Mui bona acoyida. Sorpréndense de que nun seya un llibru con intención ideolóxica, nel sentíu de partidista. La cultura nun ye de dereches nin d’izquierdes y la etnoloxía tampoco tien ideoloxía nin sigles. La cultura asturiana ye de tolos asturianos de toles tendencies y lo mesmo podemos dicir del territoriu, de la música o la gastronomía, de les formes culturales en xeneral. Conservar les tradiciones nun significa ser conservador na moral o na política. Como querer el progresu económicu de los pueblos tampoco significa ser un progresista. Toos queremos lo bueno y rechazamos lo malo. La esistencia de les naciones y los pueblos ye dalgo bueno y positivo porque ye consustancial a la esencia del ser humanu, somos seres sociales y colectivos con formes culturales comunes y especifiques. Y eso ye lo guapo del ser humanu, que formamos pueblos y colectividaes, países y naciones, llámémoslo como lo llamemos. Falar de nacionalidaes o de comunidaes autónomes o de rexones paezme daqué horrible porque ta mui politizao. El conceptu etnolóxicu de nación ye nesti sentíu el más neutru y el que más respetu tien por parte de les ciencies sociales. Formar parte d’una nación cultural nun significa tener que votar a una organización política nacionalista, falamos de conceptos culturales y non de grupos políticos. Yo creo que la xente que lleó’l llibru entendió mui bien lo que quiero desplicar nél.

- ¿Por qué ves necesariu l’alderique alredor de los ámbitos de la nación asturiana?.

N’Asturies tenemos que reivindicar la historia asturiana inda más que la llingua asturiana. Asturies esistió como realidá física muncho antes de que surdiera la llingua asturiana romance. Nel casu asturianu nun ye la llingua la que conforma la nación sinón la historia. L’idioma asturianu ye un elementu importante pero non l’únicu configurador. La llingua, como’l folcore o la cultura cambien y evolucionen pero la idea de nación asturiana remanez nel tiempu como la casa común de toos. La nación asturiana nun ye nengún inventu artificial. Oxetivamente la nación asturiana esiste y ta ehí esistiendo con una tradición más que bimilenaria. Otra custión ye si esa realidá material nos presta o non, si nos sentimos arguyosos d’esa especificidá o si nos avergoñamos d’ello, pero ésto ye más propio de la socioloxía y nun ye tema del mio llibru yá que de lo que falo son de realidaes históriques. Too cambia menos la idea de nación. Ye la nación la qu’adopta nueves realidaes culturales como propies o nacionales. Igual que s’inventen neoloxismos tamién surden fechos culturales que la nación en conxuntu adopta como propios. Ensin una idea clara de nación asturiana la cultura propia ye imposible de caltener y conservar, y muncho menos la llingua. El territoriu ye un elementu básicu pa la identidá nacional.

- El llibru afítase sobre’l conceutu d’ethnos y los ámbitos del ethnos o nación asturiana nel tiempu. ¿pues desplicamos per enriba que ye l’ethnos asturianu y dende que planos lu analices?


Intento analizar l’ethnos asturianu nel sentíu propiu de pueblu o grupu nacional, el conxuntu d’individuos de la mesma cultura y l’ámbitu territorial d’esta nación. La etnoloxía asturiana sedría asina la ciencia qu’estudia según criterios sintéticos tola cultura nacional asturiana no que ye propio y definitorio d’ella mesma. Falo d’etnoloxía y non d’etnografía yá que n’Asturies más que d’etnografía tenemos que falar d’etnoloxía puesto que los asturianos somos una nación o pueblu y non una raza o una tribu esperdigada. Lo museos n’Asturies tienen que nomase etnolóxicos y non etnográficos. La etnoloxía non sólo describe sinón qu’interpreta. La etnografía equival a la dialectoloxía, al datu concretu específicu, analíticu, mentantu que la etnoloxía equival a la llingüística, a la visión xeneral y sintética. N’Asturies fáltanos eso, sobra análisis y falta síntesis. Sobren etnógrafos y falten etnólogos. Naide se preocupó en facer un mapa de los teitos de paya, de los horros, de la gaita, de la llingua, de la mitoloxía, de los bolos... de tantes coses. Eso sí, monografíes d’un conceyu, d’un valleyu, o d’un llugareyu hailes hasta l’aburrición.
Tamién falo de la etnoxénesis asturiana, de cómo se formó la nación asturiana a lo llargo la historia y cómo ye ésta la que la conforma y cómo se va afitando l’ambitu territorial d’esta nación.

- Esti ye’l primer llibru qu’entra dafechu na problemática territorial d’Asturies, de les llendes de la nación asturiana. ¿Cómo te tomes les posibles crítiques que puen venir, tanto dende’l “Principado” como dende fuera, al nun coincidir les llendes que propones coles alministratives?

Pero les crítiques nun pueden dir contra min sinón contra la propia historia o contra la propia etnoloxía que describo. Tamos falando d’opiniones y yo nel mio llibru nun doi la mio opinión de lo que describo sinón que lo qu’ufierto son datos, quiciabes demasiaos datos pa un solu llibru. Por exemplu, lo que nun mento nel llibru ye la posibilidá que se baraxó na preautonomía de facer coles provincies d’Uviéu y Santander una sola Comunidá Autónoma conservando les dos diputaciones. Tampoco falo de la idea de xuntar Asturies con Lleón, o de qu’Asturies participe na nueva lliga de fútbol de les naciones celtes. Yo nun falo nel llibru d’esto, d’opiniones. Podemos criticar les idees de caún pero criticar los datos históricos y los elementos etnolóxicos ye ridículo. Agora bien, si un horru o una gaita dicimos que son asturianos tenemos que saber mui bien a qué nos tamos refiriendo, son asturianos porque tán en y son d’Asturies, por eso tenemos que tener una idea mínimamente clara de lo que ye físicamente Asturies.
El Pincipáu d’Asturies en realidá diba del ríu Eo al ríu Miera nos sos oríxenes baxomedievales, ye de les dos Asturies. Ye difícil d’entender pero la dixebra alministrativa de les dos Asturies nun dixebró la nación o ethnos. Ye más, hai años dieron la noticia de que’l gobiernu de Cantabria solicitaba que’l príncipe hespañol fuera tamién príncipe de Cantabria, nel so afán por cantabrizalo too, y tienen la so razón porque los príncipes lo yeren de Les Asturies, d’Uviéu y de Santiyana. Negalo sedría reconocer l’absurdu de que Peñamellera y Ribadedeva nun pertenecen al Principáu porque son Asturies de Santiyana. El Principáu yera too y ehí tán los mapes históricos.

- En “Los ámbitos de la Nación Asturiana” entres tamién nos Derechos Históricos d’Asturies. ¿ Ye un tema escaecíu dientro de les vindicaciones nacionales asturianes?.

Los Derechos Históricos Asturianos nun són nenguna novedá, ehí tán les Ordenances históriques por exemplu, el derechu civil asturianu. Hai abonda doctrina constitucional yá que la Constitución hespañola reconozlos y ampáralos, nun ye nenguna ideoloxía nacionalista, son derechu reconocíu y llegal. La novedá que planteo ye la idea de la territorialidá asturiana como derechu históricu, pero esa idea hai que rebatila con argumentos históricos y xurídicos non con descalificaciones de nengún tipu. La territorialidá asturiana ye mui clara na historia pero sufrió unos recortes impuestos. Cataluña tamién perdió territoriu, el Rosellón, pero sólo físicamente porque anímicamente siempre lo tienen presente. A min gustaríame que tolos asturianos, nacionalistes o non nacionalistes, de dereches o d’izquierdes, toos tengan siempre presente’l territoriu históricu d’Asturies nel so corazón.

- La conclusión del trabayu son los ámbitos actuales del ethnos asturianu ¿Cuáles son los ámbitos de la Nación Asturiana?

Si los ámbitos históricos de la nación asturiana son claros los actuales nun lo son tanto, polo menos pa muncha xente. Ye ehí onde l’ensayu aporta la idea de que l’ámbitu actual del ethnos asturianu algama dende’l ríu Eo al valle del ríu Nansa. Ye’l cursu enteru del ríu Eo y non sólo la so ría la que fai la llende política yá dende’l sieglu XI, pero curiosamente tamién ye ésta una llende cultural y los asturianos tenemos que tenelo mui presente. Otra llende márcala la vertiente o divisoria d’agües al norte y al sur del cordal asturianu. La fonte del Ebro siempre foi onde terminó Asturies, pero según el conceptu oxetivu de nación nos otros valles más orientales d’Asturies de Santiyana l’asturianidá foi perdiéndose pol influxu castiellanu, pero nun dexa de ser otra idea porque s’investigáremos a fondu en sentíu sintéticu y non analíticu a lo meyor atopamos munchos más elementos culturales y llingüísticos de los que pensamos nun principiu y que son comunes y compartíos col restu d’asturianos.

- Tampoco vamos a desvelar tol llibru asina que lo meyor ye que la xente lu merque. ¿Por qué deberíemos mercar “Los ámbitos de la Nación Asturiana”?

Porque a los asturianos se nos intentó tapecer y manipular la nuesa historia pa que nun la reivindiquemos, pa que nun reivindiquemos nada. Porque hai qu’entender que non sólo se minorizó a la llingua o a la cultura asturianes sinón mui fundamentalmente minorizóse’l propiu territoriu d’Asturies. Porque la historia nos da les claves pa interpretar qué ye lo que-y pasa güei a Asturies, un país desilusionáu con una clase dirixente desilusionada, que nun siente’l país nin la so cultura. Por ello, tenemos que confíar menos nos políticos y más en nosotros mesmos, nel poder rexenerador y cultural que puede facer el pueblu asturianu en conxuntu. Y esta idea pa min ye una idea ilusionante. Non sólo hai que facer país, frase tan repetida como vacía, hai que pensar país y sobre too sentir país. Si nun pensamos nin sentimos el país, la nación o la tierra asturiana, nun podremos facer nada sobre ella.

- Pues despedímonos animando a la xente a mercar el llibru. ¿Quies dicir daqué pa finar?

Que anque a veces digamos lo contrario, nel fondu toos sentimos muncha allegría de ser asturianos de verdá, de pertenecer a esta patria asturiana nuesa, con una historia tan dura de resistencia, emigración y probitú y lo pequeno que somos, creo que fai que sintamos toos como ciudadanos d’Asturies dalgo mui especial y afalagador.

sábado, 12 de septiembre de 2009

II Alcuentru d'hermanamientu de les dos Asturies en Reocín







II Alcuentru d'hermanamientu de les dos Asturies




Durante la mañana del viernes 11 de septiembre se presentó, en el Ayuntamiento de Ribeseya, el II Alcuentru d'hermanamientu Astur-Cántabru, que este año se celebrará los próximos días 18, 19 y 20 de septiembre de 2009 y tiene como escenario la localidad de Bárcena de la Puente - Puente San Miguel, en Reocín (Asturias de Santiyana). A la cita asistieron, junto al alcalde del municipio, Ramón Canal, el teniente de alcalde de Reocín, Manuel Sañudo, y el presidente de la Sociedad Etnográfica Rioseyana, Francisco Elías Pando. En el acto se detallaron las diferentes novedades con las que cuenta el programa de actividades, de las que se quiso destacar el nombramiento de 'Personaje Ilustre', que en esta primera ocasión recaerá en Emilio Botín, presidente del grupo Santander. «No ha podido entregársele a mejor persona, ni mejor figura representativa dentro de nuestra comunidad», explicó Sañudo.




La organización espera poder acoger a un total de 2.000 personas de las cuales, «estoy seguro que la mitad llegarán de las Asturias de Oviedo», expreso el teniente de alcalde. Por el momento son siete los ayuntamientos asturianos que han confirmado su asistencia y dos los que no podrán acudir, Colunga y Xixón. Entre las actividades programadas para el fin de semana, se quiso destacar el campeonato de bolos femenino, que contará con la participación del equipo rioseyano, y la actuación de más de 50 cantantes de tonada, de ambos territorios históricos asturianos. Para la próxima edición parece ser casi seguro que «será Ribedeva el Ayuntamiento organizador», apuntó Sañudo.


El presidente del Banco Santander, Emilio Botín, será nombrado el próximo domingo 20 de septiembre "Personaje Ilustre" de los II Alcuentros Astur-Cántabros, que se celebrarán a lo largo del próximo fin de semana en el municipio santiyanés de Reocín y cuyo programa de actos se ha presentado este mediodía en el Ayuntamiento de Ribeseya.

Durante el acto presentación, el teniente de alcalde de Reocín, Manuel Sañudo, ha destacado la vinculación de la familia Botín con su municipio y ha anunciado que el presidente del Santander "ya ha confirmado" su asistencia al acto institucional que tendrá lugar en el parque de la Robleda de la localidad de Bárcena de la Puente de San Miguel.


También se espera la participación de los presidentes de Cantabria, Miguel Ángel Revilla, y del Principado de Asturias, Vicente Álvarez Areces, además de numerosos alcaldes de ambos territorios. En lo que atañe a la participación del territorio ovetense, Sañudo ha explicado que de la veintena de municipios ya tienen confirmada la asistencia de siete.
Por lo que se refiere a la provincia santanderina, el teniente de alcalde de Reocín ha anunciado que asistirán unos 40 alcaldes de otros tantos municipios.
"Creo que el día central de estos II Alcuentros Astur-Cántabros podríamos contar con la asistencia de unas 2.000 personas" ha estimado el teniente de alcalde de Reocín.
A pesar de que los actos se prolongarán a lo largo de tres jornadas, los días 18, 19 y 20 de septiembre, Manuel Sañudo, ha subrayado la importancia de los actos previstos para el último día, dedicado a los actos institucionales. Además de la entrega de la distinción de Personaje Ilustre a Emilio Botín.
El teniente de alcalde de Reocín ha destacado la celebración de una Muestra de folclor de ambos territoiros en la que estarán cerca de 70 cantantes de tonada.
"Van a ser diez horas ininterrumpidas de tonada", ha explicado Sañudo tras subrayar que el domingo habrá una comida campestre para todos los asistentes en el que se servirá marmita, postres tradicionales, té del puerto y orujo.
Durante la presentación del programa, Ramón Canal, alcalde de Ribeseya, municipio anfitrión de los I Alcuentos celebrados el pasado año, ha destacado la celebración de una conferencia sobre el patrimonio rupestre de las dos Asturias.
Tras reseñar que "hay muchas y diversas actividades", Canal ha querido insistir en el significado de los II Alcuentros Astur-Cántabros como "punto de encuentro y confraternización" entre asturianos de Oviedo y de Santander, algo que también ha puesto de manifiesto Francisco Elias Pando, presidente de la sociedad etnográfica de Ribeseya, impulsora del I Alcuentros.



La localidad de Bárcena de la Puente San Miguel (Reocín, Asturias de Santiyana) acogerá, entre el 18 y el 20 de septiembre, las actividades culturales y folclóricas del segundo Alcuentru Astur-Cántabro, a las que se espera que acudan los dos presidentes de las dos provincias asturianas, consejeros y un gran número de alcaldes de ambas comunidades.
El encuentro servirá también para nombrar personaje ilustre del municipio al presidente del Banco Santander, Emilio Botín, debido a su vinculación familiar con el municipio, según ha informado el Ayuntamiento de Reocín en un comunicado.
Estos encuentros culturales de las dos Asturias históricas nacen del impulso de la Sociedad Etnográfica de Ribeseya para dar a conocer los lazos de unión que por el baile, la lengua, la etnología, las tradiciones, las pinturas rupestres o la indumentaria se establecieron desde hace tiempo entre las dos Asturias.
Con el objetivo de sentar las bases de un hermanamiento político y cultural entre las dos comunidades hermanas, el año pasado se celebró en Ribeseya la primer edición de estos encuentros culturales entre las dos Asturias.



miércoles, 9 de septiembre de 2009

Nepocianu I, rei d'Asturies (842)


Nepocianu I, rei d’Asturies




Nepocianu I reinó n’Uviéu como rei d’Asturies nel añu 842 hasta que lu destronaron pola fuerza de les armes. El so reináu duró dellos meses y d’ello nos falen les cróniques.

Alfonso II morriera ensin descendencia un 20 de marzu del 842 y Nepocianu I, comes Palatii y cognatus regis, ocupa’l tronu d’Asturies. El rei Nepocianu exerce como soberanu durante meses hasta que surden una serie de problemes pol derechu sucesoriu qu’entamen a reivindicar los derechos de Ramiru, fíu de Bermudu I. Ramiru alcuéntrase lloñe de la Corte, en Bardulia, onde pretende tomar casamientu y n’enterándose de les nueves que dicen de la proclamación del rei Nepocianu entama toa una estratexa pa destronalu y ponese él como rei d’Asturies. Entós Ramiro marcha pa Lugo cola idea de formar un exércitu allá y avanzar con él escontra Uviéu pa tomar pola fuerza la corona asturiana.

Nepocianu I pertenecía al llinaxe de Pelayu y cuntaba con apoyos pa ocupar el tronu asturianu tanto de los ñobles ástures de la Corte d’Uviéu como de los bascones yá que tenía derechu a la corona per vía matrillinial como cognatus regis o cuñáu del rei Alfonsu II. Esti derechu de sucesión per vía femenina yera’l tradicional na monarquía asturiana dende tiempos de Pelayu y el que pervivía na rexón de Primorias, onde nació’l Reinu Asturianu. Na zona oriental de Gallaecia, más romanizada, o na meseta sur, esti derechu de raigañu célticu nun esistía o nun tenía raigame y por ello los tradicionales mecanismos sucesorios de la monarquía asturiana entamen a ponese en cuestión dende estos territorios más romanizaos. Asina Ramiru quier quita-y la corona d’Asturies a Nepocianu I alegando qu’él sí ye fíu d’un rei y Nepocianu non.

Apoyáu polos lucenses Ramiru marcha con un exércitu pa Uviéu pa enfrentase a Nepocianu I y en Curniana, na ponte veya, atópase coles tropes ástures y bascones del rei Nepocianu onde tien llugar la famosa Batalla de la Ponte del Narcea. En viendo la derrota, Nepocianu I marcha pa Primorias buscando ablugu onde lu prinden los condes Escipión y Sonna. Ramiru proclámase n’Uviéu rei d’Asturies y castiga al rei Nepocianu cola pena de ceguera encerrándolu nun conventu de por vida. Inda dende la so prisión Nepocianu pudo preparar una conspiración de los condes palatinos Aldroitu y Piniolo contra Ramiru qu’ésti reprimió con crueldá. Les cróniques falen de la gran violencia qu’esistió nel reináu de Ramiru y de los fuertes castigos executaos contra delincuentes y bandíos asina como de la persecución de vieyos ritos relixosos pagano-célticos, consecuencia quiciabes d’un ambiente de refugu social hacia esti rei. Ramiro tuvo qu’enfrentase amás a les invasiones normandes dirixíes por Wittingur contra Brigantium y Xixón y saqueó la ciudá d'Isbiliya. Tamién destacó por construír el palaciu del Naranco y la ilesia de Lliñu n’Uviéu. Ramiru va camudar la norma sucesoria instaurando’l sistema patrillinial de primoxenitura masculina. Puede ser que Nepocianu I representara la cultura societaria céltica o astúrico-bascona de goviernos asamblearios y participativos mentantu que Ramiru personificaba más bien los deseos d’implantar un neo-romanismu de corte imperial, quiciabes necesariu pa los inmediatos planes bélicos y espansionistes del Reinu Asturianu.

Los cronistes oficiales posteriores empéñense llueu en dar a Nepocianu I el tratamientu de “rei usurpador” pero hai munches duldes sobre esa supuesta usurpación y lo cierto ye que Nepocianu exerció pacífica y efectivamente como rei d’Asturies durante un tiempu indetermináu con tol apoyu de la Corte ovetense y el so reináu termina pola Batalla de Curniana provocada por Ramiru. Esti conflictu d’intereses y la llucha que siguió depués orixina una serie d’entrugues inda non esclariaes dafechu. La primera ye la propia sucesión d’Alfonsu II, el rei conquistador. Nun s’entiende que nel momentu de la muerte del vieyu rei, que tendría unos ochenta años, muerte esperada polo tanto y non fortuíta, seya Nepocianu I el que s’alcuentre na Corte d’Uviéu y pol contrario, el pretendiente Ramiru tuviere en Bardulia (Castiella). Si según la historia oficial Ramiro yera’l lexítimu suceror del so primu Alfonsu nun s’entiende que tuviera ausente de la Corte asturiana nun momentu tan prioritariu si pretendía él ser candidatu a la corona. Nepocianu sí que taba presente n’Uviéu nesi momentu, señal de que yera daveres pretendiente al tronu y amás ocupando un altu cargu palatinu, prueba de que gociaba del beneplácitu del anterior rei, ostentando unes preeminencies y una influencia nel ámbitu cortesanu xunto con unes fundaes espectatives de suceder al vieyu rei Alfonsu, muertu ensin herederos directos. Hai otru datu sospechosu que ye precisamente lo que los cronistes oficiales posteriores pretenden siempre ocultar: el fechu de qu’Alfonsu II y Nepocianu I yeren parientes. El datu del so parentescu revélanoslu la Nómina Lleonesa que diz qu’Alfonsu II yera cognatus de Nepocianu I y entemetiendo a ésti nel orde sucesoriu ente Alfonsu II y Ramiru I, reconociéndo-y amás un periodu de reináu lexítimu efectivu.

Nepocianu I sedría l’esposu d’una hermana del monarca, el so cuñáu. Por ello hemos deducir que Nepocianu yera tamién un rei yá vieyu, como Alfonsu II, que nel momentu de morrer ésti tendría unos 75 años, una edá asemeyada a la de la hermana del rei. Tamién el términu “cognatus” podía interpretase como un parentescu más próximu, como sobrín per llinia femenina o como miembru del círculu familiar de la reina madre Munia. Camiéntase tamién que Nepocianu I pudiera ser esposu d’una fía d’Alfonsu II o d'una princesa real, colo que los sos derechos a la corona taríen garantizaos dafechu, según esti significáu ambigu del términu “cognatus”. Otra dulda ye qu’en morriendo Alfonsu II lo que se plantea ye daqué más qu’una simple griesca sucesoria. Paez haber un conflictu ente dos xeitos diferentes d’entender la xefatura del reinu, un conflictu ente dos normes d’aplicar la sucesión a la corona y les formes diferentes que los pueblos d’esta Corona caltienen respecto a la figura del rei. Asina, los galaicos son los qu’apoyen a Ramiru, mentantu que Nepocianu I ta apoyáu por ástures y bascones, y por tola corte ovetense. Incluso dalgunos miembros de la mesma Corte tendrán abondu enfrentamientu contra Ramiru llueu de facese ésti cola Corona. De fechu, tol reináu de Ramiru I, unos 8 años, ye una continua riestra de guerres internes. Dalgunos consideren que les rebeliones posteriores de los bascones nun yeren sinón consecuencia de los anteriores apoyos a Nepocianu I. Hai que recordar que nos territorios bascones foi onde s’ablugó tol círculu familiar de la reina madre Munia, cículu al que pertenecía’l rei Nepocianu. Un documentu del 863 fálanos del “domnus Nepotianus” y toles cróniques documenten el so enfrentamientu con Ramiru. Nepocianu tamién yera’l nome d’un emperador de Roma del sieglu IV, nome que significa “ñetu” y como talu usábase nes dinastíes pa nomar a los que yeren ñetos de reis destacaos.